Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Castelli Endurance X2 of Assos T.milleShorts_s7

spurlie
Forum-lid

spurlie 28 jul 2017 13:14

Komende tijd zal ik mee gaan doen aan een aantal langere ritten van 100-150 km in en rond de Belgische Ardennen. Mijn huidige broeken zijn allemaal minstens een jaar oud en hebben toch hun minpunten zo.

Ik heb twee broeken van Castelli. Één van ca 3 jaar oud in de maat L met Kiss3 zeem en één van iets meer dan een jaar oud ook met kiss3 zeem maar dan in maat M. De maat L past op zich prima maar mag voor het gevoel toch ietsje kleiner zijn, maar de M zit eigenlijk net weer iets te klein (vooraal bij de bretels). De kiss3 zeem bevalt me over het algemeen goed (al de nodige 100+ km ritten gedaan), maar de laatste tijd toch na een aantal uur fietsen wat last in mijn lies (schuren).
Daarnaast heb ik nog een Pearl Izumi met een zogenaamde 3D PRO zeem, maar die vind ik toch echt het minste. Nadeel van die broek vind ik ook dat die een redelijk dikke naad precies in het midden (van voor naar achteren) van je zitvlak heeft. Ook deze broek in maat L, maar die is toch nog net iets meer te groot dan de Castelli L.

Dus wil ik eens gaan investeren in een wat betere broek/zeem. Zo'n 130 Euro vind ik eigenlijk wel de max wat ik eraan uit wil geven. Dus komt mijn selectie eigenlijk uit op een tweetal broeken, namelijk de Castelli Endurance X2 en Assos T.milleShorts_s7.
https://www.futurumshop.nl/assos-t-mill ... eren.phtml
https://www.futurumshop.nl/castelli-end ... eren.phtml

Ik heb gelezen dat de T.mille dezelfde zeem als de veel duurdere T.cento gebruikt. Je leest er wisselende verhalen over, wat natuurlijk ook door persoonlijke meningen kan komen. Mijn broer heeft sinds kort de Progretto X2, die was niet te spreken over de kiss3 zeem maar deze vind hij wel heel fijn.

Aangezien er nog niet veel zeem/broek topics zijn, dacht ik maar eens zo'n topic te starten :P
Dus wie kan mij wellicht helpen bij het kiezen van de juiste broek? En wat zouden jullie mij kunnen adviseren qua maatvoering? Ik ben zelf volgens mijn ID 1,76M (volgens andere documenten 1,78M :mrgreen: ) en weeg ca 70Kg. Dus bij Assos broeken zou ik dan neigen naar maat M, bij Castelli zou ik toch neigen naar L omdat M me toch niet prettig zit bij de schouders.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jul 2017 13:28

Bretels voel je toch enkel als je rechtop staat, maar niet als je op de fiets zit? Lengte van bretels wordt bij merken als Castelli ontworpen op de fietshouding en zit daardoor automatisch erg strak als je rechtop gaat staan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 28 jul 2017 14:56

Castelli raad ik aan om te passen,ik ben 1.86 met bb 91cm en 80kg en een L past mij prima en een ander model heb ik xl nodig.Assos heb ik maat L wel heeft Assos fijne bretels.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jul 2017 17:24

spurlie schreef: 28 jul 2017 13:14........... Je leest er wisselende verhalen over, wat natuurlijk ook door persoonlijke meningen kan komen. .......
En wat zouden jullie mij kunnen adviseren qua maatvoering? ..................
Je schrijft het zelf, pasvorm en aanvoelen van een broek is persoonlijk.
Wat voor mij goed is hoeft dat voor jou niet te zijn en omgekeerd.

PS: Een broek moet je niet rechtstaand "passen", dan knellen de meeste bretellen wel wat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 28 jul 2017 18:31

Van Castelli moet je de mt L hebben met jouw lengte.
Of je moet heel dunne bovenbeentjes hebben.

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 28 jul 2017 18:57

Zelf heb ik ook 3 stuks Castelli Endurance X2, ik vind ze fijn zitten, zeker met lange ritten.
Bikers are not alone

mvonk
Forum-lid

mvonk 29 jul 2017 13:57

Voor mij ook de Endurance. De Assos heb ik ook, maar de zeem is een stuk dikker en kruipt "er in" bij mij. D endurance zeem is wat dunner, maar comfortabel en blijft zitten waar het moet.
Ik vind de pijpen wel wat aan de kortere kant.

jensvoigt
Forum-lid

jensvoigt 29 jul 2017 17:21

Ik heb ook beide broeken en de Assos zit bij mij echt lekkerder, vooral door de naar mijn idee dikkere zeem :-)
op de macht

spurlie
Forum-lid

spurlie 31 jul 2017 09:46

Ik had er eerst ene via internet willen bestellen ivm tijdtekort. Maar morgen toch maar ff een moment pakken om langs salden te gaan en een paar te passen. Alleen hebben ze daar dan niet de Endurance op voorraad geloof ik, wel de assos.

TomVanbuel
Forum-lid

TomVanbuel 01 aug 2017 19:37

Heb de mille s7 ook en heel tevreden over!!

i-mac

i-mac 01 aug 2017 20:12

Hier nog een tevreden Castelli gebruiker. Het Progetto zeem, dat is van het beste die ik al kocht. Ik maak van tijd tijd lange ritten (lees : +150km), en ik heb geen moment last van zadelpijn of andere kwaaltjes.

jaapieaap
Forum-lid

jaapieaap 02 aug 2017 08:43

Die Assos is momenteel trouwens in de sale bij futurum : https://www.futurumshop.nl/assos-t-mill ... up=vipsale

erg goeie aanbieding voor dat geld!

Plaats reactie