Vandaag gehoord bij de fm
Gisteren opgemerkt dat mijn ketting aan vervanging toe is (ik heb hiervoor zo een handig sleuteltje van KMC dat je tussen de schakels zet en dan kan je zie of de ketting al dan niet teveel heef uitgezet).
Naar aanleiding van de vele goede commentaren over KMC (en eigen ervaring op de motorfiets met deze kettingen), heb ik mij gisteren dan een nieuwe ketting aangeschaft.
Toen ik dit vanmorgen, tijdens de koffie in de koffiecorner vertelde aan de collegae dat ik een nieuwe ketting ging leggen, vertelde er iemand mij: "dan ga je alles moeten vervangen, want je krijgt dit nooit meer goed..."
Klopt dit? Of is dit wederom zo een trucje van de FM om de klant een volledige nieuwe groep aan te smeren?
Naar aanleiding van de vele goede commentaren over KMC (en eigen ervaring op de motorfiets met deze kettingen), heb ik mij gisteren dan een nieuwe ketting aangeschaft.
Toen ik dit vanmorgen, tijdens de koffie in de koffiecorner vertelde aan de collegae dat ik een nieuwe ketting ging leggen, vertelde er iemand mij: "dan ga je alles moeten vervangen, want je krijgt dit nooit meer goed..."
Klopt dit? Of is dit wederom zo een trucje van de FM om de klant een volledige nieuwe groep aan te smeren?
Laatst gewijzigd door svvander op 01 apr 2017 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Dat is niet waar. De ketting zet zich vanzelf naar de rest. Andersom, als je bijv je cassette vervangt wordt wel gezegd dat het beter is om gelijk je ketting te vervangen.
Canyon Aeroad CF SLX 7.0
Ik doe dit altijd zo. Als mijn ketting bijna 75% versleten is volgens mijn (bbb) slijtage-indicator vervang ik ze.
Zo gebruik ik toch minstens 4 kettingen per cassette. Mijn vorige ketting heeft er net geen 6000km op gelegen, toen vervangen.
Wat je wel hebt is dat je de ketting de eerste rit wat durft 'verspringen'.
Zo gebruik ik toch minstens 4 kettingen per cassette. Mijn vorige ketting heeft er net geen 6000km op gelegen, toen vervangen.
Wat je wel hebt is dat je de ketting de eerste rit wat durft 'verspringen'.
Bij een cassette die 1 kettingleven heeft gedraaid kan je gewoon een nieuwe ketting gebruiken, maar bij 2 kettinglevens wordt het al afwachten.svvander schreef:Ok, heel duidelijk. Bedankt voor de toelichting. Bij deze dus FICTIE!
Proberen kan altijd.
Ik denk zelf dat een ketting ook niet harder slijt op een halfversleten cassette, maar daar denken anderen anders over.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Als je boel op elkaar laat inslijten dan klopt het wel.
Slimste is idd gewoon om bij 0,75% de boel te vervangen, dan kun je zo 3-4 kettingen oprijden op één cassette. Voorbladen gaan dan ook eindeloos mee.
Ik gebruik overigens geen KMC meer. Ik vind ze erg luidruchtig worden als ze wat gelopen hebben. SRAM kettingen hebben dat veel minder, en komen net als KMC met een snelschakel. Qua prijs maakt het niks uit...
Slimste is idd gewoon om bij 0,75% de boel te vervangen, dan kun je zo 3-4 kettingen oprijden op één cassette. Voorbladen gaan dan ook eindeloos mee.
Ik gebruik overigens geen KMC meer. Ik vind ze erg luidruchtig worden als ze wat gelopen hebben. SRAM kettingen hebben dat veel minder, en komen net als KMC met een snelschakel. Qua prijs maakt het niks uit...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Bij een MTB is het zeer zeker geen fictie. Daar kan je geen nieuwe ketting op een gebruikte cassette doen.
Dat is een garantie voor doortrappen.
Dat is een garantie voor doortrappen.
Da's niet mijn ervaring. De ketting is wel veel sneller versleten op de MTB. Ik ben aan de derde toe na 3000 km (beetje vertekend, want de eerste kmc ketting heb ik heel snel vervangen. Die liep voor geen meter op SRAM voorbladen.)
De SRAM 10 speed cassette slijt daarentegen nauwelijks.
De SRAM 10 speed cassette slijt daarentegen nauwelijks.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Met een beetje beleid kun je drie à vier, soms zelfs vijf kettingen verslijten op één cassette.Keezx schreef:Bij een cassette die 1 kettingleven heeft gedraaid kan je gewoon een nieuwe ketting gebruiken, maar bij 2 kettinglevens wordt het al afwachten.
En terecht. Een slechte passing zorgt voor meer kracht op minder schakeltjes, endarmee voor verhoogde slijtage.Slimste is idd gewoon om bij 0,75% de boel te vervangen, dan kun je zo 3-4 kettingen oprijden op één cassette.[/quote]Slinste is om meerdere kettingen te kopen en regelmatig te wisselen. Steeds de kortste monteren. Dan slijt alles gelijk op en daarmee het langzaamst.Ik denk zelf dat een ketting ook niet harder slijt op een halfversleten cassette, maar daar denken anderen anders over.
Eindeloos? nee. Maar wel lang. Wil je het helemaal "efficiënt" aanpakken, dan neem je nóg meer kettingen en ok meerdere cassettes, en wissel je alles af tot de voorbladen op zijn. Dan verslijt je alles maximaal samen op.Voorbladen gaan dan ook eindeloos mee.
Onzin. Een MTB is in de basis hetzelfde apparaat als elke andere fiets. Zolang de ketting en/of de cassette niet teveel versleten zijn ten opzichte van elkaar, trapt het niet door. een MTB die veel vuil op de aandrijving krijgt zal sneller slijten dan een racefiets die alleen met mooi weer bereden wordt, maar andersom is dat net zo goed het geval.japiecarbon schreef:Bij een MTB is het zeer zeker geen fictie. Daar kan je geen nieuwe ketting op een gebruikte cassette doen.
Dat is een garantie voor doortrappen.
Vorsprung durch Pedantik
En terecht. Een slechte passing zorgt voor meer kracht op minder schakeltjes, en daarmee voor verhoogde slijtage.alien schreef:Ik denk zelf dat een ketting ook niet harder slijt op een halfversleten cassette, maar daar denken anderen anders over.
Dat geldt alleen voor slijtage aan de rolletjes en die is zo minimaal dat die IMO geen rol speelt.
Een ketting slijt op de busjes alleen waar hij de laatste tand verlaat , de rest staat stil of niet onder spanning en slijt niet.
Ik wil dus wat beters horen als "een slechte passing" want die doet niet terzake voor de slijtage op asjes/busjes.
Laatst gewijzigd door Keezx op 30 mar 2017 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig