Nieuwe fiets
-
- Forum-lid
Na jaren op een Koga Roadwinner gereden te hebben wil ik graag een nieuwe fiets aanschaffen. Nu ben ik afgelopen zaterdag bij de winkel geweest om te kijken welke fietsen geschikt voor mij zijn.
De twee fietsen die naar voren kwamen waren de Cannondale Synapse Ultegra en de Stevens Arcalis Ultegra Disc. Mijn vraag is eigenlijk wat jullie adviseren? Ik vind de stevens nogal aan de zware kant (8,4 kg) en ik weet ook niet waar dit vandaan komt aangezien het gewoon een carbon frame is.
Stevens:
https://www.stevensbikes.de/2015/index. ... lang=en_US
Cannondale:
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... 2c3c11497b
De twee fietsen die naar voren kwamen waren de Cannondale Synapse Ultegra en de Stevens Arcalis Ultegra Disc. Mijn vraag is eigenlijk wat jullie adviseren? Ik vind de stevens nogal aan de zware kant (8,4 kg) en ik weet ook niet waar dit vandaan komt aangezien het gewoon een carbon frame is.
Stevens:
https://www.stevensbikes.de/2015/index. ... lang=en_US
Cannondale:
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... 2c3c11497b
De Arcalis is een aero frame. Gewicht is bij zo'n frame niet het belangrijkste, het gaat vooral om de aerodynamica. Schijfremmen zorgen ook voor een hoop extra gewicht.
Ik snap deze voorselectie niet. De geometrie en het gebruiksdoel liggen mijlenver van elkaar bij deze twee.
De Stevens is lang en en laag, zal vrij hard zijn en heeft schijfremmen die zeker op zo'n fiets vrij nutteloos zijn omdat ze juist weer minder aerodynamisch zijn. Schijfremmen zijn imho alleen interessant als je ruimte wilt maken voor extra dikke banden zoals bij een gravelracer.
De Cannondale is gemaakt om wat meer rechtop te zitten en zoveel mogelijk comfort te bieden.
Ik snap deze voorselectie niet. De geometrie en het gebruiksdoel liggen mijlenver van elkaar bij deze twee.
De Stevens is lang en en laag, zal vrij hard zijn en heeft schijfremmen die zeker op zo'n fiets vrij nutteloos zijn omdat ze juist weer minder aerodynamisch zijn. Schijfremmen zijn imho alleen interessant als je ruimte wilt maken voor extra dikke banden zoals bij een gravelracer.
De Cannondale is gemaakt om wat meer rechtop te zitten en zoveel mogelijk comfort te bieden.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
De voorselectie is er met name omdat ik een lang bovenlichaam heb en korte benen. Daarvoor zou de Cannondale perfect zijn en ik vind hem ook heel fijn fietsen. Bovendien heb ik ook nog op de SuperSix EVO gereden en dat reed ook wel fijn. Alleen vind ik de Synapse qua uiterlijk weer mooier.
Maar dan zou je eerder voor de Arcalis zonder schijfremmen moeten gaan zeg maar?
Maar dan zou je eerder voor de Arcalis zonder schijfremmen moeten gaan zeg maar?
Als je sportief/diep wilt zitten is de Synapse dan juist geen geschikte optie. Ben je op zoek naar een comfortracer dan is de Synapse inderdaad wel een goede keuze als je korte benen hebt. Veel andere comfortracers zijn nog iets korter gebouwd. Dat Cannondele geschikt is voor mensen met korte benen is vooral gebaseerd op de Supersix/Caad12.
Volgens mij zijn de meeste modellen van Stevens redelijk lang en laag dus geschikt. En de Supersix/Caad12 uiteraard ook. Schijfremmen zou ik niet doen op een normale racefiets.
Volgens mij zijn de meeste modellen van Stevens redelijk lang en laag dus geschikt. En de Supersix/Caad12 uiteraard ook. Schijfremmen zou ik niet doen op een normale racefiets.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Ik twijfel nog over de Arcalis en dit komt voornamelijk omdat ik niets kan vinden op het internet met betrekking tot reviews etc. Van de cannondale kan ik genoeg vinden. Dus vandaar dat ik hier ook de vraag gesteld heb of iemand meer weet van het frame.
Het zal zeker een flinke verbetering zijn t.o.v. jouw Koga. Ik vindt het ook wel prettig dat je de Stevens zelf kunt configureren. De wielen die je kunt kiezen voegen weinig toe maar je kunt hem b.v. ook met Sram Force krijgen. Zeker als het je om het gewicht te doen is een goede keuze.
Campagnolo Ultra Dork
Je hebt er niet bijgezet wat je met een racefiets het meeste doet, wedstrijdjes rijden of toertochten. Als het toertochten zijn en zeker als dat geaccidenteerde ritjes zijn in buitenlandse heuvels/bergen, zou een fiets met schijfremmen sterk mijn voorkeur hebben.
Leg eens uit waarom?joopi schreef:Je hebt er niet bijgezet wat je met een racefiets het meeste doet, wedstrijdjes rijden of toertochten. Als het toertochten zijn en zeker als dat geaccidenteerde ritjes zijn in buitenlandse heuvels/bergen, zou een fiets met schijfremmen sterk mijn voorkeur hebben.
Campagnolo Ultra Dork
Dat is wel een versie met carbon wielen van 1100 euro erin. Die zal flink duurder zijn dan de disc. Persoonlijk heb ik hem dan liever met Aksiums om in de winter op te rijden of te verkopen en dan kun je zelf een leuke wielset uitzoeken.giantjan schreef:De niet disc versie is 7,2kg dat scheelt al weer 1,2 kg en is ligt zat.
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb sinds kort de Cannondale Synapse 105 en ben echt super tevreden over deze fiets, ik kan niet zoals Ernie C toetreden in technische details van fietsen helaas maar het is echt een mooie en comfortabele fiets