Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gazelle Sillente LTD / Trek 2.3

leejon
Forum-lid

leejon 08 jul 2010 16:46

Hallo allemaal, ik zal het "verhaal" maar even beginnen met een korte voorstelling van mijzelf :)

Mijn naam is Léon, 25 jaar oud en woon in Vlaardingen. Mijn fietshistorie is nou niet heel denderend te noemen... Begonnen als 3 jarig ventje op een (onwijs hippe) blauwe BMX, op wat latere leeftijd wat oude en gammele MTB- en racefietsen gehad waarmee ik altijd "fietstochten" reed bij de camping en rondjes om het Grevelingenmeer.
Motorfiets historie is daarentegen wat interessanter te noemen, maar daarvoor ben ik hier niet en heb ik een ander forum ;)

Wat doe ik dan hier? Mijn werkgever gaat binnenkort meewerken aan het Nationale Fietsenplan.. Wat dus betekend dat ik voor €750 een fiets kan uitzoeken waar de belastingdienst aan mee zal gaan betalen en het resterende bedrag wordt via je bruto salaris geregeld. Die €750 mag overigens wel overschreden worden, maar dat moet dan zelf bijbetaald worden.

Nu ben ik ben werkzaam in Delft, dat is vanaf mijn huis een ritje van ca. 15km heen en 15km terug per dag. Na het bekijken van meerdere tour/stads fietsen kwam ik uiteindelijk bij wat racefietsen terecht.
Dat trekt mij toch iets meer dan een herenfiets en voor zulke stukken fietst het veel lekkerder en daarbij ook een stuk sneller...
Ik kan grotendeels binnendoor rijden over geasfalteerde wegen/fietspaden die dwars door een polder heen lopen.. Ideaal dus lijkt me!

Mijn oog is hierbij gevallen op de Gazelle Squadra 2010 (richtprijs €899)

[img=http://www.tweewielercentrum.nl/images/ ... FBA640.jpg]

Bijbehorende informatie:
* 27 versnellingen
* Shimano Tiagra
* Aluminium frame
* 26'' wielen
* Velgremmen
* Carbon voorvork
* In hoogte verstelbare stuurpen
* Carbon voorvork
* 9,3kg(excl. pedalen)
* Gel zadel

In mijn leken ogen, is deze fiets mooi uitgerust voor deze prijs en moet ik daar toch wel aardig mee uit de voeten kunnen in de polder.
Met mijn 1.85 (en 78kg) moet de 57 goed zijn denk ik (uiteraard eerst proefzitten/rijden)

Nu mijn grote vraag!!! Wat vinden de "experts" van deze fiets???
Hierbij wel denkende aan mijn beschikbare budget, meer als €900 á €1000 wil ik er echt niet aan uitgeven.
Er zijn echter zoveel verschillende merken/types die binnen mijn budget vallen, dat ik echt de bomen niet meer zie door het bos... Hierdoor kom ik automatisch uit op een merk waar ik positieve ervaring mee heb, Gazelle dus :)

Op internet kom ik veelal dezelfde, standaard informatie tegen over de Squadra. Zodoende kwam ik op dit forum (en het magazine) uit en stel ik deze vraag dus aan jullie ;)
Wellicht zitten hier fietsers die een Squadra hebben en deze hun ervaringen met mij willen delen.

En wie weet... Als het bevalt heb ik er een nieuwe hobby bij en jullie een vast forum lid :D

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 08 jul 2010 16:53

welcome!

ben je van plan om de fiets alleen te gebruiken voor het woon-werk verkeer of ben je ook van plan meer km's te maken???

je moet ook rekening houden in je budget met een broek, shirtjes, ondershirtjes, jasje, helm, schoenen, pedalen, bril...

aangezien de bedoeling is om de fiets het hele jaar te gebruiken zul je wel wat meer kleding nodig hebben als de doorsnee recreatieve fietser.

ook omdat je dan op jaarbasis meer km's gaat maken zou een iets betere afmontage wenselijk zijn ( 1 treetje hoger is de 105 groep)

voor de rest wel een nette fiets, maar beter om nog iets verder te shoppen
Afbeelding

leejon
Forum-lid

leejon 08 jul 2010 17:22

Met kleding heb ik inderdaad rekening gehouden in de planning :)

Het is vooralsnog niet de bedoeling heel veel meer km's te gaan maken met de fiets, puur woon/werk en daarbij ben ik ook nog eens een "mooi weer rijder" dus als het hard regent pak ik gewoon de trein. In de winterperiode (onder de 10 graden) ga ik sowieso met de trein, dus qua kilometers valt het allemaal nog een soort van mee :)

Tips voor andere fietsen zijn welkom!!
Zolang het maar bij een aangesloten dealer besteld kan worden ;)

leejon
Forum-lid

leejon 09 jul 2010 01:11

Even wat gekeken naar de 105 afwerking.. Wederom weer even bij Gazelle gehouden, kom dan op de Gazelle Sillente Tour de France LTD uit:

[img=http://www.fietsenwinkel.nl/images/prod ... td2010.jpg]
# Alu compact frame
# Carbon voorvork
# 20 versnellingen Shimano 105
# Shimano 105 achter- en voorderailleur. shifters en remmen
# FSA Grossamer crankset
# Fulcrum Racing 7 wielen
# Schwalbe Durano banden
# Selle San Marco Ponze zadel en FSA Omega zadelpen
# FSA Omege stuurdelen
# Gewicht ong. 8,76 kg.

Kwam ook de Gazelle SPN: 3 2010 tegen:

[img=http://www.fietsenwinkel.nl/images/prod ... Silver.jpg]
# Optimale rijeigenschappen door aluminium compact frame en carbon voorvork
# Voorzien van 20 versnellingen Shimano 105 Ultegra met Shimano WH-R500 wielset
# Dearrailleur achter: Shimano New Ultegra
# Derailleur voor: Shimano FD-R773
# Remmen: Tektro SX3 mini V-brake
# Velgen: Shimano WH-R500
# Pedalen: Shimano PDM 520 SPD
# Banden: Continental 28 mm (hoog comfort, stabiliteit en uitstekende lekpreventie)
# Gewicht 8,9 kg. (exkl. pedalen)

Kan iemand mij zeggen wat nou een "betere" optie zou zijn voor mijn woon-werk gebruik? Voor mij is dit namelijk 'jibbrish' :P
Persoonlijk trekt de Sillente mij meer, deze heeft gewoon overal die 105 afwerking terwijl de SPN:3 overal wat anders heeft... Maargoed, in de ogen van een leek kan anders alles ogen :)

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 09 jul 2010 01:19

die eerste is al een stuk leuker..

betere afmontage, redelijk goeie wielen en banden.

de tweede heeft meer een samengestelde montage.. 105 ultegra?

weet niet wat de meerprijs is van de sillente maar dat is verder zo op het eerste oog een mooie combi..
Afbeelding

leejon
Forum-lid

leejon 09 jul 2010 04:28

De adviesprijs van de Sillente is €1099 maar in Waddinxveen staat hij zelfs voor iets meer dan €900. Mooi binnen het budget dus en hij kan daar gewoon aangeschaft worden met het Fietsenplan!! :)

leejon
Forum-lid

leejon 10 jul 2010 10:45

Vanmiddag ga ik richting Waddinxveen, even 3 fietsen uitproberen... De Gazelle Sillente LTD, Gazelle SPN:3 en de Trek 2.3

Gisteren bij de lokale fietsenboer al op de Trek 2.3 gereden, en moet zeggen dat die wel heel erg bevalt. Geheel 105 uitgevoerd, alleen wat boven mijn budget. Maar bij 12go staat hij al voor een "leuker" bedrag zodat hij wel het overwegen waard is.

Ook op een Cube "type, weet ik het wat" gereden. Maar de Trek zat toch lekkerder en de Cube was niet geheel 105 afgemonteerd wat je toch eigenlijk wel merkte tussen die twee fietsen.

Plaats reactie