Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale Synapse Ultegra versus Trek Domane SL 5 disc

Edwinv
Forum-lid

Edwinv 23 feb 2017 18:35

Dag,
Per toeval op dit forum gekomen en zou graag feedback willen krijgen over het volgende:

Ik rijd nu zo'n 6 jaar op een Bulls Ultegra Desert Falcon. Aluminium frame. Heb deze fiets gekocht in een normale fietsenwinkel, zonder er verder in te verdiepen.
Nu ben ik op moment me aan het orienteren voor aan opvolger.

Nu was ik eerst van mening dat een titanium fiets me wel zou passen. Ben lang en wat zwaarder (1.95 en 94 kg).
Echter meerdere fietsenwinkels gaven memals adviers om toch een carbon frame te overwegen. Al mijn bezwaren werden onderuit gehaald door de uitstekende garantie regelingen.
Dus twijfel nu. Heb er twee op het oog. Cannondale Synapse disc Ultegra of een Trek Domane SL 5 disc.
Beide zijn zgn endurance frames (wat ik ook wil). synapse met ultegra en de domane met 105. Allebei in disc uitvoering. Voordeel van de trek is de betere en stoere wielen Vision Metron 40 Disc LTD.

Ik heb befrepe van div Fm dat de nieuwe 105 erg dicht tegen Ultegra aanzitten qua gemak en kwaliteit. Wat is jullie mening hierover. Ik twijfel hierover. Maar ook de basisvraag welk frame: titanium of carbon.

Graag jullie mening en onderbouwing. Alvast bedankt

Rob71
Forum-lid

Rob71 23 feb 2017 19:16

Hoi,

Over de vraag Carbon of titanium zou ik voor Carbon gaan. Ik ben zelf niet een heel grote fan van titanium behalve de kleur. Het is n licht en sterk materiaal maar ook moeilijk te bewerken waardoor titanium er in mijn ogen altijd nogal ouderwets eruit ziet. Carbon is inderdaad tegenwoordig prima en veilig.Anders werden mtbs er zeker niet van gemaakt want die hebben nog veel meer te verduren. Mocht je alsnog voor een metaal willen kiezen. Dan koos ik nog eerder opnieuw voor aluminium.

Dat de ultegra en 105 dicht bij elkaar liggen dat klopt. Dat isaltijd al geweest. Ultegra is wat lichter en oogt wat verfijnder maar groot is het verschil niet. Het is grotendeels emotie. Het imago v e ultegra heeft t imago professioneel en 105 instap. Maar dat is dus verder nergens op gebaseerd.

Jou andere vragen zijn lastiger. Trek en Cannondale zijn allebei premium fietsen. Het is vragen naar n Audi of bmw. Welke is nou echt het beste?? Vaak speelt emotie mee en wat voor type rijder je bent. Ik ben n Cannondale fan. Maar trek is zeker goed.

Weet je wel zeker dat je disc wilt? Hoe intensief gebruik je nu je remmen van je racefiets? Als je die keus los zou laten dan kun je de trek vergelijken met de synapse ultegra zonder disc. Dan heb je ook mooie hoge wielen.

Misschien heb ik je niet veel geholpen maar je maakt misschien ook wel de beste maar lastigste vergelijking. Ze liggen in alle opzichten dicht bij elkaar en allebei prachtige fietsen.

Gr Rob

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2017 19:43

Hebben die meerdere fietsenwinkels wel titanium in het assortiment?

Op zich klopt het advies wel dat je met dat gewicht (of elk gewicht waarmee je op een racefiets kan rijden) ook met carbon uit de voeten kunt. De vraag is echter: Wil je zelf wel carbon? Ik kan me zo indenken dat die keuze voor titanium niet zomaar uit de lucht komt vallen. Er zijn nu eenmaal liefhebbers van titanium en staal. Dat kan b.v. zijn vanwege de looks of de rijeigenschappen. Met een dergelijk gewicht hoef je het voor die paar ons verschil in ieder geval voor carbon te kiezen. Dat ga je toch niet merken.

Zelf ben ik liefhebber van stalen fietsen. Ik heb een tijdje een carbon fiets gehad. Die fiets heb ik steeds een beetje lichter gemaakt met allerhande upgrades maar echt 100% gelukkig ben ik er nooit van geworden. Steeds bleef het kriebelen om weer staal te gaan rijden (en een aluminium gravelracer). Zou ik ooit nog een carbon fiets kopen? Misschien als ik genoeg stalen fietsen heb dat het gaat vervelen...
Campagnolo Ultra Dork

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 feb 2017 20:03

De Synapse is bij een gelijke stack toch net iets langer dan de Trek Domane.
De Shimano 105 disc groep heeft heel erg lelijke shifters dat je enkel al om die reden een Ultegra afgemonteerde fiets zou nemen.

Wielen kan je heel gemakkelijk achteraf upgraden, zowel kwalitatief als naar looks :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rob71
Forum-lid

Rob71 23 feb 2017 21:06

Ernie heeft gelijk dat er uiteraard ook echte liefhebbers van staal of titanium zijn. Het blijven prima materialen maar ik had niet het idee dat je titanium koos omdat je er een fan van bent maar eerder omdat je dacht te groot zou zijn voor Carbon.

