Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies bij koop racefiets met beperkt budget

Miss Evans
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2016 03:27

Miss Evans 04 aug 2016 03:50

Graag zou ik advies willen inwinnen over de aankoop van mijn eerste racefiets. Ik wil al jaren een racefiets, maar het ontbreekt mij aan de kennis om een goede keus te maken. Daarbij heb ik een beperkt budget van max 600 euro (evt om goede redenen hoger).

Nu fiets ik al wel op een Koga deillieur (Koga Myata Advanced Lady). Zeker 50 km per rit. Ik merk dat ik snel gevoelig ben mbt de onderrug en door astma heb ik vaak veel spanning op de nek. Met een achtergrond als balletdanser weet ik wel een goede houding te behouden maar ontspannen op een fiets zitten is een tweede. Woonachtig in de regio Utrecht (fiets veel Utrechtse heuvelrug op).

Ik wil een fiets die sterk is heuvel op en het belangrijkste is dat ik er goed op zit. Dat is een hele uitdaging want ik ben 163 cm lang, en nabij 80 cm beenlengte.
Eerste vraag: is het verstandig mij goed te laten opmeten en zo ja waar?

Nu begreep ik dat vrouwen modellen een kortere zadel - stuur verhouding hebben: is dat fabel of wijsheid in mijn geval? Nadeel is vaak dat de afmontage minder is omdat er beperkte keuze is (aldus aantal Engelse reviews mbt vrouwen fietsen van Cube en Trek). Heeft wellicht een kleine herenfiets ook voordelen?

Ook hoorde ik dat de Ultrega groep beter is, maar wel wat prijziger. Is het realistisch om met mijn budget dat te ambiëren of zijn er alternatieven? Zijn er goede occasions te vinden in de regio? Kortom genoeg vragen om een zoektocht te starten.
Laatst gewijzigd door Miss Evans op 04 aug 2016 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16137
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2016 06:57

163 cm lengte en een (binnen?)beenlengte van 90 cm lijkt mij sterk.

Heb je juist gemeten?

Hier een werkwijze hoe je binnenbeenlengte meten.

Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Miss Evans
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2016 03:27

Miss Evans 04 aug 2016 10:35

Excuus moet 80 zijn en ik kan mezelf niet meten. Dus hou enkel lengte aan inderdaad.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1516
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 04 aug 2016 11:30

Je stelt nogal wat vragen. Op internet kun je tools vinden om meer inzicht te krijgen in je maat. Binnenbeenlengte is daar eens van. Damesfietsen hebben in ieder geval een ander zadel, dat te maken heeft met een breder bekken. En een smaller stuur.
Ultegra is inderdaad duurder, maar de nieuwe 105-groep schijnt bijna net zo goed te zijn.
Je budget is beperkt, dus kijk ook eens bij 12 Go in Moordrecht op bij Mantel.
Let wel, budgetfietsen hebben vaak ook budgetwielen en goeie wielen zijn best belangrijk voor de rijeigenschappen.
Je op laten meten kan vaak bij de betere fietsenzaken, maar dan ben je ook vaak wat duurder uit. Een voordeel is ook dat je daar gemakkelijker en sneller voor service en onderhoud terecht kan.
prj

Miss Evans
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2016 03:27

Miss Evans 04 aug 2016 12:49

Bedankt @prjz en ik probeer bovenal uit te vinden wat realistisch is aangaande budget etc. Maat is belangrijk maar inderdaad daar geeft internet wel handreiking in (framemaat max 50). Ik probeer vooral een beeld te krijgen wat ik kan verwachten bij een beginnersfiets met klein budget.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3274
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 aug 2016 13:32

Was er recent niet iemand die iets zocht voor 500 Euro, kan het topic niet meer vinden.

Wat mij toen opviel was dat je voor 500 a 600 Euro op zich wel een leuke fiets kunt vinden maar dat je dan terecht komt in hele goede fietsen van 10 jaar of ouder. Of recent gebruikt spul waar mensen in verhouding bijna nieuwsprijs voor vragen.
Een fiets van 10 jaar hoeft natuurlijk geen probleem te zijn alleen als je voor een paar honderd meer een nieuwe middenklasser met modern spul koopt, dan moet je even goed nadenken of je voor topmerk met oudere onderdelen gaar of voor een nieuwe goede middenklasser.

