Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Frisheid behouden

NoChain
Forum-lid

NoChain 16 jul 2017 22:30

De laatste 2 jaar ben ik weer meer aan het fietsen maar als ik iets niet goed onder de knie krijg dan is het wel conditie kweken en toch de frisheid behouden.

Tijdens de winter rijd ik 3 a 4x per week, op zwift als het moet en buiten als het kan.
Vanaf maart begin ik dan toertochten met de mountainbike te rijden. We gaan voor de langere afstanden, dat wil zeggen ritten van 3 a 4u (tot uitzonderlijk eens van 5 a 6u). Die ritten doen we aan een behoorlijk tempo maar ik fiets deze gewoon vlotjes uit. De dag na de TT rijd ik meestal wat los en in het midden van de week doe ik nog een rit met de koersfiets van +/- 70km.

Zo'n groot volume draai ik dus niet en toch voel ik dat de snee er wat af is. Mijn basistempo is gewoon prima, daar kan ik echt niet over klagen. Alleen heb ik het precies niet meer in mij om snedig een korte helling op te "vliegen", een sprintje te trekken achter een kameraad die versneld.

Iemand tips hoe jullie het seizoen indelen? Ik zal wel niet de enige zijn die hier weleens tegenaan botst.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 16 jul 2017 23:29

Mij vallen twee zaken op (maar kan het mis hebben):
1. Het lijkt erop alsof je heel vaak hard rijdt. Je rijdt Zwift. Volgens mij is dat een platform waar flink hard gereden wordt. Bovendien geef je aan dat je tijdens de toertochten een hoog tempo rijdt.

2. Het lijkt erop alsof er weinig afwisseling in je trainingen zit. Veel hetzelfde patroon. Weinig rustmomenten.

Ik heb het vermoeden dat je basisconditie niet in orde is (dit is wat anders dan basistempo). Basisconditie bouw je op door heel veel op een lage hartslag te rijden. En laag is vaak lager dan je denkt of zou willen. Maar deze trainingen zijn wel effectief. Als je dit serieus wil doen is het belangrijk dat je je hartslagzones kent.
Daarnaast is afwisseling erg belangrijk. Lange duurtrainingen op lage hartslag afwisselen met kortere intensieve trainingen. Bij voorkeur uitgevoerd in intervalvorm.
En als derde is het belangrijk om regelmatig een rustig weekje in te bouwen. Bv om de 4 of 5 weken weinig activiteit. En de activiteit dan uitvoeren op lage hartslag. Daarvan rust je lijf uit en wordt het sterker.

Eea betekent dat je serieus moet gaan trainen. Dat is misschien minder leuk, maar wel effectief.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2017 01:29

En denk eens aan krachttraining. Op 'systeemniveau' weinig belastend, zelfs herstelbevorderend want aanmaak groeihormoon etc, en toch zorgt het ervoor dat je niet traag wordt.

Houd krachttrainingen wel kort (binnen het uur moet je klaar kunnen zijn) en intensief (sets van 8 a 15, geen gedoe met setjes van 50hh)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 17 jul 2017 11:30

Je moet wat meer feitelijke informatie geven alvorens er iets zinvols te zeggen valt. Leeftijd, sportverleden, aantal jaren fietservaring, jaar/week km's, gewicht, lengte, conditie. etc. etc.

NoChain
Forum-lid

NoChain 17 jul 2017 11:45

Tijdens mijn eerste Zwift-winter holde ik bij wijze van spreken achter iedereen aan, die val ken ik ondertussen :-). Vorige winter was dat niet meer het geval.

Inderdaad te monotoon trainen icm weinig rust, of mss zelfs beter gezegd ... niet echt trainen.
Tijdens de winter deed ik systematisch mijn schema (basisopbouw) + op zondag een rit van 2 a 3u aan lage hartslag. Nu is het gewoon 2x lang rijden aan hogere hartslag zonder ergens accenten te leggen. In de winter deed ik ook regelmatig blokjes kracht zonder intensief te zijn, daar voelde ik me prima bij.

Qua echt trainen was ik in de winter dus wel beter bezig. Komende zondag heb ik eens geen TT gepland en begin augustus heb ik 2 weken vakantie. Ik ga starten met wat rust en er dan voor zorgen dat ik weer eens wat vaker D1 training inlas.

