Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Mijn ervaring SPD pedalen.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 22 jun 2016 08:50

Nu ik ongeveer een maand of anderhalf lekker aan het fietsen ben op een racefiets
ben ik maar over gegaan van normale pedalen naar SPD pedalen. Ik merkt op de racefiets dat ik telkens bezig was hoe ik mijn voeten neer moet zetten en ik glij er regelmatig af tijdens het fietsen en had heel snel kramp in mijn voeten en tenen.

Ik had normale pedalen omdat ik SPD pedalen maar eng vind omdat ik bang was dat ik er door juist ongelukken krijg vanwege te traag reageren omdat mijn schoen vast blijft zitten terwijl ik een weg over moet steken enzv.

Ik heb nu dus Shimano schoenen en Shimano SPD pedalen en ik moet zeggen dat ik nu vooral alleen maar voordelen op merk. Ik heb geen last meer van kramp in mijn voeten tijden fietsen want ik hou mijn voeten veel meer ontspannen. Het fietsen lijkt nog lichter te gaan en vooral het optrekken gaat heel wat sneller bij minder inspanning lijkt het wel.

Al met al hoef ik er voor mijn gevoel niet eens aan SPD pedalen of aan mijn nieuwe schoenen te wennen, Ik klikt er zo in en uit als het moet, en het fietsen gaat gewoon makkelijker en wat sneller voor mijn gevoel, minder stress op de benen en voeten, top.

Plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

hoedinie
Forum-lid

Gebruikersavatar hoedinie 22 jun 2016 09:55

Leuk om te lezen! Ik begin steeds meer te balen van de keuze voor SPD pedalen. Bij mij was de keuze "logisch" omdat ik ook ging spinnen en ze daar hetzelfde systeem hebben.

Nu, na 2 jaar merk ik dat wanneer ik stevig aan het fietsen ben ik pijn in mijn tenen of onder mijn voeten krijg. Heb van de FM al te horen gekregen dat wellicht overstappen naar een ander systeem de oplossing is. Maar ja, daar hangt toch weer een aardig kostenplaatje tegenover.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 22 jun 2016 10:00

Je kunt dan altijd nog kijken naar de XT Trail-pedalen bijvoorbeeld. Groter contactvlak :)

Afbeelding

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 22 jun 2016 10:18

hoedinie schreef:Leuk om te lezen! Ik begin steeds meer te balen van de keuze voor SPD pedalen. Bij mij was de keuze "logisch" omdat ik ook ging spinnen en ze daar hetzelfde systeem hebben.

Nu, na 2 jaar merk ik dat wanneer ik stevig aan het fietsen ben ik pijn in mijn tenen of onder mijn voeten krijg. Heb van de FM al te horen gekregen dat wellicht overstappen naar een ander systeem de oplossing is. Maar ja, daar hangt toch weer een aardig kostenplaatje tegenover.
Ik had deze ervaring ook maar dan door normale pedalen, grappig. Met normale pedalen en sportschoenen fietste ik meer op mijn tenen en kreeg ik daarom juist snel last van de spieren in mijn voeten. Ik denk ok mede omdat mijn sportschoenen makkelijk buigen?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 22 jun 2016 10:32

hoedinie schreef:Nu, na 2 jaar merk ik dat wanneer ik stevig aan het fietsen ben ik pijn in mijn tenen of onder mijn voeten krijg. Heb van de FM al te horen gekregen dat wellicht overstappen naar een ander systeem de oplossing is.
Lupstra schreef:Ik denk ok mede omdat mijn sportschoenen makkelijk buigen?
Het type schoen is minstens zo belangrijk.

Als je problemen met je voeten hebt is het maar zeer de vraag of een ander pedaal dat oplost.
Met jouw klachten zou ik eerder naar een goede fietsenwinkel gaan met een ruim assortiment fietsschoenen en natuurlijk kennis.

Het klinkt vooral als een schoen die niet goed bij je voet past cq teveel vervormt tijdens het fietsen.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 22 jun 2016 10:48

Beste NicoNB

Ik heb er nu juist geen last meer van dankzij mijn nieuwe fiets schoenen en SPD pedalen, ik wil nu eigenlijk niet meer anders.

Edit

Hier onder, excuses, ook voor het verkeerde forum deel.
Laatst gewijzigd door Lupstra op 22 jun 2016 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 22 jun 2016 10:53

Mijn bericht was vooral bedoelt voor hoedinie, jouw bericht staat er ter illustratie. ;)

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 22 jun 2016 17:40

@Lupstra: Tip: als je moet "straatje keren" of een andere scherpe bocht wil maken al stapvoets rijdend, klik dan eerst je voet aan de kant van de binnenbocht los. Ik dacht toen ik twee weken ervaring had met klikpedalen ook "dat lukt mij wel zonder losklikken, eitje!". Helaas, de bocht werd te scherp, het stuur kwam bijna haaks op het frame te staan want ik dreigde de zachte berm in te rijden en auw.... daar lag ik op de grond met een gebroken radiuskop in mijn elleboog.

hoedinie
Forum-lid

Gebruikersavatar hoedinie 22 jun 2016 21:01

NicoNB schreef:Het klinkt vooral als een schoen die niet goed bij je voet past cq teveel vervormt tijdens het fietsen.
Ik zal er eens mee langs de FM gaan. dank je iig voor de tip

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 23 jun 2016 09:17

carel schreef:@Lupstra: Tip: als je moet "straatje keren" of een andere scherpe bocht wil maken al stapvoets rijdend, klik dan eerst je voet aan de kant van de binnenbocht los. Ik dacht toen ik twee weken ervaring had met klikpedalen ook "dat lukt mij wel zonder losklikken, eitje!". Helaas, de bocht werd te scherp, het stuur kwam bijna haaks op het frame te staan want ik dreigde de zachte berm in te rijden en auw.... daar lag ik op de grond met een gebroken radiuskop in mijn elleboog.
Bedankt voor de tip, dit moet ik gewoon onthouden :winkthumb: . Gaat het vooral mis wanneer fietsers onverwachts moeten stoppen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 23 jun 2016 10:07

Lupstra schreef: Ik had normale pedalen omdat ik SPD pedalen maar eng vind omdat ik bang was dat ik er door juist ongelukken krijg vanwege te traag reageren omdat mijn schoen vast blijft zitten terwijl ik een weg over moet steken enzv.

Ik heb nu dus Shimano schoenen en Shimano SPD pedalen en ik moet zeggen dat ik nu vooral alleen maar voordelen op merk. Ik heb geen last meer van kramp in mijn voeten tijden fietsen want ik hou mijn voeten veel meer ontspannen. Het fietsen lijkt nog lichter te gaan en vooral het optrekken gaat heel wat sneller bij minder inspanning lijkt het wel.
Top :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 23 jun 2016 10:16

Lupstra schreef:Gaat het vooral mis wanneer fietsers onverwachts moeten stoppen?
Dat zou kunnen. Bij mij ging het juist bijna mis als je even nergens op let. Meestal gewoon bij een stoplicht, of als je aan het kletsen bent..

Plaats reactie