Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

vermogen en snelheid

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 18 feb 2017 21:41

Kijkend naar de cijfertjes op mijn Garmin vroeg ik mij volgende af(en feit dat ik hier vraag stel mag er op wijzen dat ik antwoord niet heb gevonden):
Als je onder gelijke omstandigheden een vermogen van, zeg, 200 watt trapt, is dan snelheid altijd gelijk ongeacht welke versnelling je rijdt? :?:
Allard

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 feb 2017 21:43

Ja.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5705
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 feb 2017 21:51

Laatst gewijzigd door DDX op 18 feb 2017 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 feb 2017 21:54

mackersv2.0 schreef:Theoretisch heb je bij lagere kadans en groot-groot rijdend minder mechanische verliezen in de ketting dan bij hogere kadans en klein-klein.
Bij dezelfde kadans heb je met groot-groot ook minder verliezen dan met klein-klein ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 feb 2017 22:37

Dat van die cadans zou ik wel eens bewezen willen zien.
Ik snap de redenering wel: er wordt aangenomen dat als de gezamenlijke lagertjes der ketting langzamer bewegen, dat de totale wrijvingsweerstand lager is.
Dat zou kloppen als
1-Dat lineair is, en dat is de vraag.
2-het gedrag van het smeermiddel geen rol speelde.
Ik kan me goed voorstellen dat bij een hogere kettingspanning (lagere cadans) het smeermiddel geen film meer vormt en de inwendige wrijving der ketting daarbij niet afneemt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 feb 2017 22:44

En het heeft wellicht iets te maken met de hoek waaronder de ketting het kransje raakt.

Anyway: geneuzel in de marge, antwoord op de oorsprongelijke vraag van TS blijft: ja.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 10028
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 feb 2017 04:28

Maar je hartslag zal wel anders zijn vraag me af hoe Froome dat toch voor elkaar krijg als die als een naaimachine aan het malen ii.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28527
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 feb 2017 07:33

Het antwoord is ja. Maar in de praktijk is de wind nooit hetzelfde. Een ritje van 200 watt NP bij windkracht 5 kan bij mij uitkomen op 28 km/uur terwijl je dan 30 gemiddeld als er windkracht 1 staat...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 feb 2017 07:49

nijkie schreef:Maar je hartslag zal wel anders zijn vraag me af hoe Froome dat toch voor elkaar krijg als die als een naaimachine aan het malen ii.
Dat is een ander verhaal ;)

Overigens: hoe hoger het vermogen dat je trapt, hoe hoger (fysiologisch! je fiets kan het niks schelen) je optimale trapfrequentie.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 20 feb 2017 13:24

Een andere vraag hierover, rij diegene met het meeste w/kg altijd het snelste?

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 20 feb 2017 13:28

Nee. Iemand van 100 kg met 4w/kg zal op een vlakke weg sneller fietsen dan iemand van 60kg met 5w/kg. Gaat het echter omhoog dan wordt het een ander verhaal.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 feb 2017 13:44

Keezx schreef:Dat van die cadans zou ik wel eens bewezen willen zien.
Ik snap de redenering wel: er wordt aangenomen dat als de gezamenlijke lagertjes der ketting langzamer bewegen, dat de totale wrijvingsweerstand lager is.
- De ketting draait precies evenveel rondjes.
- De wielen draaien evenveel rondjes
- De kleine wieltjes in de deraileur draaien evenveel rondjes.

- Dus (geneuzel in de marge dat wel) de enige weerstandsverschillen die er zijn:
1 de verdraaiing van de schakels als ze een tandwiel opgaan en terugdraaien als ze er weer van af komen. (voor de rest bewegen schakels een ketting niet, hij verplaatst zich wel)
2 de wrijving op het crank lager en luchtweerstand van het op en neer gaan van de benen.

1 betekend zoveel mogelijk op het buitenblad, dan moet je achter ook een groter tandwiel schakelen en heb je zo min mogelijk schakeldraai. (als dat al een woord is). Maar dan mag je niet een te schuine kettinglijn krijgen wan dan gaat de weerstand weer omhoog.
2 een zo laag mogelijke cadans.

Of het überhaupt meetbaar is, is de vraag.
Afbeelding

Plaats reactie