Daarnaast, heb je last van je onderrug dan zoek je misschien meer een comfortracer.
Deze fietsen hebben een hogere zit waardoor je iets rechterop zit. Voor mensen met rugklachten blijkt een echte racehouding (met je tong op de bovenbuis ;) ) vaak net iets teveel van het goede. Hetzelfde geld voor je nek, dieper zitten betekent ook

Zoek je toch iets van een occasion voor 500 a 600 Euro, dan kun je best een leuke fiets vinden maar neem dan wel iemand mee met verstand van zaken want anders heb je de kans dat je teveel betaald.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1516
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 04 aug 2016 15:43

Nog meer goedkope adressen: Hopmans in Bergen op Zoom en Salden.
prj

prjz
Forum-lid
Berichten: 1516
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 04 aug 2016 16:15

Wat bedoel je met een fiets die sterk is heuvel op? Bedoel je een lichte fiets. Nou neem van mijn aan, dat elke gram onder de 8 kg je € 1 á € 2 per gram gaat kosten. Dus je ben gauw € 1000 tot € 2000 meer kwijt. En neem van mij ook aan dat de meeste winst is te halen uit je lichaamsgewicht en met 1,63m ben je wellicht een echte lichte klimgeit.
prj

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 aug 2016 16:18

Miss Evans schreef:
Ik wil een fiets die sterk is heuvel op .
Voor de heuvels op de Utrechtse Heuvelrug hoef je niet bang te zijn dat de fiets niet sterk genoeg is. Ik kan me ook niet voorstellen dat je met je ballet achtergrond een zwaargewicht bent.

plopmobiel
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 apr 2010 13:20

plopmobiel 09 aug 2016 09:29

Waarom toch altijd een ultegra of 105 groep? Ik heb thuis een fiets staan met de nieuwste Tiagra groep en om eerlijk te zijn vind ik deze zwaar ondergewaardeerd door iedereen. Trouwens iemand die begint met fietsen zou ik ook rustig een sora groep aanraden, wellicht iets andere remmen monteren maar voor de rest is er ook met sora niets mis

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 09 aug 2016 11:54

heeft ook te maken met de looks denk ik

bij tiagra en sora shifters komen de kabels er langs de shifters uit, terwijl vanaf 105 deze kabels onder de bartape zitten, wat ik toch veel mooier en chiquer vind...

*ik heb wel overlaatst een tiagra groep gezien waar ook al de kabels onder de bartape zitten dus de nieuwere versie(s) van tiagra zijn dus al aangepast, van sora weet ik het niet

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 aug 2016 17:32

Ik heb geen ervaring met Sora, maar wel met één van de goedkoopste groepen van Campagnolo. Toen ik daar mee ging sleutelen en afstellen werd ik toch wel heel blij dat ik 8 jaar geleden voor 105 gekozen heb (en uiteindelijk was ik nog goedkoper uit ook, dus de prijs mag de pret niet drukken). Het afstellen van de goedkope derailleurs was een kriem en dit dient veel regelmatiger te gebeuren dan met de duurdere groepen. Daarnaast voelden de shifters gewoon 'flimsy' en goedkoop aan en schakelt de groep in zijn algemeen langzamer (nog niet zo erg) maar vooral een stuk luidruchtiger. Ook heb ik mijn twijfels bij de duurzaamheid en geloof ik niet dat ketting/cassette en tandwielen 4.000km/8.000km/16.000km mee gaan.

Tiagra lijkt toch alweer een stuk degelijker. 105 is gewoon nominaal en raakt de sweet spot wat betreft prijs/kwaliteit (je hebt al een losse 105 groep 11v voor zo'n €370,- waar een losse Tiagra groep 10v €295,- kost). Dura Ace en DA voor de armen (Ultegra) zie ik de meerwaarde wel van in, maar dat is voor de mensen die het zich kunnen veroorloven en bied weinig meerwaarde in verhouding tot de prijs/kwaliteit.

Kortom, het is uit mijn eigen ervaring volkomen logisch dat iedereen 105 adviseert. Tiagra is inderdaad niet slecht, maar de geringe meerprijs van €100,- is misschien wel het verschil tussen je beginnersfiets voor langere tijd gebruiken (al 8 jaar in mijn geval) of wanneer je de smaak te pakken hebt een stap omhoog wil. Als je het wielrennen achteraf niets aan vind had je die €100,- kunnen besparen (al is de doorverkoopwaarde/gangbaarheid van 105 logischerwijs ook een stuk groter).

Plaats reactie