Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

voorbereiding op de winter

l.hoornweg
Forum-lid

l.hoornweg 02 sep 2016 12:57

Beste forumleden.
sinds enkele weken ben ik actief aan het fietsen gegaan,
over het algemeen fiets ik woon-werk a 19.5km per rit, a 4 keer per week.
Daarnaast fiets ik zo af en toe een ritje van 25 a 30km recreatief en bestemmingsritjes.

gezien de winter over enkele maanden weer aantreed begin ik te bedenken wat ik wil gaan doen. graag zou ik willen blijven fietsen (het liefste buiten) maar ik ben bang dat ik daar nog niet goed genoeg voor getraind ben.

Natuurlijk heb ik nog wel een paar maandjes, en de bedoeling is zeker om meer te gaan fietsen en langere recreatieve ritten te fietsen, maar het weer en de vrije tijd moeten dan wel meezitten.

Ik heb een 3 maanden oude Batavus Fuse X-Light tourfiets.

nu zit ik te twijfelen of ik een trainer aan ga schaffen als bijvoorbeeld de Elite Qubo Power Smart B+ of de Tacx Satori Smart T2400 OF dat ik winterbanden aan ga schaffen.

het mooiste zou beiden zijn, maar dat is voor nu een beetje teveel van het goede.

het liefst fiets ik in de open lucht, simpelweg omdat ik het fijner vind.

wat doen jullie in de winter? fietsen jullie buiten of hebben jullie een trainer? bouwen jullie je fiets om? indien ja, in hoeverre? (banden verwisselen of extra wielen met winterbanden etc.?) ik heb benieuw naar jullie ervaringen.

als laatste, zijn de hierboven genoemde trainer een mooie startersmachine?

alien
Forum-lid

alien 02 sep 2016 13:08

's Winters kleed ik me wat warmer en rijd ik op Conti GP 4-Seasons in plaats van 4000SII's. Dat is het wel zo'n beetje.
Vorsprung durch Pedantik

RelicBert
Forum-lid

Gebruikersavatar RelicBert 02 sep 2016 13:15

+1
Verder goede verlichting omdat het vroeg donker is, soms helemaal niet licht wordt.

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 02 sep 2016 13:18

Welkom,

Je hebt de mooiste sport uitgekozen die er is, das in ieder geval stap 1 :like:

mbt je vragen:

Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen keuzes en afwegingen. Tijd/motivatie/persoon bepalen wat er voor jou van toepassing is. Ik kan je alleen vertellen wat mijn afwegingen en keuzes zijn. Ik heb ik mijn "carriere" al vele alternatieven geprobeerd:

Tacx thuis: Verschrikkelijk; ik kan mij niet de hele winter motiveren om dit te doen. Wordt pas interessant bij een virtual reality trainer.

Spinnen: is leuk, meestal met redelijk vaste groep. Maar blijft binnen en in zo'n zaaltje wordt de atmosfeer snel beklemmend. Bovendien (maar das voor jou misschien nog niet zo interessant) vaak vrij intensief en dat vind ik persoonliojk voor wintertraining niet fijn

Buiten veld/MTB: Voor velen een mooi alternatief, ik vind het niks. Ploeteren door de modder en verplicht iedere rit je fiets onderhouden. Let wel dit is zeer persoonlijk.

Buiten weg: Voor mij de beste optie. Meestal gaat het prima op enkele weken sneeuw/vorst na (afgelopen winter dus 0 uitvaldagen).Ik rij zelfs 1 a 2 keer per week een avondrit met goede verlichting. voor de winter monteer ik zeker geen andere banden, wel gebruik ik 's winters een andere fiets ivm hogere slijtage draaiende delen. Dit is echter geen verplichting. mbt je vraag of je hier wel genoeg voor getraind bent; deze vraag begrijp ik niet zo. Je fietst zo hard en lang als je wilt op jouw niveau. Dat kan 25km/uur over 30 km zijn of 35 over 80. Het is jouw rit en training.

Afijn, je moet je eigen afwegingen maken. Als ik je mag adviseren: Voordat je een trainer van een paar 100 euri aanschaft, ga eerst een een keertje spinnen, rij rustig je buiten ritjes en als je dan in november er achter komt dat je dat niet leuk vind kun je altijd nog een trainer aanschaffen. De meesten beginnen namelijk met alles aanschaffen en komen er vervolgens achter dat ze er niets aan vinden. (zie alle aanbiedingen van (cross)trainers en zo voort op marktplaats).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 02 sep 2016 13:20

Ten eerste zou ik je aanmoedigen om buiten te blijven fietsen.

Goede kleding is je beste vriend (maar helaas wel duurder dan de gemiddelde trainer). Een goed windstopper jack/softshell (Gore Bike Wear, Castelli Gabba etc) helpt je tegen de kou en lichte buien en zal voldoende zijn om woon-werk ritjes te rijden en ritten tot 40-50km. Daarnaast moet je denken aan een lang ondershirt, lange fietsbroek (Sportful No-Rain is een aanrader a ~€70), overschoenen en lange handschoenen (met windstopper). Windstopper is waterafstotend en dus niet waterdicht. Bij fikse of langdurige regen is een opvouwbaar regenjack (hoeft echt geen dure Gore-Tex te zijn) wel fijn. Bij dagelijks fietsen is een 2e set ook wel fijn, maar ik zou gewoon eerst met één set beginnen.

Zo te zien heb je al spatborden en die zijn je beste vriend voor als het nat is maar niet regent. Speciale banden geloof ik niet zo in (dat profiel water afvoert is slechts een illusie), al is een zo breed mogelijke band altijd wel aan te raden (ook voor de zomer).

Kortom; door regen en kou moet je je absoluut niet tegen laten houden! Het zal je verbazen hoe fijn het eigenlijk is om door de regen te rijden, mits je maar voldoende voorbereidt bent. Bij sneeuw en gladheid geef ik ook op, maar dat is veel minder vaak dan je denkt.

Een trainer is in mijn ogen meer bedoeld om gerichte trainingen te voltooien zoals interval trainingen, FTP tests, sprint trainingen etc. Geen last van verkeer en veel flexibeler in te plannen om je dagelijkse werkzaamheden. Niet zozeer een vervanger van het fietsen dus.

Ps. Ik ben voor dit najaar ook op zoek naar een trainer om gericht te trainen. De beide trainers die je noemt zijn wel beide Smart trainers, maar hebben geen software regelbare weerstand. Je kunt de weerstand dus alleen handmatig regelen i.t.t. een work-out via Zwift o.i.d. Mocht je toch voor een trainer kiezen dan lijken de Tacx Vortex Smart, Elite RealTour B+ en Elite Qubo Digital B+ de betere opties.

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 02 sep 2016 13:29

ypuh schreef:(...)Speciale banden geloof ik niet zo in (dat profiel water afvoert is slechts een illusie), al is een zo breed mogelijke band altijd wel aan te raden (ook voor de zomer).(...)
Niet helemaal mee eens. In herfst/winter is het kouder en vaak natter. De samenstelling van winterbanden houdt hier meer rekening mee. Lekbestendiger: meer losse stukjes op de weg in de winter en in natter weer plakken deze sneller aan je banden.

Profiel is inderdaad nonsens op een racefiets.
ypuh schreef:(...)Een trainer is in mijn ogen meer bedoeld om gerichte trainingen te voltooien zoals interval trainingen, FTP tests, sprint trainingen etc. Geen last van verkeer en veel flexibeler in te plannen om je dagelijkse werkzaamheden. Niet zozeer een vervanger van het fietsen dus.
Inderdaad, ik doe alleen interval-, FTP- en sprinttrainingen ... drie uur toeren op een Tacx voor een blinde muur en ik ga mezelf kastijden alleen maar om de verveling tegen te gaan.

