Als je onder gelijke omstandigheden een vermogen van, zeg, 200 watt trapt, is dan snelheid altijd gelijk ongeacht welke versnelling je rijdt?
vermogen en snelheid
Kijkend naar de cijfertjes op mijn Garmin vroeg ik mij volgende af(en feit dat ik hier vraag stel mag er op wijzen dat ik antwoord niet heb gevonden):
Als je onder gelijke omstandigheden een vermogen van, zeg, 200 watt trapt, is dan snelheid altijd gelijk ongeacht welke versnelling je rijdt?
Als je onder gelijke omstandigheden een vermogen van, zeg, 200 watt trapt, is dan snelheid altijd gelijk ongeacht welke versnelling je rijdt?
Allard
Laatst gewijzigd door DDX op 18 feb 2017 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij dezelfde kadans heb je met groot-groot ook minder verliezen dan met klein-kleinmackersv2.0 schreef:Theoretisch heb je bij lagere kadans en groot-groot rijdend minder mechanische verliezen in de ketting dan bij hogere kadans en klein-klein.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Dat van die cadans zou ik wel eens bewezen willen zien.
Ik snap de redenering wel: er wordt aangenomen dat als de gezamenlijke lagertjes der ketting langzamer bewegen, dat de totale wrijvingsweerstand lager is.
Dat zou kloppen als
1-Dat lineair is, en dat is de vraag.
2-het gedrag van het smeermiddel geen rol speelde.
Ik kan me goed voorstellen dat bij een hogere kettingspanning (lagere cadans) het smeermiddel geen film meer vormt en de inwendige wrijving der ketting daarbij niet afneemt.
Ik snap de redenering wel: er wordt aangenomen dat als de gezamenlijke lagertjes der ketting langzamer bewegen, dat de totale wrijvingsweerstand lager is.
Dat zou kloppen als
1-Dat lineair is, en dat is de vraag.
2-het gedrag van het smeermiddel geen rol speelde.
Ik kan me goed voorstellen dat bij een hogere kettingspanning (lagere cadans) het smeermiddel geen film meer vormt en de inwendige wrijving der ketting daarbij niet afneemt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het antwoord is ja. Maar in de praktijk is de wind nooit hetzelfde. Een ritje van 200 watt NP bij windkracht 5 kan bij mij uitkomen op 28 km/uur terwijl je dan 30 gemiddeld als er windkracht 1 staat...
Dat is een ander verhaalnijkie schreef:Maar je hartslag zal wel anders zijn vraag me af hoe Froome dat toch voor elkaar krijg als die als een naaimachine aan het malen ii.
Overigens: hoe hoger het vermogen dat je trapt, hoe hoger (fysiologisch! je fiets kan het niks schelen) je optimale trapfrequentie.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
djatwork69
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Een andere vraag hierover, rij diegene met het meeste w/kg altijd het snelste?
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
- De ketting draait precies evenveel rondjes.Keezx schreef:Dat van die cadans zou ik wel eens bewezen willen zien.
Ik snap de redenering wel: er wordt aangenomen dat als de gezamenlijke lagertjes der ketting langzamer bewegen, dat de totale wrijvingsweerstand lager is.
- De wielen draaien evenveel rondjes
- De kleine wieltjes in de deraileur draaien evenveel rondjes.
- Dus (geneuzel in de marge dat wel) de enige weerstandsverschillen die er zijn:
1 de verdraaiing van de schakels als ze een tandwiel opgaan en terugdraaien als ze er weer van af komen. (voor de rest bewegen schakels een ketting niet, hij verplaatst zich wel)
2 de wrijving op het crank lager en luchtweerstand van het op en neer gaan van de benen.
1 betekend zoveel mogelijk op het buitenblad, dan moet je achter ook een groter tandwiel schakelen en heb je zo min mogelijk schakeldraai. (als dat al een woord is). Maar dan mag je niet een te schuine kettinglijn krijgen wan dan gaat de weerstand weer omhoog.
2 een zo laag mogelijke cadans.
Of het überhaupt meetbaar is, is de vraag.
