Nog één keer 'gek' doen
Ik wil nog eenmaal ‘gek’ doen en voor mijn 65e verjaardag waarschijnlijk mijn laatste nieuwe racefiets kopen. Ik heb een flink-afgeprijsd 2016-model-endurance-met dura ace (overjarig dus) op het oog met schijfremmen.
En hierover heb ik wat vraagjes, wie geeft advies en denkt mee:
1) De disk-wielen zitten in het frame vast met het quick-release methode, terwijl nu haast standaard de steekas-schroef bevestiging is. Voordeel van het laatste is dat het wiel recht in het frame staat (als het goed is). Is het quick release systeem sterk genoeg om het wiel recht in de voorvork te krijgen en te houden bij stevig remmen? (enkelzijdig remmen)
2) Zijn er in de toekomst nog (lichtere) wielsets te koop met quick-release en schijf?
3) Schijven zijn 140mm en intussen is standaard 160mm, in de toekomst nog schijven verkrijgbaar in 140mm? Kun je via een adapter, te plaatsen op de vorken, dan toch nog 160mm schijven plaatsen?
Met mijn gewicht (57 kg) heb ik remvermogen genoeg met 140mm en optisch vind ik dit mooier. Temeer omdat ik een klein frame nodig heb en een grotere diameter van schijven er in mijn ogen uit gaat zien als zijwieltjes.
4) Schijven zitten vast met 6 bouts systeem, is moelijker recht te plaatsen bij vervanging dan centerlock?
5)Remmen zijn hydraulisch en remolie is zeer slecht voor lak en rubber. Onderhoud aan mijn fietsen doe ik in principe altijd zelf. Is olie vervangen, ontluchten etc. relatief makkelijk zelf te doen? Wie heeft ervaring hiermee?
En hierover heb ik wat vraagjes, wie geeft advies en denkt mee:
1) De disk-wielen zitten in het frame vast met het quick-release methode, terwijl nu haast standaard de steekas-schroef bevestiging is. Voordeel van het laatste is dat het wiel recht in het frame staat (als het goed is). Is het quick release systeem sterk genoeg om het wiel recht in de voorvork te krijgen en te houden bij stevig remmen? (enkelzijdig remmen)
2) Zijn er in de toekomst nog (lichtere) wielsets te koop met quick-release en schijf?
3) Schijven zijn 140mm en intussen is standaard 160mm, in de toekomst nog schijven verkrijgbaar in 140mm? Kun je via een adapter, te plaatsen op de vorken, dan toch nog 160mm schijven plaatsen?
Met mijn gewicht (57 kg) heb ik remvermogen genoeg met 140mm en optisch vind ik dit mooier. Temeer omdat ik een klein frame nodig heb en een grotere diameter van schijven er in mijn ogen uit gaat zien als zijwieltjes.
4) Schijven zitten vast met 6 bouts systeem, is moelijker recht te plaatsen bij vervanging dan centerlock?
5)Remmen zijn hydraulisch en remolie is zeer slecht voor lak en rubber. Onderhoud aan mijn fietsen doe ik in principe altijd zelf. Is olie vervangen, ontluchten etc. relatief makkelijk zelf te doen? Wie heeft ervaring hiermee?
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.
Remvloeistof die synthetisch is (DOT4 enz) is heel slecht voor lak enz. Maar minerale olie (Magura, Shimano o.a.) doet geen kwaad. Voor ontluchten gelden per merk andere methodes en gereedschappen. In principe hoef je minerale olie (niet hygroscopisch) niet te vervangen. Synthetische vloeistof wel.
Ik denk dat je het hier hebt over een Canyon Endurace CF SLX, aangezien dit het enige frame met schijfremmen is. Dit model werkt gewoon met een through axle, niet met een quick release (12x142mm). Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken...
-
- Forum-lid
en dan de Alpe D'Huez oprijden... manmanman, met bosjes tegelijk ingehaald afgelopen zomer op mijn oude Koga van ruim 9 kg (als het er geen 10 is; nooit opgemeten)daclimber schreef:Als je als 65-jarige nog één keer gek wilt doen op fietsgebied, rest je maar één ding: een Pinarello kopen

Een hardloper die graag de fiets pakt:
Dagelijks: Koga Full Pro M
Echte werk: Giant Propel SL1 2016
Dagelijks: Koga Full Pro M
Echte werk: Giant Propel SL1 2016
En wat maakt dat uit? Mag je ook alleen maar BMW rijden als standaard 30km/h te hard rijdt? Mag je alleen maar een dikke geluidsinstallatie hebben als je de godganse dag Diana Krall uit je luidsprekers knalt?
Laat iedereen lekker zelf bepalen waar hij op rijdt, waar en op welk tempo.
Laat iedereen lekker zelf bepalen waar hij op rijdt, waar en op welk tempo.
Campagnolo Ultra Dork
Geen idee waarom je op je 65e een Pinarello zou moeten kopen.Ik in ieder geval geen Pinarello, maar ik heb dan ook niets met "beleving".
Manlief heeft op zijn 65e geen nieuwe fiets gekocht, maar hij gaat er ook niet vanuit dat zijn fiets nu ook de laatste zou moeten zijn. Wie weet, fiets je @dirber nog op je 80e.
Maar het is natuurlijk heel leuk om naar een mooie fiets te zoeken, en als je hem dan op je 65e krijgt, prima toch. (Jammer dat je dan nog even op je AOW moet wachten).
Manlief heeft op zijn 65e geen nieuwe fiets gekocht, maar hij gaat er ook niet vanuit dat zijn fiets nu ook de laatste zou moeten zijn. Wie weet, fiets je @dirber nog op je 80e.
Maar het is natuurlijk heel leuk om naar een mooie fiets te zoeken, en als je hem dan op je 65e krijgt, prima toch. (Jammer dat je dan nog even op je AOW moet wachten).
mijn god wat een sneuneuzerige opmerking...Musicmaestro schreef:en dan de Alpe D'Huez oprijden... manmanman, met bosjes tegelijk ingehaald afgelopen zomer op mijn oude Koga van ruim 9 kg (als het er geen 10 is; nooit opgemeten)daclimber schreef:Als je als 65-jarige nog één keer gek wilt doen op fietsgebied, rest je maar één ding: een Pinarello kopen

Allard
Wat een zure opmerking! Wat maakt het nu uit dat hij een leuke fiets koopt? (om dan eventueel op zijn ritme de Alpe D'Huez op te rijden...) Proficiat trouwens dat jij alle andere zo in bosje voorbij rijdt! Niet dus. Held!Musicmaestro schreef:en dan de Alpe D'Huez oprijden... manmanman, met bosjes tegelijk ingehaald afgelopen zomer op mijn oude Koga van ruim 9 kg (als het er geen 10 is; nooit opgemeten)daclimber schreef:Als je als 65-jarige nog één keer gek wilt doen op fietsgebied, rest je maar één ding: een Pinarello kopen

"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Precies, ik zou er niet vanuit gaan dat dit je laatste nieuwe fiets is.Jans schreef:Manlief heeft op zijn 65e geen nieuwe fiets gekocht, maar hij gaat er ook niet vanuit dat zijn fiets nu ook de laatste zou moeten zijn. Wie weet, fiets je @dirber nog op je 80e.
+1 voor Nico, "nog één keer gek doen" klinkt alsof je bijna dood gaat. Maar als het dan toch een blijvertje moet worden, kies dan een mooie tita. Bijkomend voordeel t.o.v. een dikke-buiken-pina is dat je daar van de forumpolitie gewoon op ingehaald mag worden.

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?