Zadelpen
Hey allen,
ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe zadelpen.
Mijn oog is als eerste gevallen op de Ritchey WCS Carbon Link Flexlogic zadelpen. Wegens 1) carbon dus iets lichter en steviger en 2) de flexlogic zou wat meer meeveren.
Daarom toch enkele vragen voor ik de investering doe:
- Is de flexlogic echt merkbaar?
- en daarnaast voel/merk je het verschil tussen een carbon zadelpen en een aluminium? of is hier enkel het gewicht en de prijs die het verschil maken
alvast bedankt !
Mijn oog is als eerste gevallen op de Ritchey WCS Carbon Link Flexlogic zadelpen. Wegens 1) carbon dus iets lichter en steviger en 2) de flexlogic zou wat meer meeveren.
- en daarnaast voel/merk je het verschil tussen een carbon zadelpen en een aluminium? of is hier enkel het gewicht en de prijs die het verschil maken
alvast bedankt !
ja, het verschil tussen carbon en alu merk je echt, carbon geeft mee. Geeft een prettig gevoel. Geldt ook voor zware- en goedkopere carbon pennen.
Steviger is nog maar de vraag. Carbon is bij uitstek niet gemaakt om tussen een klem samengeknepen te worden. Bij de flexlogic kun je best verschil voelen. Verwacht geen wereld van verschil. Maar klein beetje kan net genoeg zijn. Het hangt uiteraard ook af van hoever de pen uit het frame steekt. Mijn ervaring met standaard dikke Carbon pennen is dat die net zo weinig flexen als een standaard aluminium. Een lichtgewicht aluminium pen geeft dan meer mee.Mcoppens schreef:Hey allen,
alvast bedankt !
Ritchey geeft trouwens zelf aan dat de pen 15%meer flex geeft. Dat lijkt misschien heel wat, maar dan heb je het (extreme kuilen in de weg daargelaten) misschien over 1 millimeter meer flex. Niet overdrijven dus de effecten.
Het is geen spons. Maar ik laat me graag overtuigen. Leg maar eens uit hoe dat absorberen werkt dan. Ben benieuwd.lawnmower schreef:Het gaat niet om de buigaamheid in mms bij zo'n pen. Het gaat erom dat hij niet lomp hard is waardoor hij hij trillingen absorbeert voordat ze het zadel bereiken.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Het is niet zo ingewikkeld. De trillingen die vanaf de weg je frame in komen nemen op elke plek met enige flex een beetje af doordat de energie verloren gaat. Als je dus een deel van het frame, in dit geval de zadelpen, voorziet van een layup wat relatief veel flex toelaat absorbeert dat deel dus een groot deel van de energie, waardoor de trillingen een pak minder zijn wanneer ze je zadel bereiken.
In feite werkt dat precies zoals de zerts van specialized en de iso speed van Trek of zelfs de elastomeer van proflex van vroeger.
In feite dus wel een spons, alleen niet voor vloeistof maar voor energie.
In feite werkt dat precies zoals de zerts van specialized en de iso speed van Trek of zelfs de elastomeer van proflex van vroeger.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Eens, maar het grootste verschil is of je frame geschikt is voor 31.6 of 27.2 mm.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Zoals ik het lees spreek je jezelf een beetje tegen. In je post van 31 dec zeg je dat het niet gaat om de buiging. Maar hier heb je het over enige flex(ibiliteit). Is dat niet hetzelfde? Dat een flexibeler pen meer schokken opvangt kunnen we het snel over eens zijn. Jij denkt echter dat een rechte carbon pen geimpregneerd met keiharde hars meer schokken absorbeert? Een elastomeer waar je het me vergelijkt veert echt in. Dat is heel wat anders. Ik kan me echt niet voorstellen dat laten we zeggen 20 cm recht carbon meer schokken absorbeert dan een stuk recht aluminium.lawnmower schreef:Het is niet zo ingewikkeld. De trillingen die vanaf de weg je frame in komen nemen op elke plek met enige flex een beetje af doordat de energie verloren gaat. Als je dus een deel van het frame, in dit geval de zadelpen, voorziet van een layup wat relatief veel flex toelaat absorbeert dat deel dus een groot deel van de energie, waardoor de trillingen een pak minder zijn wanneer ze je zadel bereiken.
Dat een pen die in meer of mindere mate buigt schokken opvangt is logisch. Hiervoor maakt het echter niet uit of het carbon of aluminium is. Maar dan verwijs ik weer even naar mijn vorige post. Als Ritchy het daar zelf over 15% meer flex heeft moet je het resultaat niet overdrijven.
Je hebt mij nog niet overtuigd dat een carbon pen per definitie meer comfort geeft dan een aluminium. Een lichtgewicht 27,2 scandium pen geeft meer comfort dan een dikke zware 31,6 van carbon. Heel simpelweg doordat die wat meer doorbuigt bij oneffenheden in de weg.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
ik denk dat het zadel veel meer invloed heeft dan de zadelpen. En meer druk op de pedalen helpt ook.Ik ben niet zo kritisch, rijd met Tune Komm Vor en ik heb daar geen probleem mee.Zadelpennen zijn Heylight(alu recht) en alu campa's op mijn klassiekers.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
-
- Forum-lid HC
Je merkt zeker verschil met een flexpen. Maar zie je zadelpen als verlengde van je staande buis. de combinatie kan het confortabeler maken.
Ik vind het zeer prettig op de MTB heb ik een C,dale save pen en op de racer had ik een p6 raceflex op top.
Er zijn testen te vinden waarin de diverse pennen getest zijn.
http://www.cyclingabout.com/seatposts-o ... g-comfort/
Ik vind het zeer prettig op de MTB heb ik een C,dale save pen en op de racer had ik een p6 raceflex op top.
Er zijn testen te vinden waarin de diverse pennen getest zijn.
http://www.cyclingabout.com/seatposts-o ... g-comfort/