Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized Diverge A1 of Canyon Endurace AL5.0

Rootland
Forum-lid

Rootland 07 dec 2016 09:06

Hoi allen,

Over een paar weken hoop ik mijzelf mijn eerste racefiets cadeau te doen. Na het nodige lezen en rondkijken wil ik voor een endurace gaan als type maar ik twijfel tussen de volgende twee modellen en het is voor mij als leek niet erg duidelijk wat de verschillen nu in praktijk betekenen, jullie beschouwing wordt dus erg gewaardeerd ;)

Het doel waarom ik ga fietsen: nieuwe hobby oppakken en Nederland/Schotland op fiets verkennen waarbij goed asfalt niet altijd een gegeven is. Wel wat 'klimmen en dalen' dus, zeker in Schotland maar geen echte bergen. Supersnel dalen is voor mij ook niet heel erg van belang. Hopelijk kan ik 2-3x per week een stukje gaan fietsen. Ik ben (vooralsnog) niet van plan dit in groepsverband te doen.
Ik ben redelijk lang (203cm) maar volgens mij is m'n BBL niet overdreven (97cm), kwa gewicht schommel ik rond de 100kg. Ik ben wel van plan om een basale bikefitting te doen (https://www.belgafietsen.nl/fietsmetingen/)

Specialized Diverge A1 (€799,-): https://www.specialized.com/nl/nl/bikes ... cen/128581
Canyon Endurace AL5.0 (€899,-): https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... l-5-0.html

Voor wat ik kan zien dit de voornaamste verschillen tussen de fiets maar ik heb er geen verstand van dus waarschijnlijk zie ik relevante dingen over het hoofd ;). De geometrie tabbellen zijn te groot om een screenshot van te maken maar die staan op de pagina waar ik hierboven naar link.

Specialized Diverge A1:
+ Kan in de winkel getest worden
- Wellicht is het 61cm frame wat klein?
+ of -?: 28mm banden
+ of -?: Schijfremmen
* Shimano Claris 2400 afgemonteerd

Canyon Endurace AL 5.0:
+ Lijkt in grotere maten beschikbaar te zijn (tot 3XL)
- Enkel via webshop te krijgen
+ of -?: 25mm banden
+ of -?: 'gewone' remmen
* Shimano Tiagra afgemonteerd

ps: mocht er een andere mooie Endurace fiets zijn die ik over het hoofd heb gezien (max budget voor de fiets is rond de €800) dan zijn suggesties natuurlijk welkom!

prjz
Forum-lid

prjz 07 dec 2016 16:09

Canyon heeft betere onderdelen dan de Specialized.
prj

Marxten
Forum-lid

Marxten 07 dec 2016 16:24

Claris is de laagste volledige groepset van Shimano. De schijfremmen die daarbij zitten zijn ook goedkope mechanische schijfremmen.
De Canyon heeft Tiagra, wat 2 niveaus hoger is (Sora ligt er ook nog tussen). De velgremmen zijn redelijk OK.

De Canyon is inderdaad ook iets groter, maar dat heeft niet te maken met het maatsysteem (3XL en 61cm zijn andere maatsystemen, technisch gezien zou je de Canyon een 63,5cm kunnen noemen en de Specialized een 53,5cm. Iets met sloping ofzo... vraag het me maar niet)

25mm banden zijn best OK, als je niet te ruig gebied opzoekt, maar veel heeft ook te maken met welke banden (en die kan je makkelijk wisselen). 25mm continental GP 4-seasons rij je minder snel lek dan 28mm veloflex banden.

gene
Forum-lid

gene 07 dec 2016 17:05

De Canyon steekt er met kop en schouders boven uit. Er zijn nog wel enkele (Duitse) merken die veel fiets voor weinig geld bieden. Heb je al eens bij Rose gekeken bv de ProSL, heeft ook een comfort geometrie.

salsa
Forum-lid

salsa 07 dec 2016 20:07

Zonder twijfel de Canyon.De onderdelen zijn idd veel beter,Claris is een 8 speed,Tiagra 10 speed.Voor 100€ extra een zo goed als volledige Tiagra groep.De remmen zijn m.i. geen issue,matige schijfremmen zijn eerder nadeel.Dus,Canyon!

Rootland
Forum-lid

Rootland 07 dec 2016 20:52

Dat zijn vrij overtuigde meningen, bedankt allen! Het verschil is in de praktijk overigens €150 zie ik aangezien er bij Canyon nog een doos (BikeGuard) voor het verzenden + de verzendkosten overheen komen.

