Stockeu, Ferme Libert beklimmen
Ik ben onlangs in belgië wezen fietsen. En de heuvels gingen mij vrij goed af. Ik had alleen heel veel moeite met de klim Stockeu en Ferm Libert. Dit zijn cols met 20% stijle stukken. Ik rijd 52/36 op 11/28. En met 36/28 red ik het niet in 1 keer tot boven. Ik heb 2 keer gepauzeerd onderweg om op adem te komen.
In NL rijdt ik 50/60km met een gemiddelde boven de 30km/h.
Is dit normaal of ben ik een loser dat ik niet in 1 keer boven kom?
In NL rijdt ik 50/60km met een gemiddelde boven de 30km/h.
Is dit normaal of ben ik een loser dat ik niet in 1 keer boven kom?
Je gewicht is tamelijk belangrijk bij klimmen.
Er is een ander viewforum.php?f=25. Voor je vraag
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Zal dan toch aan je training liggen. Normaal gesproken zou je dat mijn jouw gewicht prima moeten kunnen redden. Zelf ben ik 20 cm langer en 20 kg zwaarder. 2 weken geleden ook in Belgie geweest, o.a. La Redoute en Mur de Huy beklommen. Dan is het met 36-30 harken voor mij, maar kom wel boven in een keer,
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
De eerste keer dat ik de Stockeu op ging moest ik ook afstappen.
En dat met een 'triple'.
Later ging het me beter af door rustiger te beginnen en me juist niet druk te maken dat ik mogelijk af moest stappen.
Sindsdien is er geen heuvel meer geweest waar ik af moest stappen.
Het enige advies dat ik misschien kan geven is om te kijken of er een lichtere cassette op je fiets kan.
En dat met een 'triple'.
Later ging het me beter af door rustiger te beginnen en me juist niet druk te maken dat ik mogelijk af moest stappen.
Sindsdien is er geen heuvel meer geweest waar ik af moest stappen.
Het enige advies dat ik misschien kan geven is om te kijken of er een lichtere cassette op je fiets kan.
Is vaak een kwestie van wennen. Zoals scepticus zegt gewoon langzamer rijden. Het is een bekend fenomeen dat mensen die voor het eerst zo'n extreem steile puist oprijden niet weten hoe ze moeten doseren. Vaak starten ze te snel en dat breekt ze dan op. De volgende keer zul je als vanzelf langzamer beginnen omdat je enige angst hebt. Je zal zien dat je dan minder snel buiten adem raakt en uiteindelijk gewoon boven komt. Het is mi dus gewoon gebrek aan ervaring.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]
steil is minder steil dan stijl..... 
Is een kwestie van ervaring, getraindheid en vooral niet te snel willen in het begin.
En een beetje "tussen de oren". Klimmen is soms domweg harken/afzien.
Vorig jaar in de Vogezen met mijn trippeltje een stuk van 400 m 19% omhoog gegaan, voorafgegaan door een langer stuk met 10%. Veel te snel begonnen en bij het aanvangen van het steile stuk zat mijn hartslag direct boven omslagpunt. Ademhaling niet meer onder controle. 2x afgestapt. En ik was toch redelijk getraind in mijn ogen (5000 fietskilometers, 30 km/h fietsen over 100km vlak).
Dit jaar in de Cevennen met een temperatuur van tegen de 40 gr. eveneens een steil stuk gedaan van 19% na een lange klim, maar dan met een compact 36/28. Veel rustiger begonnen en niet hoeven afstappen. Hartslag zat tegen omslagunt maar hield het er onder.
Af en toe op de pedalen gestaan en "rustig" met 55-60 rpm naar boven "geharkt".
Ben zelf ook geen klimmer (78kg/1.87m). Vind alles boven de 8 a 9% al steil, maar heb dit jaar ook wat meer op kracht getraind: Met een lage cadans / groot verzet tegen de wind in fietsen. Heb het idee (niet wetenschappelijk onderbouwd) dat het geholpen heeft.
Stockeu is een ploert trouwens. Heb die met mijn triple gedaan zonder afstappen.
En een beetje "tussen de oren". Klimmen is soms domweg harken/afzien.
Vorig jaar in de Vogezen met mijn trippeltje een stuk van 400 m 19% omhoog gegaan, voorafgegaan door een langer stuk met 10%. Veel te snel begonnen en bij het aanvangen van het steile stuk zat mijn hartslag direct boven omslagpunt. Ademhaling niet meer onder controle. 2x afgestapt. En ik was toch redelijk getraind in mijn ogen (5000 fietskilometers, 30 km/h fietsen over 100km vlak).
Dit jaar in de Cevennen met een temperatuur van tegen de 40 gr. eveneens een steil stuk gedaan van 19% na een lange klim, maar dan met een compact 36/28. Veel rustiger begonnen en niet hoeven afstappen. Hartslag zat tegen omslagunt maar hield het er onder.
Af en toe op de pedalen gestaan en "rustig" met 55-60 rpm naar boven "geharkt".
Ben zelf ook geen klimmer (78kg/1.87m). Vind alles boven de 8 a 9% al steil, maar heb dit jaar ook wat meer op kracht getraind: Met een lage cadans / groot verzet tegen de wind in fietsen. Heb het idee (niet wetenschappelijk onderbouwd) dat het geholpen heeft.
Stockeu is een ploert trouwens. Heb die met mijn triple gedaan zonder afstappen.
older Budweiser
- Marcopfiets
- Forum-lid
Ik heb de Stockeu ooit op mijn cross-hybride gedaan (toen ik nog nauwelijks fietsconditie had alleen woon-werk en een sporadisch weekendritje). Die kan 26-32. Kom je elke berg mee op. Een compacte 50-34 in combinatie met een 32 cassette zou al helpen. Verzet 1,06 ipv 1,29.
Precies wat je zegt Kilowatt:
In begin mei heb ik beiden beklommen en ik ben ervan overtuigd dat het vaak een mentale kwestie is.
Van mijn medefietsers gaf notabene de lichtse/beste klimmer het op de Ferme Libert op onder het gemompel: ik kan dit niet. De dame in het gezelschap gaf de eerste keer op en keerde de volgende dag terug om de Ferme Libert alsnog te villen.
Ik zelf ben veruit de zwaarste van het stel maar heb wel genoeg ervaring om te weten wat ik kan en ben mentaal stek genoeg om gewoon door te gaan met lijden
In begin mei heb ik beiden beklommen en ik ben ervan overtuigd dat het vaak een mentale kwestie is.
Van mijn medefietsers gaf notabene de lichtse/beste klimmer het op de Ferme Libert op onder het gemompel: ik kan dit niet. De dame in het gezelschap gaf de eerste keer op en keerde de volgende dag terug om de Ferme Libert alsnog te villen.
Ik zelf ben veruit de zwaarste van het stel maar heb wel genoeg ervaring om te weten wat ik kan en ben mentaal stek genoeg om gewoon door te gaan met lijden
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O