Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Verzekerd tijdens het fietsen

ab1959
Forum-lid

ab1959 02 aug 2017 14:47

Beste mede fietsers, ik wil graag een discussie op gang brengen en andere meningen horen. Ik ben namelijk onlangs ten val gekomen tijdens een fietsrit met wat maten. Ik reed op het fietspad en een van mijn maten kwam vanaf de rijbaan vlak voor mij het fietspad op en kwam ten val. Ik kon hem niet ontwijken en klapte erop. Ik dacht hem aansprakelijk te kunnen stellen echter blijken er clausules te bestaan genaamd "Sport en spel". Het komt er op neer dat je, ik in dit geval, pech hebt. Er is dus ook jurisprudentie over.

Ik hoor graag jullie ervaringen op dit gebied, dit moet er wel zijn.

Ab

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 02 aug 2017 15:00

NTFU verzekering keert in dit soort gevallen wel schade aan je fiets uit.
Ach, ik zeg ook maar wat

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 02 aug 2017 15:03

Elkaar aansprakelijk stellen in 'sport en spel' situaties gaat inderdaad niet lukken. Zeker niet als je ook nog je maatje aansprakelijk wilt stellen. Je hebt deze situatie nl zelf gecreëerd terwijl deze te vermijden was (niet met je maatje gaan fietsen).

De relevante gevallen staan hier:
http://www.letselschademagazine.nl/aans ... ongevallen

Pas als je aangereden wordt door bijv. een auto, of zelf bijv. een voorbijganger aanrijdt, is er sprake van aansprakelijkheid. (Hoop dat het je nooit overkomt, daar niet van).

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 02 aug 2017 16:24

Sportzeker dekt wel in dat soort gevallen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 02 aug 2017 16:51

ab1959 schreef: 02 aug 2017 14:47 ....... Ik ben namelijk onlangs ten val gekomen tijdens een fietsrit met wat maten. .
Ik dacht hem aansprakelijk te kunnen stellen echter blijken .............;
Een toffe "maat" ben jij. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

ab1959
Forum-lid

ab1959 02 aug 2017 16:57

Ik ben dan nog wel nieuwsgierig naar ervaring met NTFU verzekeringen. En wat betreft het gaan fietsen met een maatje....ervoor kiezen met z'n allen met de auto de weg op tussen allemaal....is ook iets dat je zelf creëert. Dat is dan weer wel verzekerd..... afijn je moet er wat voor over hebben om gezond te blijven en te sporten.

ab1959
Forum-lid

ab1959 02 aug 2017 16:58

Voor de volledigheid en educatie:
" Over de aansprakelijkheid in sport en spelsituaties bestaan tientallen uitspraken van verschillende rechters. In een soortgelijk geval werd het volgende geoordeeld.

Jurisprudentie
Bij de beoordeling van de vraag of een deelnemer aan een sport- en spelsituatie onrechtmatig heeft gehandeld door een gedraging waardoor aan een andere deelnemer letsel is toegebracht, geldt als uitgangspunt dat voor het aannemen van onrechtmatigheid zwaardere eisen worden gesteld dan wanneer die gedraging niet in het kader van die sport- of spelsituatie zou hebben plaatsgevonden. Gedragingen die buiten die sport- of spelsituatie onvoorzichtig en daarom onrechtmatig zouden zijn geweest, behoeven binnen die situatie dit karakter niet te hebben omdat de deelnemers aan het spel in redelijkheid tot op zekere hoogte gevaarlijke gedragingen, althans slecht gecoördineerde, verkeerd getimede, onvoldoende doordachte handelingen, waartoe het spel uitlokt van elkaar hebben te verwachten. Zo’n gedraging wordt niet onzorgvuldig op de enkele grond dat zij door een ongelukkige samenloop van omstandigheden tot gevolg heeft dat een van de deelnemers ernstig letsel oploopt (HR 19 oktober 1990, LJN: AD1456).

De rechtbank is van mening dat voor een sport- en spelsituatie een wedstrijdelement of competitief element niet noodzakelijk is. De rechtbank verwijst hiervoor naar een uitspraak van de Hoge Raad waarin De Raad aangeeft dat er voor de vraag of sprake is van een sport- en spelsituatie niet vereist is dat de bij een ongeval betrokkenen rechtstreeks met elkaar aan het wedijveren zijn. Het deelnemen aan een toertocht moet daarom volgens de rechtbank gezien worden als een sport- en spelsituatie waarvoor de verhoogde aansprakelijkheidsdrempel geldt. De verhoogde aansprakelijkheidsdrempel houdt in dat aan de vraag of de veroorzakende partij onrechtmatig heeft gehandeld zwaardere (verhoogde) eisen worden gesteld (ECLI:NL:RBAMS:2013:7079)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 aug 2017 17:14

Je moet voldoende afstand houden zodat je kunt remmen, klinkt niet alsof je dat gedaan hebt. Je gaat willens en wetens een risico aan door met hoge snelheid dicht op elkaar te fietsen, dan weet je dat dit één van de risico's is. Niet zeuren, je verlies nemen en zo snel mogelijk weer lekker verder fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

alien
Forum-lid

alien 02 aug 2017 17:45

ab1959 schreef: 02 aug 2017 16:57[…] wat betreft het gaan fietsen met een maatje....ervoor kiezen met z'n allen met de auto de weg op tussen allemaal....is ook iets dat je zelf creëert. Dat is dan weer wel verzekerd..... afijn je moet er wat voor over hebben om gezond te blijven en te sporten.
wat
Vorsprung durch Pedantik

bever
Forum-lid

bever 02 aug 2017 19:04

hier is al eerder een mooi topic over geweest. Misschien staat hier bruikbare info in ?

viewtopic.php?f=22&t=77519&hilit=verzekering

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 02 aug 2017 20:44

Dat topic gaat over verzekering tegen diefstal en materiaalschade. Dit gaat over aansprakelijkheid en onrechtmatige daad.

bever
Forum-lid

bever 02 aug 2017 21:12

Nee_Nee schreef: 02 aug 2017 20:44 Dat topic gaat over verzekering tegen diefstal en materiaalschade. Dit gaat over aansprakelijkheid en onrechtmatige daad.
misschien moet je eerst een keer dat topic lezen voordat je je azijn er over heen zeikt. Misschien heeft TS er wel wat aan ? Ik lees dat hij een discussie op gang wil brengen. Hoe meer info hoe beter lijkt me ? Dat laat ik even aan TS over.

Plaats reactie