Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Op zoek naar een goed zadel

silversurfer
Forum-lid

silversurfer 14 jul 2010 13:21

Ik ben op zoek naar een goed zadel die het minst belastend is voor je 'zaakie'. Nog adviezen? Tips? Het is voor race en mountainbike.
Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg.

marsman
Forum-lid

marsman 14 jul 2010 13:45

Is al veel over geschreven, gebruik de zoekfunctie maar eens.

Conclusie is telkens weer dat een zadel zeer persoonlijk is. Waar de één zweert bij een zadel met 'gat' in het midden om je 'zaakie' wat te ontlasten, wil de ander dit absoluut niet omdat het weer tot schuurplekken kan leiden.

Ik heb ooit eens een goede tip gehad om een zadelmeting te laten doen. De betere FM's kunnen dit wel. Belangrijk is de afstand tussen je zitbotjes. Met deze info is het vervolgens echt uitproberen welk zadel je het beste vind. Veel grotere FM's hebben ook wel testzadels. Ik weet dat Pliegersport in Meerkerk dit heeft.

Er zijn race en mountainbikezadels. De een kan met 1 zadel op beide fietsen uit de voeten, terwijl de ander 2 verschillende zadels wil omdat je houding (en dus drukpunten) verschillend is.

Het kan een hele zoektocht worden, Succes!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

madhill
Forum-lid

madhill 14 jul 2010 13:47

Das erg persoonlijk inderdaad. Laat je goed informeren door een FM in de buurt.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

rickyb
Forum-lid

rickyb 14 jul 2010 15:23

En vraag om testzadels bij de FM!!!!

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 14 jul 2010 21:53

en test er meerdere, met lange ritten!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

fw
Forum-lid

fw 14 jul 2010 23:34

Kijk eens naar selle SMP. Die zadels zijn er zo'n beetje speciaal voor ontworpen (wel prijzig).

tosoni
Forum-lid

tosoni 18 jul 2010 04:52

Wat ik wel altijd met die testzadels vind... Een zadel moet zich vormen. Geen enkel zadel zit meteen goed. Dus zo'n testzadel is leuk, maar is niet bepaald een afspiegeling voor het orgineel die ingereden is. MAAR wel een mooie indicatie natuurlijk.

Zoals vaker gezegd, zadels zijn persoonlijk. kwestie van trail & error. Wat de een lekker vind is voor de ander eentje waar je een slaapzak van krijgt.
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier

vsopking
Forum-lid

vsopking 18 jul 2010 21:48

Ik heb er een jaar over gedaan om uit te vinden dat het zadel horizontaal moet staan; ondanks alle tips probeerde ik te steeds te rijden met de punt van het zadel iets omlaag. Dom, want toen ik eenmaal het zadel toch horizontaal zette (omdat de klachten niet weggingen) was het druk op de "zaak" direct weg. Wat overigens niet helemaal weg was, was een hinderlijke gevoeligheid in de rechter liesspier. Dat ging uiteindelijk over door mijn zadel punt iets naar rechts te verschuiven! Ik weet niet of je er wat aan hebt maar misschien heb je wat aan de tip. Overigens, ook ik heb SMP geprobeerd, en nog meer... en rij nu op specialized toupe.

eplag75
Forum-lid

eplag75 19 jul 2010 17:58

SMP zadels bevallen mij. Hebben ook testzadels...... Zijn redelijk prijzig.. vanaf ongeveer Euro 200.-

-eric-
Forum-lid

-eric- 19 jul 2010 19:50

Heb je een (oud) zadel wat goed bevalt? neem die mee en zoek een zadel wat qua breedte overeenkomt. Ook kun je met ribbeltjes karton een afdruk maken van je achterste. Heb je een idee hoever je zitbotjes uit elkaar zitten. Dan neem je dat mee naar de FM en kijk je wat theoretisch goed zou moeten zitten... En idd vooral trial en error...

Succes
Eric
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

kingpin
Forum-lid

kingpin 20 jul 2010 21:41

Misschien een duit in het zakje. De Specialized Toupe of Romin schijnt erg goed te zijn. Heeft een cut out in het midden waardoor de boel iets minder belast schijnt te worden.

Wat ook minder belastend is, is je houding zo aanpassen dat je nog beter op je zitbotten zit. Als je dat al doet dan toch een ander zadel proberen.
Koga Miyata Fullproscandium 2009
Trek 7.6FX 2009

Plaats reactie