Dionysos
02 nov 2016 13:04
Ik heb l'etape in 2015 gereden, toen start en finish dicht bij elkaar lagen. Pluspunten: ambiance (hele dorpen zijn uitgelopen en er zijn renners uit de hele wereld) en de route is vrij van alle andere verkeer. Minpunten: enorm massaal en vanwege het grote aantal relatief onervaren fietsers soms ook gevaarlijk. Paar voorbeelden: in de afdaling van La Toussuire naar de start was een renner aangereden, met een enorme file tot gevolg, vervolgens ging een andere renner onderuit in de afdaling van de eerste col, de Chaussy, wat weer tot een file leidde, waarna ik op de Glandon zag hoe een uitgeputte Engelsman (die kunnen vaak echt niet fietsen) die in de berm wou stoppen, niet kon uitklikken, waardoor ie met fiets en al op de overvolle weg viel, een stuk of tien renners als dominosteentjes meenemend. Als je het doet, moet je het volgens mij voor de sfeer doen. Tenzij je boekt via een grote organisatie, krijg je een hoog startnummer en kun je een goede tijd wel vergeten. Disclaimer: ik rijd meestal kleine cyclo's, dus misschien deugt mijn referentiekader niet. Ik hoop, Luctor, dat je hier wat aan hebt. Er waren overigens opvallend weinig Nederlanders.