Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofd verslijt snel

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 03 sep 2017 10:39

het balhoofd van mijn Cervélo S3 begint sneller en sneller te verslijten. in mei had ik nog nieuwe lagers laten zetten, begin augustus weer nieuwe want ze waren versleten. nu een maand later is het weer van dat.

echt normaal is dit niet, me dunkt. de fietsenmaker vreesde ervoor dat het aan de "vorm/houder" lag waarin het balhoofd in ligt. dat dit zelf misschien wat wijder/flexibeler is geworden. oplossing zou een nieuw kader zijn. maar hij ging het eerst nog nakijken ofcourse.
iemand enig idee waar het eventueel nog aan zou kunnen liggen en of het zo een dramatische afloop hoeft te hebben?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 03 sep 2017 10:46

Hoeveel kilometers hebben we het hier eigenlijk over?

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 03 sep 2017 21:23

ik heb tussen nu en de laatste keer dat het balhoofd vervangen is net geen 2000km gefietst gok ik.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 03 sep 2017 22:14

Als een balhoofd snel kapot gaat komt dat meestal doordat er speling op zit. Dus waarschijnlijk niet goed afgesteld.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 03 sep 2017 23:13

Quarantanove schreef: 03 sep 2017 22:14 Als een balhoofd snel kapot gaat komt dat meestal doordat er speling op zit. Dus waarschijnlijk niet goed afgesteld.
Dat dacht ik ook. Bedenk dat de balhoofd kogellagers het geklapper van de voorvork te verduren krijgen. Een kogellager met speling zal dan veel meer slijten doordat de kogels heen en weer kunnen bewegen (rammelen). Goed afgesteld (geen speling) houdt de kogels op z'n plaats en geeft minder slijtage. En uiteraard moeten de lagers voorzien zijn van voldoende vet.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 04 sep 2017 00:26

Indien ik het goed heb, is hier sprake van integrated (IS) system.
Dan weet je meteen waarom Chris King voor dat systeem geen headsets maakt.
Zonde van zo'n mooi concept/fiets.
Ik ben bang dat de verwachting van de dealer uitkomt (= tevens de motivatie van Chris King).

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 04 sep 2017 05:41

Met IS is op zich niets mis. Gaat een veelvoud van 2000km mee. Dat een lager binnen 2000 km versleten is betekend dat er iets niet goed zit. Niet goed afgesteld en daardoor speling of te veel ruimte in het frame (productie of ontwerpfout).
o'7o

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2017 07:16

Vorkbuis wellicht net iets te lang, waardoor de topcap niet strak genoeg aangedraaid kan worden? Dan blijft er speling zitten op je balhoofd (en dus snelle slijtage).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 04 sep 2017 07:43

Idd vreemd, ik heb verschillende Cervelo's gehad maar nooit enig probleem met lagering balhoofd.

Raymond62
Forum-lid

Raymond62 04 sep 2017 10:01

"Balhoofd is versleten" : wat is er dan juist versleten? Hebben de lagers zelf speling, draaien de lagers stroef (roest), hebben de lagers speling in het frame, heb je speling op de vork die je niet weg krijgt???

Op 2000Km kunnen dergelijke lagers (FSA/TH?) nooit versleten zijn.
Dus na vervangen van de lagers gaat het maar eventjes goed?

Misschien dat inderdaad de lagerschalen in het frame beschadigd zijn door rond te fietsen met speling op het balhoofd. Heb je zelf de lagerschalen gezien?

Ik heb echter een vermoeden dat er verkeerde lagers gebruikt zijn
Enkele jaren geleden zelf meegemaakt bij de opbouw van een nieuw frame waar de bovenste lager iets te klein in diameter was en daardoor maar nipt klemde in de schaal.
Na enige Km was die nog iets gezakt en lag hij op de platte rand en kon ik het zaakje niet meer spelingvrij krijgen.

Oplossing was ofwel een lager die iets groter in diameter was zodat hij hogerop ging klemmen en niet meer tot op de platte rand zakte of een iets dunnere/lagere lager.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 09 jun 2018 22:11

ff kickje van dit oudere topic. twee weken geleden gemerkt dat het weer erg stroef ging, het draaien van het stuur. toen ik het stuur vastnam was dat bijna geblokkeerd. beetje draaien en het ging beter maar het "centreerde", precies dat er op die plek een putje zit en het stuur/vork/lagers daar in blijven zitten. vorige week nieuwe lagers dan maar weer... nog geen 500km later is dat ding weer stroef.

ik heb nu zelf het balhoofd iets minder strak gezet. als ik mijn voorrem in knijp en beweeg met de fiets zit er geen speling op. het stuurt nu véél minder stroef. echter, is dit de juiste manier van handelen of maak ik het misschien erger als ik er nu mee ga fietsen?

Keev
Forum-lid

Keev 09 jun 2018 22:17

xml schreef: 09 jun 2018 22:11 ff kickje van dit oudere topic. twee weken geleden gemerkt dat het weer erg stroef ging, het draaien van het stuur. toen ik het stuur vastnam was dat bijna geblokkeerd. beetje draaien en het ging beter maar het "centreerde", precies dat er op die plek een putje zit en het stuur/vork/lagers daar in blijven zitten. vorige week nieuwe lagers dan maar weer... nog geen 500km later is dat ding weer stroef.

ik heb nu zelf het balhoofd iets minder strak gezet. als ik mijn voorrem in knijp en beweeg met de fiets zit er geen speling op. het stuurt nu véél minder stroef. echter, is dit de juiste manier van handelen of maak ik het misschien erger als ik er nu mee ga fietsen?
De fietsenmaker heeft mij verteld dat je het balhoofd niet te vast mag draaien (vast is vast). Normaal staat er ook een aanduiding op, betreffende het aandraaimoment denk ik.

Plaats reactie