Wat betreft de Canyon dan nog wat vragen:
- Aangezien het een webwinkel is zal ik de fiets zelf moeten assembleren, hoe moeilijk is dit voor iemand wiens 'fietskennis' ophoud bij het plakken van een band?
- Canyon raad het gebruik van een Tacx waarbij je fiets vaststaat (dus z.g.a. alle Tacx modellen met uitzondering van de rollen) af en zo kan je je garantie verspelen, is dit bij andere racefiets fabrikanten ook zo?
- Hoe makkelijk is het om eventueel later door een lokale fietsenmaker wat aanpassingen te laten doen zodat ik comfortabel zit, mocht dat nodig zijn (immers, ik kan wel m'n maten opgeven in de Canyon tool maar aangezien ik geen ervaring met racefietsen heb weet ik niet wat ik kan verwachten/hoe 'vast' ik daarna aan bepaalde dimensies zit).
- Weet iemand of ik, mocht ik toch 28mm banden willen voor iets meer comfort, deze ook kan monteren met de bijgeleverde voorvork of is daar niet voldoende ruimte voor?

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 dec 2016 22:50

Rootland schreef: - Canyon raad het gebruik van een Tacx waarbij je fiets vaststaat (dus z.g.a. alle Tacx modellen met uitzondering van de rollen) af en zo kan je je garantie verspelen, is dit bij andere racefiets fabrikanten ook zo?
Ik heb recent een fiets gekocht bij Rose, en nadien (per mail) ook deze vraag gesteld. Volgens Rose is het geen enkel probleem de fiets op de tacx te gebruiken. En dit heeft dus geen gevolgen voor de garantie.

Rootland
Forum-lid

Rootland 07 dec 2016 23:12

gene schreef:De Canyon steekt er met kop en schouders boven uit. Er zijn nog wel enkele (Duitse) merken die veel fiets voor weinig geld bieden. Heb je al eens bij Rose gekeken bv de ProSL, heeft ook een comfort geometrie.
Ik heb even bij de Rose ProSL gekeken en deze ziet er kwa frame toch wel anders uit dan de Canyon/Specialized fietsen. Daar kom ik op basis van mijn bbl uit op een 65cm frame (klinkt als een flink verschil met de maximale maat voor Specialized). Echter wat me nog meer opvalt is dat ik bij de zitpositie kan kiezen tussen 'comfort' en 'sportief' waarbij het enige verschil is of de stuurpen naar boven of naar beneden gericht is. Is dit bij alle fietsen het enige verschil of komt er toch echt wel meer kijken bij het verschil tussen een racefiets gericht op comfort (zoals de Canyon/Specialized) of een waarbij de focus ligt op snelheid?

gene
Forum-lid

gene 07 dec 2016 23:21

Er hoeft niet veel geassembleerd. Stuur en pedalen er op en klaar is kees.
Voor 28 mm banden heb je ook bredere velgen nodig anders heeft dit weinig zin.
Afstelling, onderhoud en herstellingen is een ander verhaal. Ofwel gaat iemand dit voor je doen ofwel ga je dit zelf moeten (leren) doen. Wordt eigenlijk een aparte hobby. Zie je dit niet zitten, koop dan best je fiets bij een lokale fm.
Wat maatvoering betreft: vergelijk de stack en de reach eens van je favoriete fietsen. Weet je trouwens welke stack en reach je het best ligt? Enkel op basis van je bbl ga je niet correct je fietsmaat kunnen bepalen.

Rootland
Forum-lid

Rootland 07 dec 2016 23:33

gene schreef:Wat maatvoering betreft: vergelijk de stack en de reach eens van je favoriete fietsen. Weet je trouwens welke stack en reach je het best ligt? Enkel op basis van je bbl ga je niet correct je fietsmaat kunnen bepalen.
Nee, hier heb ik geen idee van, vandaar dat ik ook een beetje opzie tegen aan 'online' fiets (en zeker bij Rose waar je enkel je bbl opgeeft, Canyon vraagt in elk geval iets meer maten). Aan de andere kant, de verleiding van 'meer fiets' voor hetzelfde geld is natuurlijk groot.

Dit zijn de stack/reach maten van de drie fietsen, ik heb enkel geen idee wat voor verschil je hiermee merkt in de praktijk:
Diverge A1: Stack = 644mm; Reach = 398mm
Canyon AL 5.0: Stack = 654mm; Reach = 416mm
Rose ProSL: Stack = 637mm; Reach = 424mm

ps: onderhoud heb ik geen ervaring mee maar (simpele) dingen leren lijkt me wel leuk. Zag hier op het forum al de nodige links langskomen van betrouwbare youtube kanalen.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 08 dec 2016 07:14

Wanneer je er totaal geen kijk op hebt mbt de maatvoering, ga dan naar Rose zoals Gene en Hanz Be zeggen.
Krijg je ook veel fiets voor je geld en word je goed op de fiets gezet!

Rootland
Forum-lid

Rootland 08 dec 2016 07:41

@scottpch: hoe zorgen ze er dan voor dat ik goed op m'n fiets kom? Zij vragen enkel om m'n bbl en verder niks terwijl ik overal lees dat dat toch echt te beperkt is om de afstelling goed te doen...

Plaats reactie