Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie buitenland zonder auto

Dolomiti
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2015 11:58

Dolomiti 01 jun 2017 17:03

Beste medefietsers,

ik ben een recreatieve fietser van 25 die sinds een paar jaar geniet van de racefiets. Wegens werk kan ik niet zo vaak fietsen als ik zou willen, maar ik ben vrij fit en wil graag eens een keer naar het buitenland om in de bergen te gaan fietsen. Zou de eerste keer worden, dus middengebergte zou ook al leuk zijn, maar hoger mag ook.

Probleem is alleen dat ik geen auto heb en ook geen vrienden die fietsen. Vind het op zich geen probleem om alleen op vakantie te gaan, maar qua vervoer wordt dat dus lastig. Met het vliegtuig kom je niet echt in de buurt van leuke fietslocaties geloof ik, en in een ellenlange busreis richting de Pyreneeën heb ik geen zin.

Zijn er mensen die tips hebben/in een vergelijkbare situatie hebben gezeten? Is het mogelijk om via vliegtuig/trein in een stadje te komen dat een goede uitvalsbasis is voor een weekje hotel/dagtochten? Of hebben jullie ervaring met georganiseerde groepsreizen voor racefietsers die jullie kunnen aanraden?

Bij voorbaat dank voor suggesties!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5183
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 jun 2017 17:16

Je kan vliegtuig richting Malloca pakken of Mallaga en daar heb je genoeg leuke opties ?
Of Geneve en dan stukje met trein ?

Waar ik vorig jaar (wel begin van het jaar, in zomer lijkt het mij daar te warm) heb gezeten :
http://www.andaluciancyclingexperience.com/

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 01 jun 2017 17:19

Je kunt het ook combineren met de trein.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 jun 2017 17:25

fietsbussen (o.a. Cycletours) rijden naar diverse bestemmingen o.a. in Frankrijk vv.
bijv naar Suze la Rousse (Drome) = 30km van de Mont Ventoux en nog vele andere klims

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 01 jun 2017 17:56

Als je wel een rijbewijs hebt, kun je overwegen een auto te huren en richting La Douce Montagne (fietshotel nabij Alpe D, Huez) te gaan. Uitstekende ervaring mee..
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

slugbait
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 01 jun 2017 17:57

Ik zit in dezelfde situatie en neem meestal de trein naar de Zwitserse/Oostenrijkse/Italiaanse Alpen, maar dat kost eigenlijk net zo veel tijd als een fietsbus, vooral omdat je bij Deutsche Bahn niet de fiets kan meenemen in de ICE-treinen. Dat maakt de reis van Arnhem tot Frankfurt een stuk langzamer.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 01 jun 2017 18:12

Je hebt nog nooit eerder in de bergen gefietst. Dan is mijn advies met de trein naar het Zwarte Woud. Niet al te ver om er te komen. Hoogste toppen tot 1400 m. Tijdens je verblijf aldaar gratis openbaar vervoer en zoals bijna overal in Duitsland goede wegen. Bovendien voor veel Nederlanders geen echt probleem met de taal.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jun 2017 18:15

laat je informeren over busreizen en treinreizen. Bijv hier: https://fietsvakantiewinkel.nl
Op de snelweg zag ik laatst een Flixbus rijden met een fietsenrek achterop

Je kunt ook met de trein naar Maastricht rijden en vanaf daar de Maas volgen. ben je binnen een dag in heel mooi deel van Noord-Frankrijk. De Maas kun je zo ongeveer blijven volgen tot aan het Plateau van Langres en dan kun je vanaf daar door het stroomgebied van de Moselle/Moezel naar Koblenz en dan de Rhein/Rijn volgen tot je thuis bent. Je kunt dan in Nijmegen weer op de trein,
Volgens mij heb je dan een prachtige vakantie.

Of kies twee bestemmingen uit waar je met een goedkope vlucht van Ryanair kunt komen. Op de heenweg naar Vliegveld A en dan op de fiets naar Vliegveld B. Vanaf Vliegveld B weer naar je vertrekpunt terugvliegen.

Nog meer suggesties nodig, of kom je er zo verder wel uit?

Dolomiti
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2015 11:58

Dolomiti 01 jun 2017 18:37

Bedankt voor de suggesties tot nu toe! Ga eens kijken of ik zo'n fietsbus zie zitten, anders proberen bij een leuke uitvalsbasis te komen per vliegtuig/trein en ter plekke eventueel een fiets huren, maar dan wordt het al een duurdere grap natuurlijk.

Dolomiti
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2015 11:58

Dolomiti 01 jun 2017 19:17

Iemand ooit in de buurt van Innsbruck geweest? Dat is makkelijk en vrij goedkoop aan te vliegen, en dan daar in de buurt hotelletje zoeken, fiets huren, en gaan.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jun 2017 19:31

Google op ötztaler rad marathon. Of rijd een rondje Innsbruck. Imst, Landeck, Nauders, Reschen, Prat, Merano, Sölden, Kühtai. Eindeloos uit te breiden, mooie rondjes te maken.

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 01 jun 2017 19:39

http://www.campobicicleta.com is een optie. Vliegveld van Girona is maar 12 km van de binnenstad. Paul Kneppers en co zorgen er wel voor dat je wordt opgehaald van het vliegveld. Aanrader.

Plaats reactie