NoChain
Forum-lid

NoChain 17 jul 2017 11:55

Nee_Nee schreef: 17 jul 2017 11:30 Je moet wat meer feitelijke informatie geven alvorens er iets zinvols te zeggen valt. Leeftijd, sportverleden, aantal jaren fietservaring, jaar/week km's, gewicht, lengte, conditie. etc. etc.
Ik mag me ondertussen bij de dertigers rekenen.
In een ver verleden heb ik koers gereden van mijn 12e tot mijn 17e, daarna ben ik wel blijven fietsen maar was dit zeer onregelmatig. In de winter soms 4 maanden niet en dan in de lente en zomer enkel als het goed weer was. Ik ben wel altijd met de fiets naar het werk blijven rijden, slechts 12km dus veel is dat nu ook niet.

In 2015 heb ik dan opnieuw 800km gelopen + 3000km met de koersfiets. Vorig jaar heb ik het lopen opzij gezet voor het mountainbiken en dan kwam ik aan net geen 10.000km op. Ik ben 1m76, 70kg.

cimecaron
Forum-lid

cimecaron 17 jul 2017 13:06

Gewoon eens een paar weekjes rustig aan doen. En kijken hoe fris je dan bent. Is je hartslag dan hoger. Heb je überhaupt een hartslagmeter?. Van 3 tot 4 keer volle bak in de week kun je ook behoorlijk moe worden en niet meer herstellen.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 17 jul 2017 13:12

Skip de helft van je trainingen eens en ga eens met een "rustige" groep op pad. Als je 10.000km/jaar fietst doe je best veel, dus conditioneel lijkt me er geen probleem te zijn.
Train eens in een rustige groep en doe af en toe eens wat kracht blokjes
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

NoChain
Forum-lid

NoChain 17 jul 2017 14:06

Ik rijd altijd met hartslagmeter, als ik een ritje met koersfiets van 60km van nu vergelijk met 2015 dan is dit een erg groot verschil. Mijn hartslag ligt gewoon 10 slagen lager voor een hogere snelheid, slecht zal de conditie wel niet zijn maar misschien toch nog wat te weinig échte basis.

Hier in de buurt met de mountainbike rijden betekent +/-1000hm op 80km dus het is sowieso interval. Pakweg tot aan hartslag 160 gaat alles prima maar eens ik richting of over de overslag moet gaan (op erg steile klimmetjes) dan lukt dit gewoon erg moeizaam.

Als je in vorm bent én fris is een stukje echt hard fietsen gewoon leuk, ondanks dat je diep gaat geniet je er van. Alles richting overslag is nu vooral zwoegen, ik kan niet zeggen dat ik slecht vooruit kom maar het gevoel is gewoon niet goed.

De komende weken zijn er bitter weinig toertochten in de buurt dus ik ga mijn mtb maar even aan de kant houden en me focussen op wat tragere ritjes met de koersfiets!

NoChain
Forum-lid

NoChain 01 sep 2017 19:51

Aangezien het mindere gevoel bleef aanhouden toch maar eens langs de dokter gepasseerd en later het ziekenhuis. Na wat testen is het verdict: inspanningsastma, en ook nog eens hooikoorts.

Ondertussen aan de puffer en pilletjes tegen de hooikoorts, het maakt het fietsen weer een heel pak aangenamer! Enkele weken terug had ik een ritje met heuvels gedaan en ik plafonneerde gewoon volledig tegen hartslag 180, enkele dagen terug hetzelfde rondje gedaan en ik kon weer tot mijn normale maximale hartslag, zo'n 195.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 sep 2017 20:09

NoChain schreef: 01 sep 2017 19:51 Aangezien het mindere gevoel bleef aanhouden toch maar eens langs de dokter gepasseerd en later het ziekenhuis. Na wat testen is het verdict: inspanningsastma, en ook nog eens hooikoorts.

Ondertussen aan de puffer en pilletjes..........
Na een doktersbriefje een puffer en pilletjes en het gaat weer beter :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

NoChain
Forum-lid

NoChain 02 sep 2017 00:06

Lcsmet schreef: 01 sep 2017 20:09
NoChain schreef: 01 sep 2017 19:51 Aangezien het mindere gevoel bleef aanhouden toch maar eens langs de dokter gepasseerd en later het ziekenhuis. Na wat testen is het verdict: inspanningsastma, en ook nog eens hooikoorts.

Ondertussen aan de puffer en pilletjes..........
Na een doktersbriefje een puffer en pilletjes en het gaat weer beter :)
Het pilletje is tegen de hooikoorts, de puffer voor de ademhaling. Iemand zonder last heeft daar niks van profijt aan. Iemand zonder last zou het ook niet krijgen, ik heb tot 4x toe langs dokters en ziekenhuis moeten gaan voor allerhande tests.

Ik heb in mijn vakantie veel lange duur gedaan, een weekje gerust en dan weer de draad opgepikt. Dat staat uiteraard los van de lichamelijke problemen.

Plaats reactie