Alles over vakanties op én met de fiets

Starten van een wielrenhotel in Frankrijk

Jochemvh
Forum-lid

Jochemvh 29 nov 2016 15:27

Beste dames en heren,

Volgend jaar zullen wij in de Haute Marne een kleinschalig hotel / B&B beginnen welke zich zal richten op de fietsliefhebbers. Wij hebben inmiddels zelf ontdekt dat hier prachtige routes liggen en ook de etappe 6 van de Tour de France zal langs komen.

Aangezien het een woonhuis is zal het verre lijken van een hotel zoals jij en ik die kennen. Wel bieden we dezelfde gemakken aan, maar dan in een meer huiselijke sfeer. Echter willen we ons wat verder richten op de wensen en behoeften van een wielrenner, en daar willen we graag jullie input bij gebruiken. In de avonden zullen we voor de gasten pasta gerechten bereiden. Voor de liefhebbers zal er uiteraard ook een heerlijk koud biertje klaar liggen.

Welke wensen zouden jullie hebben voor jezelf en voor jullie fietsen wanneer je je vakantie richt op wielrennen? Ik kan me goed voorstellen dat je waarde hecht aan een goede ruimte voor het stellen en sleutelen aan je fiets. Ik hoor graag al jullie ideeën en tips die ons kunnen helpen.

Een hartelijke groet!

Jochem

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 nov 2016 15:39

Ok, kom tie

- Afgesloten garage voor je fietsen, liefst met grote hond of camerabewaking of mogelijkheid je fiets met een slot ergens aan vast te zetten
- Montagestandaarden en dan niet eentje waar je de zadelpen/staande buis hoeft in te klemmen. Bijv. Tacx Spider Team
- minimaal 2 hogedrukpompen, liefst een SKS Renkompressor of een Joe Blow
- gereedschap van een normaal merk, bijv. Parktool of Pedros. In ieder geval inbussen, torx, schroevendraaiers, kettingpons, spaaksleutel, poetslappen, smeermiddelen, ontvetter, kettingwasstraat
- aanwezigheid van reservemateriaal zoals wielsets
- verkoop van basale onderdelen zoals kabels (Shimano/Campa), binnenbanden, buitenbanden, bladboutjes, schoenplaatjes en remblokken
- verkoop van sportvoeding
- tuinslang om je fiets af te spoelen + poetslappen, emmers, e.d.
- pastabuffet is een open deur
- krachtvoer in de ochtend, ruime sortering brood en ontbijtgranen. Indien gewenst zou pasta ook mogelijk moeten zijn.
- bananen, en die moeten meegenomen kunnen worden (mag soms niet bij ontbijtbuffet)
- kanaal op een GPS-site zoals Gpsies waarop je allerhande routes kunt downloaden
- pickupservice in geval van nood (tegen betaling)
- een openbare computer/laptop zodat je routes op je GPS kunt zetten zodat je laptop thuis kan blijven
- goed en snel WIFI, zonder inlogpagina (kan een Garmin niks mee)
- als de gastheer de meeste reparaties kan uitvoeren is dat natuurlijk een enorme pré. Zo niet dan moet er een hotline zijn met de dichtstbijzijnde FM.
- volgautoservice (betaald) voor grote groepen
- het zou zijn als de kleding gewassen kan worden tegen normale prijzen
- speciaalbier
- bibliotheek met wielenbladen en -boeken
- koers op groot scherm uiteraard !!
- borrelhappen, heb je vreemd genoeg zelden in het buitenland. Kaas, worst, tortilliachips, olijven, enz.
en last but not least
- goede 10W40 !!
Laatst gewijzigd door havana op 29 nov 2016 16:57, 8 keer totaal gewijzigd.

Jochemvh
Forum-lid

Jochemvh 29 nov 2016 15:47

@havana

Geweldig! Prachtige lijst om mee aan de slag te gaan en naar de winkel! Hartelijk dank

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 nov 2016 15:55

goede lijst van Havana.

Van alle punten die hij noemt, vind ik deze toch de belangrijkste:
Afsluitbare garage
Was service
een stevig ontbijt
Live fast; die young. mijn blog

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 29 nov 2016 16:13

Fietssteuntjes in de garage of voldoende plek zodat niemand zijn 20 jaar oude stalen ros tegen je zuurverdiende nieuwe carbon racefiets hoeft te ketsen. Of anders niet moeilijk doen als iemand zijn fiets op zijn kamer wil stallen.

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 29 nov 2016 16:26

Zie een belangrijk punt 10w40 wel met Filter :-)
YFood !!!

joopi
Forum-lid

joopi 29 nov 2016 17:06

een hotline naar een lokale masseur/fysio

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 nov 2016 17:16

En hoeveel mag een overnachting dan wel niet kosten? Als je Havana zijn "eisen" uitvoert, zal daar toch een stevige prijs aan gehangen moeten worden.
Sommige dingen zijn natuurlijk eenmalig, maar bijv. de bananen en andere voeding kun je zelf toch voor zorgen?
Een goed ontbijt is natuurlijk wel onontbeerlijk.Uit ervaring kan ik zeggen dat een goed ontbijt ook heel lastig is, omdat ieder zijn eigen wensen heeft.
En ik denk toch dat je er voor op moet passen om niet iedere avond voornamelijk pasta aan te bieden. Misschien ben ik afwijkend, maar het komt mij na een paar dagen de neus uit.

JoostG
Forum-lid

JoostG 29 nov 2016 17:39

Voor mij zou pasta ook niet hoeven. Een lokale goede maaltijd zou mijn voorkeur juist hebben. Voor de goede pasta ga ik wel naar Italie. En ga ik daar wel fietsen :-)

Ik zou ook zorgen voor leuke en gedetailleerde informatie (beklimmingen, bezienswaardigheden, eettentjes, ed) over de routes in de omgeving, van 50km (voor de mindere fanatiekeling) tot dik 200km. Breng ook lokale mountainbike routes in kaart. Niets leuker als je een beetje kan afwisselen. Zoek uit of je lang over gravelwegen kan rijden. Dat wordt steeds populairder, weinig mogelijkheden in NL en lastig zelf uit te vinden aan de hand van google maps. Voor mij zou een weekend gravelwegen toeren een goed alternatief zijn voor de veel populairdere Vogezen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 nov 2016 18:01

@ Jans

Hoop dingen die ik noem worden door de klant zelf betaald en zijn optioneel. Paar bananen gaat je echt de kop niet kosten. Als de uitbater zelf een fervent fietser is dan dan zal gereedschap e.d. al lang in huis zijn.

Overigens ben ik het zeker eens met het "niet-iedere-avond-pasta"-argument. Diversiteit is belangrijk. Lokale producten stellen gasten ook altijd op prijs (en zijn voor de hotelier dan weer voordelig in te kopen): win-win dus.

Birota
Forum-lid

Birota 29 nov 2016 18:04

Ik vind het altijd prettig om lekker vroeg te kunnen ontbijten Verder weinig toe te voegen aan bovenstaande.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 nov 2016 18:47

@havana, dat goedkoper inkopen van een hotelier, zal je toch echt tegenvallen in Frankrijk. En hoeveel merken sportvoeding moeten er dan op voorraad zijn?
@Jovhemvh Hoeveel kamers denk je aan te gaan bieden?

Plaats reactie