Canyon fietsmaat uitgebreid
Beste medefietsers,
Op dit moment heb ik een Bulls Desert Falcon 2 uit 2010. Ik ben nu op zoek naar een full carbon fiets, maar ik kom niet uit met de maten. Ik wil zelf heel graag een Canyon. De lokale fietsenmakers meten alleen of je je tenen de grond kunnen raken (zadelhoogte).
Hieronder vinden jullie de maat van mijn huidige fiets en een paar maten van een bike fit calculator. Canyon zelf zegt een maat L te nemen voor Endurace of Ultimate.
Ik ben 1.87 a 1.88m en mijn binnenbeen lengte is ongeveer 92cm. Rompmaat is ongeveer 63cm. De hoogte van mijn zadel is ongeveer 9cm hoger dan mijn stuur van mijn huidige fiets en optisch vind ik dat heel lelijk, maar goed dat is iets minder belangrijk. Ik heb op dit moment geen lichamelijke klachten op mijn huidige fiets, heel af en toe een pijnlijke nek/schouders.
Hieronder staan alle maten uiteen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, als jullie meer maten willen weten betrekking tot fiets of lichaam, dan roepen jullie maar.
Alvast bedankt!
Eigen fiets Bike Fit Calculator (competitivecyclist.com)
Zadelhoogte (mm) 820/830mm 790/810mm
Zitbuis lengte 620mm 633/638mm
Bovenbuis lengte 560mm 551/555mm
Balhoofdbuis lengte 230mm -
Achterbrug lengte 420mm -
Wielbasis 1020mm -
Stack 620mm 614mm/620mm
Reach 390/410mm -
Endurance L Endurance XL
Zadelhoogte (mm) 750/850mm 780/880mm
Zitbuis lengte 550mm 580mm
Bovenbuis lengte 568mm 592mm
Balhoofdbuis lengte 184mm 206mm
Achterbrug lengte 415mm 415mm
Wielbasis 1006mm 1028mm
Stack 604mm 625mm
Reach 389mm 407mm
Ultimate L Ultimate XL
Bovenbuis lengte 571mm 596mm
Balhoofdbuis lengte 174mm 195mm
Wielbasis 1011mm 1033mm
Stack 592mm 613mm
Reach 399mm 418mm
Op dit moment heb ik een Bulls Desert Falcon 2 uit 2010. Ik ben nu op zoek naar een full carbon fiets, maar ik kom niet uit met de maten. Ik wil zelf heel graag een Canyon. De lokale fietsenmakers meten alleen of je je tenen de grond kunnen raken (zadelhoogte).
Hieronder vinden jullie de maat van mijn huidige fiets en een paar maten van een bike fit calculator. Canyon zelf zegt een maat L te nemen voor Endurace of Ultimate.
Ik ben 1.87 a 1.88m en mijn binnenbeen lengte is ongeveer 92cm. Rompmaat is ongeveer 63cm. De hoogte van mijn zadel is ongeveer 9cm hoger dan mijn stuur van mijn huidige fiets en optisch vind ik dat heel lelijk, maar goed dat is iets minder belangrijk. Ik heb op dit moment geen lichamelijke klachten op mijn huidige fiets, heel af en toe een pijnlijke nek/schouders.
Hieronder staan alle maten uiteen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, als jullie meer maten willen weten betrekking tot fiets of lichaam, dan roepen jullie maar.
Alvast bedankt!
Eigen fiets Bike Fit Calculator (competitivecyclist.com)
Zadelhoogte (mm) 820/830mm 790/810mm
Zitbuis lengte 620mm 633/638mm
Bovenbuis lengte 560mm 551/555mm
Balhoofdbuis lengte 230mm -
Achterbrug lengte 420mm -
Wielbasis 1020mm -
Stack 620mm 614mm/620mm
Reach 390/410mm -
Endurance L Endurance XL
Bovenbuis lengte 568mm 592mm
Balhoofdbuis lengte 184mm 206mm
Wielbasis 1006mm 1028mm
Stack 604mm 625mm
Reach 389mm 407mm
Ultimate L Ultimate XL
Bovenbuis lengte 571mm 596mm
Balhoofdbuis lengte 174mm 195mm
Wielbasis 1011mm 1033mm
Stack 592mm 613mm
Reach 399mm 418mm
Dat zou zomaar kunnen en dus betekenen dat Canyon niks heeft dat jou past. Wel heb ik mijn twijfels over de maten van de Bulls. 23cm balhoofdbuis bij 56cm bovenbuis is wel heel extreem. Meet je horizontaal van hart zitbuis naar hart balhoofdbuis? Puur op de hoogte van je huidige frame zou ik altijd voor de XL gaan maar dan moet je wel met de lengte overweg kunnen.
Hoeveel spacers hebj je en hoe lang is je stuurpen nu?
Hoeveel spacers hebj je en hoe lang is je stuurpen nu?
Campagnolo Ultra Dork
Dat is inderdaad mijn fiets. Inderdaad heb ik toen ook gezegd dat ik altijd voor een XL ga, maar dat is puur van wat ik van een FM hoor zeggen en die doet niets anders dan: hoogte zadel is, als je knieën iets gebogen zijn en de tenen de grond raken. Jarenlang weet ik niet beter.