Gr Rob

Edwinv
Forum-lid

Edwinv 24 feb 2017 07:52

Dank je wel voor jullie reacties.
Ik overweeg/overwoog een titanium omdat ik gewoon wat zwaarder ben. heb van meerdere mensen verhalen dat carbon toch nog scheurt!! Maar aan de andere kant de fietsen die ik overweeg zijn geen instap carbonframes en als de garantieregelingen zo goed zijn, is dat een minder valide argument vind ik!

Titanium vind ik mooi, stijf en goede rij-eigenschappen. Maar probleem is, dat ik in het oosten van het land woon en het merk dat ik op het oog heb in zaltbommel zit (Gilbertson). vindt het prettiger om naar een FM op de hoek te kunnen dan dat ik 1.5 uur in de auto zit.

Tuurlijk kan je achteraf van alles upgraden en veranderen. Echter ik wil liever in een keer goed zitten ipv achteraf nog meer te invensteren om de fiets naar je zin te krijgen. En ok. met deze insteek is het ook bepaalde keuze laten varen. Ik wil er zo dicht mogelijk bij zitten........

Rob71
Forum-lid

Rob71 24 feb 2017 09:28

Hoi Edwin,

Ik weet niet wie beweert dat Carbon toch scheurt, maar dat is inderdaad erg afhankelijk van het type. Als je een chinische imitatie koopt of een goedkoop instap merk dan heb je dat wellicht nog. Maar bij een Trek of een Cannondale is de kans heel klein.

Het is niet voor niks dat deze merken ook ontzettend goede garantie leveren. Bij Trek misschien ook, maar bij Cannondale krijg je levenslange garantie op scheuren.....

Natuurlijk heb je altijd kans dat een frame kapot gaat. Dat is bij Carbon, maar ik heb ook genoeg stalen frames gezien en ook titanium frames die waren gescheurd.

Als je staal of titanium echt mooier vind dan moet je het uiteraard vooral doen, want afgezien dat ik persoonlijk carbon mooier vind, zijn beide materiaalsoorten prima en krijg je nog steeds top frames van beide materiaalsoorten.

Maar een ding moet je niet zo zwaar aan tillen. Je lengte en gewicht. Een frame wat ontwikkeld is voor iemand met jou lengte (dus een 58 of 60 frame) is uiteraard ook ontwikkeld op mensen met die lengte en vergelijkbaar gewicht. Vergis niet dat een frame van een prof van 80kg meer te lijden heeft dan van jou met 94kg... Het is nniet het gewicht wat killilng is voor een fiets, maar het vermogen wat je in het frame brengt. Dat zorgt ervoor dat je frame wil torderen. Torsie krachten zijn het lastigst op te vangen en daardoor zie je ook zo veel topframes veel tijd en energie stoppen in het ontwikkelen van de Bracket...

Ik weet dat in Zaltbommel ontzettend goede fietsenzaken zitten. Dat komt omdat van Tuyl hier oorspronkelijk zat. DIe zit er nog, maar die van Tuyl (de bekende) is nu eigenaar van cc31 of zoiets. (De grootste cannondale dealer van NL). Er zijn een paar mensen verder gegaan zover ik weet met de frames die van Tuyl is gestart en leveren nog steeds ontzettend goede frames.

Maar een frame blijft een frame. Als jij een goede Fietsenmaker hebt waar je een goede relatie mee hebt dan moet je dat toch ook aan hem kunnen uitleggen. Ik heb zelf jaren bij een race speciaalzaak gewerkt en ik moet je bekken dat wij nog nooit ergens niet uit zijn gekomen met onze klanten.

Je kunt als winkel altijd via via een fiets of frame bestellen. Het is een win win situatie voor de bouwer van die titanium frames als ze aan jou mogen verkopen (Via jou lokale FM) Die FM verdient iets aan het leveren en vervolgens aan het onderhoud. En jij bent blij dat je je fiets van je dromen kon kopen bij je lokale fietsenmaker.

Maar geloof me... Praten helpt echt. Als je een fijne FM hebt leg jou dillemma voor.

Maar als je alsnog voor Carbon wil gaan en je woont in het oosten dan is er vervolgens maar weer 1 merk toch :) Het hooftkantoor van Cannondale Europa zit in het Oosten toch :)

Maar als ik jou zo hoor zou ik naar je lokale FM gaan en met hem en met die leverancier in Zaltbommel overleggen of jij een fiets via je lokale FM kunt kopen. In de praktijk deelt de leverancier en jou lokale FM dan de winst en zijn beide blij je als klant te hebben...

Veel plezier met je keuze..

groeten
Rob

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 24 feb 2017 14:49

Rob71 schreef:.............. Een frame wat ontwikkeld is voor iemand met jou lengte (dus een 58 of 60 frame)..............
TS is 194 cm lang, afhankelijk van zijn bbl en lenigheid en dan ook nog eens het merk kan een 58-60 cm echt te klein zijn.

Ik heb een BBL van 94 cm en heb een Trek Domane SLR in maat 62, blijft een drop (bovenkant zadel-bovenkant stuur) van een 7 cm zonder spacers.
Een maat 60 heeft een 2,6 cm lagere stack, kom je net aan geen 10 cm drop en een 58 cm zit nog eens 2,1 cm lager.

Pin je nog niet te vast op de maat maar pas eerst.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie