Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Te hoog cholesterol

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12763
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jan 2017 11:54

Allen,

Ik ben opzoek naar een secound opinion over mijn cholesterol. waarom, bij de artsen waar ik kom is het: te hoog cholesterol, pilletje, nog niet laag genoeg extra pilletje.

Zo kan ik ook arts worden, er zijn toch ook wel veel onderzoeken die aantonen dat cholesterol geen enkel probleem is (binnen bepaalde grenzen) en levensstijlen.

Waarschijnlijk is het bij mij erfelijk, maar DNA onderzoek is dit niet naar voren gekomen, dat kan echter maar een klein deel achterhalen.

Hoe zit een te hoog cholesterol ivm duursport. Sport is goed met extreme duursport zoals wij hier veel doen schijnt voor een hoger cholesterol te kunnen zorgen.

Zijn er hier mensen die hier kennis over hebben of een goede arts kennen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 jan 2017 12:01

overleg effe met je huisarts en laat je niet van de wijs maken door alle zin en onzin die je op interforums kunt vinden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8441
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jan 2017 12:35

Nee_Nee schreef:overleg effe met je huisarts en laat je niet van de wijs maken door alle zin en onzin die je op interforums kunt vinden.
En ga zelf verder met onderzoek, waar wasbeer2006 dus al mee bezig is. De huisarts is tegenwoordig in de meeste gevallen een protocol volger.
@wasbeer2006, wat is een te hoog cholesterol? Bij mij heeft afvallen, meer bewegen en of het geholpen heeft weet ik niet, 's avonds een klein handje noten, geholpen. Geen statines.
Maar ik heb er wel ruzie met de huisarts door gekregen. Totdat bleek dat mijn cholesterol wel substantieel naar beneden gegaan was.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12763
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jan 2017 12:42

Hoog cholesterol is bij mij 6.6 omdat dat hart en vaatziekten veel voorkomen in de familie teste ik elk jaar.

Toen ik 18 was is mijn moeder (41) overleden. Ik had toen 3.8. Nu ik 38 ben 6.6 in die tijd is om het jaar een meting gedaan en het loopt linear op.

Ik sport relatief al veel vorig jaar 300 uur gefiets en 50 uur fitness en nog met de kinderen gespeeld :-). Ik weeg straks in maart weer 78 kg (nu 82 na de kerst) bij 185 met circa 12% vet, dus daar is ook niet veel te halen.

En precies wat je aangeeft vrienden van mij hebben diabetis type 2 en doen aan een onderzoek mee ze zijn compleet van de mediactie af en hebben een lager cholesterol, Wat doen ze, vooral meer vet eten, inderdaad noten, pure chocola +85% geen light producten meer.

@nee nee. Ik heb niet op fora gekeken. Ik heb onderzoeken gelezen van diverse grote medische bladen. Ik snap wat je zegt als je op hoofdpijn op een forum zoekt ben je morgen begraven.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 jan 2017 12:57

Wat is de verhouding LDL/HDL? Idem hoogte triglyceriden? Heb zelf erfelijk te hoge cholesterol. 10 jaar verlagers geslikt. 6 jaar terug mee gestopt. Door het sporten en betere balans in wat ik eet maar nog steeds (vlgs de normen) een te hoog cholesterol maar niet extreem meer. Er zijn meerdere wegen naar Rome en het slikken van verlagers geeft geen garantie op het feit dat je geen hartproblemen krijgt. Daarnaast moet moet je je hele leven door blijven slikken. Mijn overwegingen om te stoppen waren oa spierpijn (bekend verschijnsel bij statines). Ook laat ik om de 3 a 4 jaar vervetting van mijn aders controleren. Vooral dit laatste is vanuit preventie een betere methode.
What makes the boat go faster?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12763
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jan 2017 13:34

LDL 4.8
HDL 1.5
Try 1.36

Ratio 5.2

Ik heb de aderverkalking ook later controleren in mijn halsslagaders. Dat was helemaal schoon en voor mijn leefttijd zeer goed. Ik heb dus ook bijwerkingen licht in mijn hoofd spierpijn van de medicatie
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 27 jan 2017 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 jan 2017 14:07

Mijn overweging in samenspraak met cardioloog en sportarts: geen medicijnen zolang aders goed zijn. Veel sporten, gezond eten, (werk)stress in de gaten houden.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 jan 2017 14:10

Waar ik waarschijnlijk zelf de grootste winst heb geboekt, is het zoveel mogelijk schrappen van dierlijk vet. Veel vlees at ik al nooit en al helemaal geen vet vlees. Bij de zuivel kon ik echter nog wel wat winnen door volledig naar magere producten over te stappen. Ik eet best veel zuivel op een dag, vooral vla.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 27 jan 2017 16:46

IK ( 54 jaar sportief corpulent ; -) heb 7,1 LDL 4,8 HDL 1,8 Huisarts heeft me alleen door gewezen naar een diëtist.
Daar was ik (en de diëtist) snel klaar mee, drink niet, rook niet, fiets 7000km per jaar + 2x in de week andere sporten.
Moet ik die ene boterham per dag met roomboter dan ook nog eens laten staan..?
Zolang in me goed voel ga ik me ook geen zorgen maken!

Gebruikersavatar
ronin
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jul 2009 19:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar ronin 27 jan 2017 17:23

Ik ben samen met mijn vriendin gestopt met het eten van vlees en zuivel. Af en toe een stukje geitenkaas door een salade. Vleesvervangers en vis eten we wel, maar vooral meer groenten en fruit, geen wit brood meer.
In eerste instantie gewichtsverlies, toename van energie en bij de check-up onlangs bij mijn vriendin een positieve uitkomst aangaande de cholesterol. We zijn nu zo'n half jaar geswitcht naar deze levensstijl en het bevalt uitstekend. Op Netflix staan een aantal informatieve documentaires aangaande dit onderwerp en de misstanden over voeding. Een aantal atleten die een dito switch hebben gemaakt doen hun verhaal en de zin en onzin over het nodig hebben van eiwitten van dierlijke afkomst......een eye opener !

Ook het RIVM is deze week met een aanbeveling gekomen om minder vlees te eten. Aan een ieder, doe er je voordeel mee. Zowel voor jezelf, het milieu en de dieren. Er is aangetoond dat er een correlatie is met het eten van dierlijke producten en hart- en vaatziekte.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8441
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jan 2017 17:44

@ronin Minder vlees eten is een heel ander verhaal. Maar het ging over cholesterol en het is inmiddels redelijk bekend dat maar een zeer beperkt gedeelte van je lichaams-cholesterol uit voeding komt. Prima als jullie anders willen eten, maar dierlijke producten hebben, zeker als je ze met mate neemt, hun voordelen.
En had je vriendin dan een hoog cholesterol waardoor jullie tot deze stappen kwamen?

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 27 jan 2017 17:56

Ik heb goede verhalen gehoord over 'gefermenteerde rode rijst' pillen. (Op internet staan ook verhalen dat er soms rommel bij zit...) Ik heb ze bij de drogist gehaald maar heb nog niet gemeten sinds ik ze neem. Ik merk er ook niets van, wat in elk geval een pluspunt is.
Trappe doe je met je benen.

Plaats reactie