Hoewel Zwift dan wel leuk kan zijn. Geeft wat meer spelelement op zo'n (liefst Smart) trainer. Ga ik proberen aankomende winter. Zie http://www.zwift.com.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 sep 2016 13:48

snowkrash schreef:
ypuh schreef:(...)Speciale banden geloof ik niet zo in (dat profiel water afvoert is slechts een illusie), al is een zo breed mogelijke band altijd wel aan te raden (ook voor de zomer).(...)
Niet helemaal mee eens. In herfst/winter is het kouder en vaak natter. De samenstelling van winterbanden houdt hier meer rekening mee. Lekbestendiger: meer losse stukjes op de weg in de winter en in natter weer plakken deze sneller aan je banden.

Maar een band die lekbestendiger is is helaas ook automatisch stugger wat als effect heeft dat je minder grip hebt.

Enige winterband die ik kan verzinnen voor de racefiets is Continental GP 4 seasons, maar dat is zeker geen vereiste om in de winter door te fietsen. Veruit het belangrijkste is dat je de omstandigheden goed inschat. Geen band die voorkomt dat je gaat glijden met een laag natte blaadjes op de weg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 02 sep 2016 14:01

Natte blaadjes zijn altijd een probleem als je niet minimaal rupsbanden monteert.

Ik pomp mijn winterbanden nooit heel ver op. Compenseert wat voor de stugheid.

louise
Forum-lid
Contact

louise 02 sep 2016 14:11

Ik vind de Tacx ook niet te harden, spinning wel leuk, en ik probeer ook door te fietsen, maar wel met een nuancering: het hangt wel af van je gestel hoe goed dat lukt in de winter. De combinatie van kou en nattigheid is voor mijn lijf lastig. Dus 's winters 'lekker' fietsen door de regen - niet voor mij. Wel bij een vrieszonnetje, dat vind ik heerlijk.

Ik vind de wind hier in het westen van het land vaak nog een grotere spelbreker, zeker als je het rustig aan wilt doen. Daar komt je getraindheid wel om de hoek kijken, want hoe sterker (en zwaarder) je bent, des te beter kom je tegen harde wind in natuurlijk. Belangrijk om jezelf niet op te blazen in het fiets-laagseizoen, dan heb je geen puf meer tegen de tijd dat het lekkerder wordt.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

alien
Forum-lid

alien 02 sep 2016 14:20

snowkrash schreef:Ik pomp mijn winterbanden nooit heel ver op. Compenseert wat voor de stugheid.
Bij goede winterbanden is daar ook in de rubbersamenstelling al rekening mee gehouden.
Vorsprung durch Pedantik

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 02 sep 2016 14:28

Even snel googlen leert mij dat het hier niet om een racefiets maar toerfiets gaat (zoals de TS al aangeeft). Helemaal niets mis mee, integendeel zelfs, uitermate geschikt voor fietsen in de herfst/winter. Een advies als Conti GP 4 seasons banden is daarmee iets minder van toepassing.

Afbeelding

Zelf fiets ik met slecht weer ook op zo'n soort fiets. Voor de wielertrainingen zou ik dus graag een Tacx aan willen schaffen i.c.m. Zwift.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 sep 2016 15:02

amclassic-fan schreef:
snowkrash schreef:

Maar een band die lekbestendiger is is helaas ook automatisch stugger wat als effect heeft dat je minder grip hebt.

Enige winterband die ik kan verzinnen voor de racefiets is Continental GP 4 seasons, maar dat is zeker geen vereiste om in de winter door te fietsen. Veruit het belangrijkste is dat je de omstandigheden goed inschat. Geen band die voorkomt dat je gaat glijden met een laag natte blaadjes op de weg.
Goede ervaring met de vredenstein extreme all weather en goedkoop ook.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie