Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Naafkeuze werkpaard

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 21 okt 2016 00:15

Voor mijn nieuwe project zou ik graag een stel nieuwe wielen laten bouwen. Het moet een hufterproof setje worden, mede omdat ik ook af en toe met een kampeeruitrusting op fietsvakantie ga (rijder + fiets + bagage piekbelasting ca. 120kg).

Zowel 130 als 135mm naven passen in het frame, maar 135mm gaat veelal maar tot 10 speed en zijn meer gericht op discs.

Geen dure/exclusieve naven, dat past namelijk minder goed bij het thema 'werkpaard'. Velgen worden 21-23c zware touring velgen.

Vereisten:
36/36 spaaks
11 speed road Shimano body
Degelijk/hufterproof
Het liefst een beetje weerbestendig

Voorkeur:
Zwart/donker van kleur
Makkelijk zelf te onderhouden (1x per jaar smeren)
Het liefst een regulier merk (bijv. Novatec alleen als ze écht betrouwbaar zijn)

Budget ca. €100 voor de set (Hope, DT etc. valt allemaal af). Gewicht speelt geen rol en geen voorkeur voor industrielagers of cup-conus.

Deore LX (10v), SLX (disc), XT (niet hufterproof i.v.m. oversized assen en kleine lagers) vallen helaas al af.

Eerste keus is op dit moment 105-5800 naven (ca €85,- voor de set). Ultegra-6800 zijn ca. €65,- duurder maar daar krijg je volgens mij lichtere aluminium (= minder duurzame) assen/cups voor terug.

Wat voor budget opties zijn er nog meer?

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 21 okt 2016 00:24

Wanneer je ze laat bouwen, kan je wielbouwer toch een prima advies over geven ?
Wat adviseert hij ?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 21 okt 2016 00:33

105 is een prima keus, Miche Primato ook. Ook verkrijgbaar als Extreme bij Rose Versand. En dat is een tip: ze bouwen wel heel voordelige wielsets, zelf door jou te specificeren, bij voorbeeld:
https://www.rosebikes.nl/artikel/rose-r ... aid:162964

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 21 okt 2016 09:10

Ik heb mijn record naven een jaar of 4-5 niet gesmeerd voor ik ze uit nieuwsgierigheid toch een keertje opendeed.
Met die wielen ben ik een paar keer met bagagedrager en fietszakken gaan rijden voor 10 dagen - een week.

Ik ga er dus eigenlijk van uit dat 105 meer dan prima zal zijn, en dat jaarlijks smeren echt niet hoeft, tenzij je af en toe door beekjes gaat waden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 21 okt 2016 10:04

105 Naven vergelijken met Campagnolo Record is niet erg zinvol, Campa is 2x zo duur en bij Shimano is lagers versleten >EOL.

In die prijsklasse is er IMO maar 1 echt goede keus: Miche Primato
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 21 okt 2016 12:38

Bedankt voor de input heren! 105-5800 naven lijken aan mijn wensen te voldoen.
de zwarten schreef:Ik heb mijn record naven een jaar of 4-5 niet gesmeerd voor ik ze uit nieuwsgierigheid toch een keertje opendeed.
Met die wielen ben ik een paar keer met bagagedrager en fietszakken gaan rijden voor 10 dagen - een week.
Ik heb nog een stel record naven liggen maar die hebben helaas maar 16/20 spaken en ook nog in een G3 patroon. Niet erg geschikt dus.
Wiliertoerist schreef:Wanneer je ze laat bouwen, kan je wielbouwer toch een prima advies over geven ?
Wat adviseert hij ?
Graag doe ik eerst wat kennis op over wat er allemaal te verkrijgen is, mede omdat ik in de toekomst ook graag zelf het onderhoud zou willen doen en misschien zelf wel eens een setje opbouwen. Het zit helaas niet in mij om simpelweg één optie te overwegen en daar blij mee te zijn.
mackersv2.0 schreef:Bij Ribble kosten de zwarte 36 gaats 5800 naven momenteel helemaal niks. Ik zou ze alleen al om de stalen body prefereren boven de Miches. Wel zou ik ze altijd eerst openen en controleren op voldoende smering. Standaard is de afstelling ook niet 100% (bij mijn setje althans) Bovendien krijg je er een setje fantastische snelspanners bij.
Bedankt, je beantwoord direct mijn vraag. Gezien gewicht geen rol speelt prefereer ik ook staal boven het invreten van aluminium.

Redenen om voor Ultegra-6800 naven te gaan zijn betere seals en de verstelbaarheid, maar daar tegenover staan weer meer aluminium onderdelen (oversized alu as) i.p.v. staal? Voor wielrenners geen probleem maar minder geschikt voor fietsen met bagage.

En ook nog eens €45,- voor een set 5800 naven bij Ribble, wauw, dat is nog eens de helft van wat de concurrentie vraagt.

Plaats reactie