Steekassen
Als "noob" hoor ik soms discuties over het al dan niet kiezen van steekassen. Ik ben een klein beetje technisch aangelegd en ik weet, denk ik, min of meer wat ze ermee bedoelen, maar had toch graag meer uitleg verkregen. (Wat is het juist en de pro's en contra's?).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Ipv een snelspanner steek je een complete holle as, een soort pijpje door het wiel en vork. Deze schroef je vast.
Voordeel: stijver en het wiel zit er altijd recht in. Kans op aanlopen van schijfremmen is daarom wat lager.
Op de racer heeft het niet zo'n groot voordeel als op de MTB.
Voordeel: stijver en het wiel zit er altijd recht in. Kans op aanlopen van schijfremmen is daarom wat lager.
Op de racer heeft het niet zo'n groot voordeel als op de MTB.
VEEL moeilijker is een VEEL teveel
Het is wat omslachtiger, in de meeste gevallen heb je er een imbussleutel voor nodig (maar bestaat ook met een snelsluiter) en het vereist iets meer 'pas'werk met wiel en assen bij het hermonteren. Maar tenzij je koerst is het tijdverlies verwaarloosbaar, gaat echt over seconden.

- vrije rijder
- Forum-lid
als je veel wedstrijden rijd, zou ik nooit steekassen doen maar in de normale omstandigheden geeft het een stabieler en strakker rijdende fiets vind ik
there's evil in the air and thunder in the sky.
Wedstrijden? Als je bij n ploeg rijdt en klassiekers rijdt zul je tegen een probleempje aanrijden bij lek, maar als je alleen sportklasse of open wedstrijden rijdt maakt t geen zak uit. Net zo min dat je fiets stabieler en strakker gaat rijden van thru axles.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk