Help, aluninium zadelpen zit supervast in alu frame
Hoi, ik heb n oude cannondale gehad en wil 'm opknappen, maar er is geen beweging te krijgen in de zadelpen. Deze zit muurvast in het frame. De zadel klem is volledig los.
Het was een verende zadelpen, maar het bewegende deel is al afgebroken door te wrikken aan het zadel.
Ik zie ook her en der wat bubbles onder de verf van het frame, kan het zijn dat de alu ook is gaan corroderen bij de zadelpen en deze 2 deken daardoor aan elkaar vast zitten?
(Ik heb er al een stevige klap met n hamer op gegeven om m te laten "schrikken" maar dat heeft niets gedaan, blijft muurvast)
Ik hoop dat jullie wat tips hebben! Bvd!
Het was een verende zadelpen, maar het bewegende deel is al afgebroken door te wrikken aan het zadel.
Ik zie ook her en der wat bubbles onder de verf van het frame, kan het zijn dat de alu ook is gaan corroderen bij de zadelpen en deze 2 deken daardoor aan elkaar vast zitten?
(Ik heb er al een stevige klap met n hamer op gegeven om m te laten "schrikken" maar dat heeft niets gedaan, blijft muurvast)
Ik hoop dat jullie wat tips hebben! Bvd!
Klassieker!
Je kan eens beginnen met op de kop en er ammoniak in gieten (kurk erop als tie niet dicht is).
Uurtje laten in werken en dan gepast geweld: ofwel de pen in de bankschroef en frame draaien ofwel gat in de pen boren en daar wat doorheen steken om zo te kunnen draaien en wrikken.
Lukt dat allemaal niet dan afzagen net boven het frame en met los zaagblad over de hele lengte (hopelijk geen 400 mm pen...) inzagen tot ie vrijwel door is en dan wat tussen frame en pen meppen tot ie loskomt.
Je kan eens beginnen met op de kop en er ammoniak in gieten (kurk erop als tie niet dicht is).
Uurtje laten in werken en dan gepast geweld: ofwel de pen in de bankschroef en frame draaien ofwel gat in de pen boren en daar wat doorheen steken om zo te kunnen draaien en wrikken.
Lukt dat allemaal niet dan afzagen net boven het frame en met los zaagblad over de hele lengte (hopelijk geen 400 mm pen...) inzagen tot ie vrijwel door is en dan wat tussen frame en pen meppen tot ie loskomt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
Tip. Bidonhouderschroefje los schroeven en volgieten met kroonolie bij de Action. Een dag op zijn kop laten hangen en een oude doek onder de zadel doen tegen het lekken. De volgende dag een hemboomconstructie bedenken. Kan in een bankschroef op zijn kop. Ik haalde een plank los van mijn houten terras zadel er tegen aangeklemd en samen met iemand anders draaien en vasthouden.
Ik zou zeggen probeer het uit.
Ik zou zeggen probeer het uit.
-
- Forum-lid
Vorige maand ook last van gehad en na veel gepiel het feame naar een framebouwer gebracht die hem er netjes uitgekregen heeft. Kost wel wat maar dat was me wel waard (lees ongeduldig)
-
- Forum-lid HC
- de zwarten
- Forum-lid HC
Bovenstaande klinkt allemaal mooi, maar soms is het echt einde verhaal.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Bedant voor de tips.
Wat lezen over ammoniak leverde op dat je deze truuk kan doen met een staal frame, maar niet moet doen als ook het frame van aluminium is, anders lost dat ook op. Dus dat valt (voorlopig) af.
Ik heb een nieuwe bus kruipolie gehaald, dat trekt er nu in.
Verder de pen doorgeboord en een schroevendraaier erdoor gestoken, maar de schroevendraaier kan dit avontuur helaas niet na vertellen.
Ik heb ook een wig in het bovenste deel vd pen gezaagd, tot in de sleuf van het frame waar de zadelpen klem omheen valt. Na wat wrikken ontstond er aan de achterzijde een ruimte waarin nu wat kruipolie zit.
De verbinding met he frame lijkt juist meer aan de voorkant te zitten, dus of de olie daar nu ook gaat komen, weet ik niet. Het ziet er al knap lelijk uit.
Wordt vervolgt.
Wat lezen over ammoniak leverde op dat je deze truuk kan doen met een staal frame, maar niet moet doen als ook het frame van aluminium is, anders lost dat ook op. Dus dat valt (voorlopig) af.
Ik heb een nieuwe bus kruipolie gehaald, dat trekt er nu in.
Verder de pen doorgeboord en een schroevendraaier erdoor gestoken, maar de schroevendraaier kan dit avontuur helaas niet na vertellen.
Ik heb ook een wig in het bovenste deel vd pen gezaagd, tot in de sleuf van het frame waar de zadelpen klem omheen valt. Na wat wrikken ontstond er aan de achterzijde een ruimte waarin nu wat kruipolie zit.
De verbinding met he frame lijkt juist meer aan de voorkant te zitten, dus of de olie daar nu ook gaat komen, weet ik niet. Het ziet er al knap lelijk uit.
Wordt vervolgt.
https://www.youtube.com/watch?v=S3ek2GeZzE0 -> vastzittende pen verwijderen met een slaghamer. Gaat wel over een stalen frame.
-
- Forum-lid
Verwarmen met een föhn kan ook helpen en dan ondersteboven in de bankschroef op de werk bank staan en behoedzaam een en weer proberen te draaien...