Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

[OPGELOST] Easton R4 freewheel loopt zwaar

eherle
Forum-lid

Gebruikersavatar eherle 25 jul 2017 13:38

Ik zit met een probleem met mijn EA90 SL achterwiel. Dit wiel heeft een R4 naaf en het freewheel loopt zwaar = als ik mijn benen stil hou draait freewheel met wiel mee en loopt de ketting op. Ik heb de boel al helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, ik krijg alleen eindkap 1 en stelkap 2 (zie plaatje in link hieronder) niet los (ik heb nog geen conussleutel 19).

Elke keer als ik eindkap 8vastzet, komt er teveel weerstand. Alleen als ik deze eindkap heel licht met de hand vastzet, loopt het allemaal mooi.

Heeft iemand een idee wat hier het probleem is en hou ik het kan verhelpen?

https://www.eastoncycling.com/media/R4_ ... g-2012.pdf
Laatst gewijzigd door eherle op 25 jul 2017 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

eonderde
Forum-lid

eonderde 25 jul 2017 13:47

volgens het schema moet je eindkap 1 demonteren met een inbus 5. Kan me niet voorstellen dat je die niet hebt. meest waarschijnlijk, op basis van het schema, is dat seal 7 (rood) niet goed op zijn plaats zit. schama geeft duidelijk aan hoe het moet, maar ik kan me goed voorstellen dat het in de praktijk makkelijk verkeerd kan. zou die seal los halen en voorzichtig opnieuw installeren. evt met wat zeepsop oid om hem mooi te kunnen plaatsen

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 25 jul 2017 14:10

Geen ervaring met die naaf. kap 1, en 2 haal je met inbussleutels los, maar dat hoeft toch niet? Wanneer je 8 los hebt, kun je dan de body eraf trekken? En hoe ziet dat eruit? Pallen en veertjes goed gangbaar?
Als de ketting oploopt dan werken de pallen niet. Bij 8 licht vastzetten: heb je dan speling aan de velg? Indien nee, dan zou ik die kap met een drupje loctite 243 licht vastzetten. Uiteraard kan er ook slijtage (vooral van rechtse body lager) zijn. Die zijn constructief bepaald heel klein en daardoor eerder versleten. Sorry, geen directe oplossing, maar wat tips.

eherle
Forum-lid

Gebruikersavatar eherle 25 jul 2017 14:29

Dank voor het snel meedenken.
Seal 7 heb ik netjes schoongemaakt en teruggeplaatst, dat lijkt mij het probleem niet te zijn.
Zou best kunnen dat slijtage hier de boosdoener is, body is al redelijk op leeftijd. Overigens zien palletjes en veertjes er nog goed uit.
Ik vermoed dat het probleem ook wel eens veroorzaakt zou kunnen worden door kap 1 en 2. Kap 1 zit muurvast en als kap 2 eigenlijk te veel tegen de naaf aan zit (hoewel wiel nu zonder speling goed draait), trekt hij as 6 en body 9 iets te veel tegen naafhuis 4 aan. Ik ga denk eerst maar eens kap 1 en 2 los werken en dan alles weer afstellen.

eherle
Forum-lid

Gebruikersavatar eherle 25 jul 2017 21:42

Klus geklaard. Conussleutel 19 op de kop getikt en daarmee stelkap 2 afgesteld. Die bleek te strak te staan, waardoor body tegen naaf werd aangetrokken. Loopt nu weer soepel. Goed gereedschap is het halve werk.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 25 jul 2017 21:48

Je had het dus goed gezien! :like:

Plaats reactie