Ik kan het niet terug vinden hier op het forum, vandaar mn vraag.
Waarom zou je voor het een of voor het ander kiezen?
Buiten de looks zie ik geen voordeel van carbon wielen toch?
Ze zijn duurder, remmen minder ( zeker in de regen), en ook niet perse lichter.
Waarom deze vraag?, ik ben opzoek naar een licht setje wedstrijd wielen voor seizoen 2017.
Wielen carbon vs aluminium
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ik heb jaren lang op standaard Shimano wielen gereden en sinds dit jaar heb ik carbon wielen met een aluminium remrand.
Het kan tussen mijn oren zitten, maar mijn gemiddelde snelheid is zeker gestegen en remmen doen ze prima. Regen of niet.
De reden van deze keuze is omdat ik geen zin had om elke keer mijn remblokjes aan te passen aan mijn wielen.
Het kan tussen mijn oren zitten, maar mijn gemiddelde snelheid is zeker gestegen en remmen doen ze prima. Regen of niet.
De reden van deze keuze is omdat ik geen zin had om elke keer mijn remblokjes aan te passen aan mijn wielen.
Als je hoog met hoog vergelijkt dan zijn FCC's wel een stuk lichter dan alu/carbon wielen.
http://www.bikeradar.com/gear/article/b ... els-44287/Keith Bontrager famously said of bicycle parts: "Strong. Light. Cheap. Pick Two."
Carbon is echt lekker stijf en licht. Diepe alu velgen zullen ongetwijfeld een stuk zwaarder uitvallen ... en dat moet je echt wegtrappen. Hier is carbon toch echt de beste keuze.Rim material
Modern wheels are available in two common material types; carbon fibre or aluminium. Aluminium is typically found in any wheel below £800 / US$1200 / AU$1500. Carbon fibre has become the standard for performance race wheels, where stiffness and light weight are an absolute priority.
Aluminium still sets the benchmark for braking performance, although carbon rims are making strides in this area all the time. Remember: just as not all metals are created equal, neither are all carbon fibre products. While the picture is improving, carbon rims have been associated with wheels failing on descents as heat builds up under braking.
Voor bergop is licht het belangrijkst. Dan is alu laag sowieso de goedkoopste optie bij hetzelfde gewicht.
Carbon wordt bij lange afdalingen (bergen) heet als je te lang (slepend) remt wat ongewenste gevolgen kan hebben ... klapband. Ook moet je rekening houden met remmen in de regen. Klopt.
Bij gelijke velghoogte zijn full carbon's lichter. Lichte wielen zijn bij t klimmen een voordeel, maar zeker ook bij het (veelvuldig) accelereren. Kan mij voorstellen dat in criteriums dat een voordeel is. Maar goed, gegeven de (veelal) hoge prijs, en het risico dat je de wielen kapot rijdt in wedstrijd, is het de vraag of het de moeite waard is.
In de wielen FAQ staat het toch vrij duidelijk uitgelegd
Materiaal velg
De twee meest gebruikte materialen voor velgen zijn aluminium en carbon. Er zijn ook hybride velgen op de markt, opgebouwd uit een combinatie van beide.
Voor- en nadelen aluminium
+ goedkoop
+ remprestaties in de regen
+ ook geschikt voor slechte/zware dalers
- looks (subjectief)
- remrand blijft nooit zwart
- gemiddeld gezien zwaarder dan carbon (zeker bij hoge velgen)
Voor- en nadelen carbon
+ remrand blijft zwart
+ looks (subjectief)
+ gewicht, zeker bij hoge velgen
- remt in de regen minder
- niet geschikt voor slechte en/of zware dalers (bij velgremmen)
- duurder
Voor- en nadelen hybride velg (alu/carbon)
+ geschikt voor slechte en/of zware dalers
+ aerodynamisch
+ remt goed in de regen
- de remrand is niet zwart, wat optisch niet zo mooi is
- relatief erg zwaar
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Volgens mij weegt een alu remrand bij hoge carbon velgen al snel zo'n 200g extra. Dan kom je al snel op een totaalgewicht van 1.700g i.p.v. 1.500g. Ik denk niet dat het veel uitmaakt en zou de betere remprestaties van alu remranden er niet om laten, maar op papier is het wel een significant verschil.
Oei, toch nog een lastige.
Eisen zijn:
Minder dan € 1000,-
Gewicht max +/- 1450 gr
Koers bestendig, Zijn de Mavic Ksyrium SLR WTS dit?
Voor de looks liefst zwart...
En ik weet niet of het echt veel uit maakt, maar wel zo Aero mogelijk....
Eisen zijn:
Minder dan € 1000,-
Gewicht max +/- 1450 gr
Koers bestendig, Zijn de Mavic Ksyrium SLR WTS dit?
Voor de looks liefst zwart...
En ik weet niet of het echt veel uit maakt, maar wel zo Aero mogelijk....
Misschien zijn die nieuwe Aforce wielen een optie voor je?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Er zijn genoeg no-name chinese carbonwielen te krijgen met jouw specificaties in 35 tot 45mm.
Hoe lager de velgen icm duurder, hoe lichter het wiel wordt.
Als je geen carbon hoeft zijn Eurus of Fulcrum racing 1 de logische keuze. Ze zijn dan wel niet geheel zwart.
Hoe lager de velgen icm duurder, hoe lichter het wiel wordt.
Als je geen carbon hoeft zijn Eurus of Fulcrum racing 1 de logische keuze. Ze zijn dan wel niet geheel zwart.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®