Onderdelen vervangen of nieuwe fiets
Beste,
Ik ben momenteel in het bezit van een Cannondale CAAD9 van 2010, afgemonteerd met Shimano 105,
Een tijdje terug begon ik vervelende geluiden op te merken, waarop ik hem eens volledig gedemonteerd heb.
De assen van mijnvelgen verlopen heel stroef, ik hoop dat ik dit kan verhelpen door opnieuw in te vetten.
De trapaslagers dienen vervangen te worden.
Het buitenblad en het middelste blad moeten ook vervangen worden.
De kosten van de onderdelen (als de velgen niet vervangen moeten worden) zullen waarschijnlijk wel meevallen, alleen werd me in de winkel verteld dat Shimano geen triple meer produceert, waardoor het ook moeilijk is om deze stukken te vinden en te blijven vinden.
Ik zelf vind het momenteel een moeilijke keuze om de onderdelen te vervangen of een nieuwe fiets aan te kopen.
Wat zouden jullie mij aanraden?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Ik ben momenteel in het bezit van een Cannondale CAAD9 van 2010, afgemonteerd met Shimano 105,
Een tijdje terug begon ik vervelende geluiden op te merken, waarop ik hem eens volledig gedemonteerd heb.
De assen van mijnvelgen verlopen heel stroef, ik hoop dat ik dit kan verhelpen door opnieuw in te vetten.
De trapaslagers dienen vervangen te worden.
Het buitenblad en het middelste blad moeten ook vervangen worden.
De kosten van de onderdelen (als de velgen niet vervangen moeten worden) zullen waarschijnlijk wel meevallen, alleen werd me in de winkel verteld dat Shimano geen triple meer produceert, waardoor het ook moeilijk is om deze stukken te vinden en te blijven vinden.
Ik zelf vind het momenteel een moeilijke keuze om de onderdelen te vervangen of een nieuwe fiets aan te kopen.
Wat zouden jullie mij aanraden?
Alvast bedankt voor jullie advies!
- razenderoeland
- Forum-lid
Als ik het goed begrijp gaat het om de wiellagers, de trapaslagers en 2 voorbladen. Allemaal onderdelen welke normaal voorhanden. Uiteraard probeert een fietsenwinkel je zodanig advies te geven dat je richting nieuwe fiets gaat denken. Dat is volgens mij in dit geval niet nodig, en gezien het feit dat jij je fiets al eens gedemonteerd en schoongemaakt hebt zou ik zeker proberen de onderdelen zelf te vervangen en door te rijden op deze fiets.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
- Forum-lid HC
Staat niet bij welke wielen je hebt, maar als dat industrie lagers zijn, dan kost het geen drol om die te vervangen. Ook is dat heel makkelijk zelf te doen, zoek maar eens op dit forum of youtube.
Trapaslagers zijn waarschijnlijk BSA en ook dat kost niet de hoofdprijs want zijn ook gewoon slijtage onderdelen.
Kortom lekker een dagje klussen, en je fiets kan er weer een hele tijd tegen aan.
Trapaslagers zijn waarschijnlijk BSA en ook dat kost niet de hoofdprijs want zijn ook gewoon slijtage onderdelen.
Kortom lekker een dagje klussen, en je fiets kan er weer een hele tijd tegen aan.
Hoeveel kilometer heb je tot nu toe ongeveer gereden op deze fiets?
Als ik zie dat de stuurbuis nog niet ingekort is dan krijg ik het vermoeden dat meer dan enkele duizenden kilometers er niet mee gereden is.
De afbeeldingen zijn niet van heel erg goede kwaliteit dus dan is het lastig in te schatten wat de staat van de fiets is.
Ik heb het vermoeden dat met wat tlc deze fiets prima op orde te brengen is en een nieuwe fiets echt niet nodig is,
Als ik zie dat de stuurbuis nog niet ingekort is dan krijg ik het vermoeden dat meer dan enkele duizenden kilometers er niet mee gereden is.
De afbeeldingen zijn niet van heel erg goede kwaliteit dus dan is het lastig in te schatten wat de staat van de fiets is.
Ik heb het vermoeden dat met wat tlc deze fiets prima op orde te brengen is en een nieuwe fiets echt niet nodig is,
Een handelaar die zegt dat Shimano geen triples meer maakt, wil je duidelijk heel veel meer geld uit de zak kloppen. Leugens. Ik zie trouwens kettingbladen van FSA en niet Shimano. Die maken nog veel types triple en voor de bladen kun je ook altijd terecht bij TA Spécialités. En dan heb je vrijwel vrije keuze in de grootte. Bij Shimano heb je alleen de keuze van Shimano.
toevoeging: die kettingbladen zijn echt niet versleten.
toevoeging: die kettingbladen zijn echt niet versleten.
Laatst gewijzigd door klimmer op 05 jun 2017 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Ik zou een nieuwe fiets kopen en de triple groep aan mij cadeau doen

Denk eerder dat dit frame om BB30 lagers vraagt, ws icm met een FSA Gossamer crank.scottwilko schreef: ↑05 jun 2017 13:37 Trapaslagers zijn waarschijnlijk BSA en ook dat kost niet de hoofdprijs want zijn ook gewoon slijtage onderdelen.
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......
Pegoretti Mxxxxxo
Canyon Grizl
Pegoretti Mxxxxxo
Canyon Grizl
-
- Forum-lid HC

Maar wel een foto van een Shimano-wielset. Cup-en-conuslagers, dus. Tenzij je die volledig laat verrotten, hebben ze zowat het eeuwige leven. Gewoon lekker schoonmaken, smeren en afstellen.
Groep op de foto is 5600 (10v 105 met waslijnen), daar gaan gewoon standaard 130BCD kettingbladen op.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid
Groep klopt wel maar de getoonde kettingbladen wijzen in ieder geval naar een FSA crankstel. 130BCD kettingbladen passen daar ook gewoon op, MAAR het middenblad van een triple is niet hetzelfde als een binnenblad van een dubbel. Bij een trippel zitten er stijghulpjes op het middenblad.