Canyon Endurace AL 7.0 disc
Hoi iedereen,
Ik zou graag de Canyon Endurace AL 7.0 disc kopen ( https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... c-7-0.html ) maar ik twijfel nog tussen een maat M of een maat L. De configurator zegt maat M maar zal deze niet te klein zijn ? Ik ben 184 cm groot en heb een BBL van 91 cm. Lange benen kort bovenlichaam dus. Erg lenig ben ik niet dus liefst geen te diepe zit. Wat denken jullie ?
Ik zou graag de Canyon Endurace AL 7.0 disc kopen ( https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... c-7-0.html ) maar ik twijfel nog tussen een maat M of een maat L. De configurator zegt maat M maar zal deze niet te klein zijn ? Ik ben 184 cm groot en heb een BBL van 91 cm. Lange benen kort bovenlichaam dus. Erg lenig ben ik niet dus liefst geen te diepe zit. Wat denken jullie ?
-
- Forum-lid
Ik zat met dezelfde vraag. De stelruimte van de zadelhoogte heeft voor mij de doorslag gegeven. TOV mijn huidige Zadelhoogte zit ik met M in het midden van de stelruimte en met L had ik maar 1 cm over.
Ik ben ook 1.84 m.
Ps. Kleiner = lichter
Ik ben ook 1.84 m.
Ps. Kleiner = lichter

Ik zou toch echt voor een L gaan. een M met flink wat spacers wordt wel erg kort en een stack van 586 bij een bbl van 91 is niet echt endurance. De M heeft een zitbuis van 53cm. Met een zadelhoogte van 80cm en een beetje komt de zadelpen wel erg ver uit het frame.
Een fiets met schijven kopen en dan een maatje de klein nemen om een paar gram te besparen zou mijn keuze niet zijn.
Een fiets met schijven kopen en dan een maatje de klein nemen om een paar gram te besparen zou mijn keuze niet zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Dat is relatief natuurlijk. Je kunt bewust schijven willen op je nieuwe fiets, maar hem toch zo licht mogelijk willen.Ernie C. schreef: Een fiets met schijven kopen en dan een maatje de klein nemen om een paar gram te besparen zou mijn keuze niet zijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Juiste maat en velgremmen; dubbel win!!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
'Te klein' wordt volgens mij door niemand in dit topic aangeraden of voorgesteld.gene schreef:Je gaat een fiets toch niet te klein kopen om een beetje minder (te verwaarlozen) gewicht.
Je kunt hem idd een stuk lichter maken maar dan moet je diep in de buidel tasten.
Ik denk dat ik toch voor de M zou gaan. Ik ben ook lid van de 1.84m club (lange benen, kort bovenlijf) en als ik even kijk naar de Ultimate geometrie, dan zou ik zeker voor een M moeten gaan in die klasse.
Ik schat dat in maat L de stack van 612 bij de Endurance veel te hoog is tov je zadelhoogte. Niets is zo vervelend als een te groot frame. Met een M kun je nog een beetje spelen met spacers en stuurpen.
Bedankt alvast voor de nuttige reacties en bedenkingen. Bij de M moet er inderdaad een lange zadelpen in omwille van de korte zitbuis en vermoedelijk is de zit te diep voor deze hark. Ik heb even de Canyon calculator gebruikt en enkel de 1.84 m vervangen door 1.85 m en dan zegt die dat ik een L moet nemen. Ik denk dat Ernie C. zijn advies het juiste is. Bedankt om mee te denken !
Ik vind het lastig om te adviseren. Met een 80cm zadelhoogte zit je nog steeds in de range die Canyon goedkeurt, en ik zou liever met een paar spacers rijden en een kleiner frame, dan het zadel iets verder het frame in en verplicht moeten 'slammen'. Als je dan later toch wat dieper wilt zitten, kan dat altijd. Met een groter frame ben je gebonden aan de hoge stack, zeker ook omdat je net in een maatje L valt.
Het beste is natuurlijk om even te proefzitten ergens bij iemand. Wellicht is er iemand op het forum met een Endurance AL waar TS even op mag zitten. Let wel dat de AL Disc versie ongeveer een cm hogere stack heeft dan de disc versie. De reach is wel gelijk.
Het beste is natuurlijk om even te proefzitten ergens bij iemand. Wellicht is er iemand op het forum met een Endurance AL waar TS even op mag zitten. Let wel dat de AL Disc versie ongeveer een cm hogere stack heeft dan de disc versie. De reach is wel gelijk.
Ik zeg ook niet dat een M per definitie te klein is voor die lengte maar als TS aangeeft zeker niet te diep te willen zitten zou het mijn keuze gewoon niet zijn. Op een L zonder spacers heb je nog ruim 10cm drop. Als je erachter komt dat je later toch minder diep wilt zitten kan dat bij de M dan weer niet.
Als je kijkt naar de geadviseerde zadelhoogte bij Canyon ga je met een M richting de bovengrens en met een L zit je nog boven het gemiddelde.
Nu is het verschil in stack tussen beide maten in dit geval wel erg groot en valt TS precies tussen 2 maten in. Je zou dan ook de vraag mogen stellen of dit wel het juiste frame is. Het probleem is wel dat de meeste merken de grens ongeveer op die lengte leggen. Een Cube Attain zou een mogelijkheid kunnen zijn, al was het maar omdat je daar een proefrit op kunt maken. Het verschil tussen de 56 (M) en de 58 (L) is daar wat minder groot en daar zou ik misschien net wel voor de kleinere maat kiezen.
Als je kijkt naar de geadviseerde zadelhoogte bij Canyon ga je met een M richting de bovengrens en met een L zit je nog boven het gemiddelde.
Nu is het verschil in stack tussen beide maten in dit geval wel erg groot en valt TS precies tussen 2 maten in. Je zou dan ook de vraag mogen stellen of dit wel het juiste frame is. Het probleem is wel dat de meeste merken de grens ongeveer op die lengte leggen. Een Cube Attain zou een mogelijkheid kunnen zijn, al was het maar omdat je daar een proefrit op kunt maken. Het verschil tussen de 56 (M) en de 58 (L) is daar wat minder groot en daar zou ik misschien net wel voor de kleinere maat kiezen.
Campagnolo Ultra Dork
Dit viel mij ook al op, terwijl de reach juist relatief kleine stapjes heeft. Ik weet zeker dat een van beide frames op een acceptabele manier passend te krijgen is, mocht het hart echt bij Canyon liggen, en ik zou dus gewoon even langs een Canyon Service Center gaan als ik TS was.Ernie C. schreef:
Nu is het verschil in stack tussen beide maten in dit geval wel erg groot...