Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

cyclo cross voor touren in herfst/winter seizoen

e.reiling
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2016 14:12

e.reiling 06 nov 2016 14:19

Nu het herfst/winter seizoen weer aangebroken is, worden de wegen steeds gladder door vocht, blad en op korte termijn vermoedelijk ook opvriezingen en wellicht zelfs (natte) sneeuw. Alhoewel ik lang blijf rijden op mijn racefiets, vertrouw ik de dunne banden op glad wegdek niet zo en vrees ik glij partijen. Ik ben aan het overwegen daarom voor aanstaand seizoen naast mijn racefiets, ook een cyclo cross fiets aan te schaffen, zodat ik wel de snelle eigenschappen van een racefiets heb, maar ook grip vanwege de banden met meer profiel. Kan iemand mij adviseren of dit een goed idee zou zijn, of dat het zonde van het geld is?

Met hartelijke groet, Erwin

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27647
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2016 14:23

Als je er alleen mee op de weg (asfalt) wil gaan rijden lijkt het mij een vrij zinloze aanschaf. Met een paar 25/28 mm bandjes op je wegfiets kom je dan net zo ver.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 nov 2016 14:33

Ik ben het grotendeels met Havana eens, maar zelf moet ik, vanwege woon-werkverkeer, op bijna alle dagen fietsen. Er zijn iedere winter wel een aantal dagen dat ik blij ben dat ik crossbanden of zelfs banden met spikes (dat is echt lollig. Iedereen glibbert over de straat, en jij kunt gewoon gas geven :like: ) kan monteren.
En dat kan niet op een gewone racefiets.

Crossen is ook erg leuk om te doen, dus mocht je een crosser kopen, zou ik me zeker niet beperken tot ritten op de weg.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16374
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 nov 2016 14:41

Het verschil tussen 25mm racebanden en pak em beet Conti Cyclocross Speed vind ik toch wel aanzienlijk op natte, gladde wegen. Met spikes wordt het helemaal leuk natuurlijk.
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 06 nov 2016 16:29

Ik heb net dezelfde redenering gemaakt.
Heb me een tweedehands Stevens cyclocross aangeschaft. Die vervangt m'n oude racefiets én m'n mountainbike die ik voordien gebruikte tijdens de winter.

Ik heb nog maar twee keer woon-werk gedaan maar dat viel goed mee. Je verliest niet zo veel snelheid maar wint serieus aan comfort. Ook off road valt het goed mee al ben je iets beperkter dan op mountainbike.

Ik ben wel op zoek naar goeie allround banden. Ofwel koop ik setje extra wielen. Zo kan je goeie offroad banden kiezen én goeie 'winter banden' op de andere velgen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 nov 2016 17:37

Elke reden om een fiets te kopen lijkt me een goede, dus mijn zegen heb je!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 06 nov 2016 19:07

Gravel racer?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

izzibram
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:29

izzibram 06 nov 2016 20:24

Vorige week om dezelfde redenen een cyclocrosser gekocht. Remschijven (hydro) icm noppenbanden (schwalbe x-one) geeft echt zekerheid tijdens deze natte donkere dagen. Vanmorgen 50 km een mtb rit gefietst en ook dit is genieten! En zoals ypuh zegt: er is altijd een goede reden te verzinnen voor een nieuwe bike! ;-)
Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 06 nov 2016 20:37

En ook niet onbelangrijk: veel makkelijker te poetsen dan een gewone racefiets.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5790
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 nov 2016 08:26

Noppenbanden op de gewone weg hebben minder grip.
Zeker in herfstachtige omstandigheden.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 07 nov 2016 09:46

Theo V schreef:Noppenbanden op de gewone weg hebben minder grip.
Zeker in herfstachtige omstandigheden.
Pcies,
Ik rijd daarom op schwalbe marathons... Wel weer aan de zware kant.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 07 nov 2016 09:50

Na jarenlang racefiets in de zomer en mtb in de winter is er hier vorig jaar een cyclocrosfiets bijgekomen.
Ik heb er geweldig spijt van dat ik dit niet eerder gedaan heb!
Met de mtb ging ik al bijna nooit meer de bossen in omdat ik de vele (grote) loslopende honden beu was. Ik had hem alleen nog om op de weg te rijden als het te slecht was voor de racefiets.
De cyclocrossfiets is gewoon zalig om mee te rijden. Stuurt veel lichter dan de mtb, zitpositie leunt meer aan bij de racefiets maar je zit hoger en comfortabeler.
De bandjes zijn breder en dankzij de noppen gooien de banden veel minder water op als het wegdek nat is.
Veel racefietsen kan je trouwens maar net 25mm bandjes in kwijt, laat staan 28mm...

Plaats reactie