Warming up, ook bij clubritjes blijkbaar.
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
In het Brits blad Cyclist deze maand een kort maar interessant artikel over warming up. Volgens dit artikel moest je feitelijk voor elke rit een warming up doen (de hoeveelheid is persoons afhankelijk en wordt groter naarmate de leeftijd stijgt). Er stond ook beschreven dat het belangrijk was om naast de benen de rest van het lichaam op te warmen, omdat er ook spieren zijn die zich bezig houden met ademhaling, bloedtransport en zuurstoftoevoer.
Zelf bij een rustige duur rit was het belangrijk dat je nog rustiger van start gaat, bij de meesten is dat niet het geval. Ik heb zelf bijvoorbeeld de neiging om tegen de wind in te starten (dan heb ik de 2e helft de wind in de rug) maar volgens dit artikel kan dan je hartslag in het begin veel te hoog worden en lukt het je de gehele rit niet meer om hem op het lage niveau te krijgen wat nodig is voor een duurtraining.
In ieder geval voor mij een reden om bij de clubritjes via een omweg naar de startplaats te rijden in plaats van te laat te vertrekken en dan te sprinten naar de vertrekplaats.
Zelf bij een rustige duur rit was het belangrijk dat je nog rustiger van start gaat, bij de meesten is dat niet het geval. Ik heb zelf bijvoorbeeld de neiging om tegen de wind in te starten (dan heb ik de 2e helft de wind in de rug) maar volgens dit artikel kan dan je hartslag in het begin veel te hoog worden en lukt het je de gehele rit niet meer om hem op het lage niveau te krijgen wat nodig is voor een duurtraining.
In ieder geval voor mij een reden om bij de clubritjes via een omweg naar de startplaats te rijden in plaats van te laat te vertrekken en dan te sprinten naar de vertrekplaats.

Is best lastig als de één veel meer tijd nodig heeft dan de ander. Ik zou zeggen, je komt toch rustig naar je clubritjes toe? Dan ben je toch opgewarmd? Ik weet het moet je niet eerste nog een kwartier staan ouwenelen.Arno357 schreef:Wat is er mis om gezamelijk een warming-up te rijden ?..dus gewoon het eerste deel van de rit gebruiken om op te warmen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 17311
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Wielertoeristen worden steeds fanatieker.
Vroeger reed je 1x de Ventoux op, nu moet het al 3 keer zijn en dan liefst ook nog telkens onder de 2 uur.
Gellekes en isotone dorstlesser hebben het gewone water en een rijsttaartje voor onderweg volledig verdrongen.
En nu ook nog eens opwarmen voor je vertrekt bij de clubrit.
Misschien dan toch eerst nog een halfuurtje in je garage op de rollen
Het moet echt niet gekker worden.
Bij een clubrit een beetje rekening houden met de capaciteiten van de anderen, niet zo moeilijk hoor.
Vroeger reed je 1x de Ventoux op, nu moet het al 3 keer zijn en dan liefst ook nog telkens onder de 2 uur.
Gellekes en isotone dorstlesser hebben het gewone water en een rijsttaartje voor onderweg volledig verdrongen.
En nu ook nog eens opwarmen voor je vertrekt bij de clubrit.
Misschien dan toch eerst nog een halfuurtje in je garage op de rollen
Het moet echt niet gekker worden.
Bij een clubrit een beetje rekening houden met de capaciteiten van de anderen, niet zo moeilijk hoor.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Beginnen de meeste clubritten niet wat kalmer de eerste paar kilometer? Überhaupt is een warming-up denk ik overbodig als her niet volle bak is vanaf de start.
Maak joe woar
Voor mij is het 9km naar de club lekker op het gemakkie inrijden.
Het ligt ook aan de groep waar je mee mee rijdt.
Bij ons is A wedstrijdrenners en B de klassiekers deze rijden iets rustiger qua aanzetten na bochten en rotonde 's.
C is het peloton en D de bus dus keuze genoeg,
Als ik voor mezelf of met vrienden ga rijden kijk ik niet naar de wind,de vermogens meter laat precies zien welke arbeid je verricht.Voor mij een uitstekend stukje info om je krachten goed te verdelen.
Het ligt ook aan de groep waar je mee mee rijdt.
Bij ons is A wedstrijdrenners en B de klassiekers deze rijden iets rustiger qua aanzetten na bochten en rotonde 's.
C is het peloton en D de bus dus keuze genoeg,
Als ik voor mezelf of met vrienden ga rijden kijk ik niet naar de wind,de vermogens meter laat precies zien welke arbeid je verricht.Voor mij een uitstekend stukje info om je krachten goed te verdelen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Zeker (want ik ben wel eens aan de late kant aanwezig), dan heb je het hart in de keel het eerste kwartier. Een goede opwarming bij een harde wedstrijd is super belangrijk maar het ligt ook aan de wedstrijd.Nee_Nee schreef:Ooit wel eens zonder opwarming aan een koers of clubrit begonnen? Nou, dat leer je vlot af.
Als ik makkelijk in het peloton kan zitten (omloop zonder wind bijvoorbeeld) dan rij ik zo laat mogelijk een stukje in. Ik word snel nerveus tijdens het inrijden (wedstrijdspanning), dan zie ik andere renners sprintjes doen, keihard fietsen of zelfs op een tacx helemaal onder het zweet zichzelf opblazen. Ik heb daar nooit baat bij gehad. Kortom een warming up is erg persoonlijk.
Hoe moet ik dit doen voor een duurtraining? In herstelzone beginnen? Of bedoelen ze hier rekken en strekken?Er stond ook beschreven dat het belangrijk was om naast de benen de rest van het lichaam op te warmen, omdat er ook spieren zijn die zich bezig houden met ademhaling, bloedtransport en zuurstoftoevoer.