Nu wil ik keer een echte goede fiets kopen, maar wil er geen spijt van krijgen.
De fiets op de foto is de zadel lager gezet vanwege de zolder. Op onderstaande foto zien jullie mijn huidige configuratie. Stuur staat alleen iets te hoog, die stuurpen moet even omgedraaid worden.
Ik heb zelf alles gemeten en 23cm balhoofdbuis en 56cm bovenbuis klopt. Dus horizontaal van hart zitbuis naar hart balhoofdbuis.
"23cm balhoofdbuis bij 56cm bovenbuis is wel heel extreem". Wat is daar extreem aan?
Stuurpen is 13cm, dus hart stuur tot hart balhoofdbuis. en heb 2 spacers van elk 1cm.
Zoals ik al zei, echt een goede bikefitting of andere meting heb ik nog nooit gedaan. Er is puur naar mijn benen gekeken.
Heb ik met mijn afmeting een kleine bovenlichaam m.b.t. mijn benen?

Nu wil ik keer een echte goede fiets kopen, maar wil er geen spijt van krijgen.
De fiets op de foto is de zadel lager gezet vanwege de zolder. Op onderstaande foto zien jullie mijn huidige configuratie. Stuur staat alleen iets te hoog, die stuurpen moet even omgedraaid worden.
Ik heb zelf alles gemeten en 23cm balhoofdbuis en 56cm bovenbuis klopt. Dus horizontaal van hart zitbuis naar hart balhoofdbuis.
"23cm balhoofdbuis bij 56cm bovenbuis is wel heel extreem". Wat is daar extreem aan?
Stuurpen is 13cm, dus hart stuur tot hart balhoofdbuis. en heb 2 spacers van elk 1cm.
Zoals ik al zei, echt een goede bikefitting of andere meting heb ik nog nooit gedaan. Er is puur naar mijn benen gekeken.
Heb ik met mijn afmeting een kleine bovenlichaam m.b.t. mijn benen?

Prachtige fiets! Maar heb je nu een 61 of 62cm, in je andere topic sprak je over 62cm.
Ik neig toch een xl te nemen op jullie advies. Kan het sowieso proberen.
Nu alleen nog uitzoeken of ik de endurace of Ultimate neem.
Ik neig toch een xl te nemen op jullie advies. Kan het sowieso proberen.
Nu alleen nog uitzoeken of ik de endurace of Ultimate neem.
Sowieso de Endurace XL.
Ik kan zo geen geometrietabel vinden van de Desert Falcon van dat model maar wel een test waar voor de 58 al een bovenbuis van 56,5cm wordt opgegeven. Zo veel langer dan je huidige fiets gaat de XL dus niet zijn.
Moet het nu echt per se een Canyon zijn? Zou je ook een paar schoenen kopen omdat het merk je aanspreekt ondanks dat ze niet passen? Een Trek Domane gaat sowieso beter passen omdat die nog wat korter en hoger is. Ook zijn er best leuke aanbiedingen te vinden op het internet.
Ik kan zo geen geometrietabel vinden van de Desert Falcon van dat model maar wel een test waar voor de 58 al een bovenbuis van 56,5cm wordt opgegeven. Zo veel langer dan je huidige fiets gaat de XL dus niet zijn.
Moet het nu echt per se een Canyon zijn? Zou je ook een paar schoenen kopen omdat het merk je aanspreekt ondanks dat ze niet passen? Een Trek Domane gaat sowieso beter passen omdat die nog wat korter en hoger is. Ook zijn er best leuke aanbiedingen te vinden op het internet.
Campagnolo Ultra Dork
Klopt. En nu heb ik een 13cm stuurpen, daar kan ik dan ook 11cm van maken.
Canyon hoeft niet persé, maar een Trek is een andere prijsklasse als je iets vergelijkbaars wil hebben als:
ENDURACE CF SL DISC 9.0 SL 2999,-
ULTIMATE CF SL DISC 9.0 2699,-
Een Domane vind ik prachtig, maar als ik dezelfde opties wil hebben dan mag ik er wel 1000,- euro bij optellen.
Canyon hoeft niet persé, maar een Trek is een andere prijsklasse als je iets vergelijkbaars wil hebben als:
ENDURACE CF SL DISC 9.0 SL 2999,-
ULTIMATE CF SL DISC 9.0 2699,-
Een Domane vind ik prachtig, maar als ik dezelfde opties wil hebben dan mag ik er wel 1000,- euro bij optellen.
Valt toch best mee. Een SL6 Disc is weliswaar een stukje duurder maar daar kun je minimaal 10% vanaf praten bij de betere fietsenmaker. Over een paar maanden waarschijnlijk met 25% korting te krijgen. De wielen zijn ook weer een beetje duurder en je hoeft niet meer te investeren in carbon wieltjes.
Je hebt nu een fiets dus je kunt geduld hebben. Heb je geen geduld dan ben je bij Canyon vaak ook aan het verkeerde adres.
Je hebt nu een fiets dus je kunt geduld hebben. Heb je geen geduld dan ben je bij Canyon vaak ook aan het verkeerde adres.
Campagnolo Ultra Dork