Kettingchecker 10 speed ook voor 11 speed
Voorheen controleerde ik de staat van m'n ketting met een kettingchecker.
Deze is bedoelt voor 10 speed. Maar sinds kort een 11 speed groep op de fiets gemonteerd.
Tot mijn verbazing zie ik dat de (ultegra) 11 ketting, volgens de checker alweer aan vervanging toe is.
Kan het kloppen, of moet ik een nieuwe aanschaffen die geschikt is voor 11 speed?
Deze is bedoelt voor 10 speed. Maar sinds kort een 11 speed groep op de fiets gemonteerd.
Tot mijn verbazing zie ik dat de (ultegra) 11 ketting, volgens de checker alweer aan vervanging toe is.
Kan het kloppen, of moet ik een nieuwe aanschaffen die geschikt is voor 11 speed?
Focus cayo
Ultegra 6800
DA C50
Ultegra 6800
DA C50
- Sweety2008
- Forum-lid
Ik dacht ze voor alle systemen te gebruiken zijn.
Oké ik heb 10 speed op mijn racefiets.
Oké ik heb 10 speed op mijn racefiets.
Ghost Nivolet 6LC
Ik heb eigenlijk ook alleen maar in goed weer gereden.Hartox schreef:Zou kunnen kloppen. Ik heb net zo'n lange park tool checker gekocht en meet toch echt meer dan 0.5% rek na 2000 mooi weer km's op m'n 6800 ketting.
Dan maar een andere checker kopen....
Focus cayo
Ultegra 6800
DA C50
Ultegra 6800
DA C50
Ik kan me vergissen, maar er is toch geen léngteverschil tussen een 10 en 11 speed ketting. ???
Volgens mij is een kettingchecker universeel.
Volgens mij is een kettingchecker universeel.
Alle kettingen zijn 1/2 inch. Indien de maat kleiner of groter zou zijn geworden, moeten ook de tandwielen voor en achter veranderen. Echt niet gebeurd. Hoe dunner het materiaal, hoe eerder het vervormt.
Je moet echt geen nieuwe checker kopen. Zoals klimmer zegt : alle fietskettingen hebben 1/2" steek. De breedte verschilt natuurlijk wel. Zelf heb ik op mijn EM 11sp Campa en die ketting is nog lang niet aan vervanging toe, ondanks zowat 2 maal 2000km en echt niet enkel bij droog weer. Heb van een paar maatjes echter al wel gehoord dat de Shimano 6800 behoorlijk snel slijt. Een van hen is zeer te preken over KMC kettingen, de andere heeft een 5800 ketting gemonteerd, maar nog niet zo veel km's gereden.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
KMC is wel heel luidruchtig is mijn ervaring.
- Sweety2008
- Forum-lid
Ik heb nu iets meer dan 3000 km met mijn Shimano ketting gereden en ik denk nog zo'n 1000 km erbij en er kan weer een nieuwe op.
Ik fiets alleen maar onder droge omstandigheden.
De Shimanoketting slijt toch behoorlijk snel.
Ik fiets alleen maar onder droge omstandigheden.
De Shimanoketting slijt toch behoorlijk snel.
Ghost Nivolet 6LC
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Mijn laatste ~10 kettingen waren van KMC en geen last van gehad of het valt me gewoon niet op. Normaal gesproken als iets piept, kraakt of ratelt komt het gereedschap direct na de rit tevoorschijn dus als het storend zou zijn had er allang een ander merk op gelegen. De voornaamste redenen waarvoor ik voor KMC kies zijn wel de prijs en missing link.havana schreef:KMC is wel heel luidruchtig is mijn ervaring.
Overigens heeft een nieuwe ketting ook al 0.25 - 0.5 % speling? Dus 0.5 bij 2.000km lijkt me helemaal niet zo gek, voora i.c.m. een gebruikte cassette en/of tandwielen waar hij op inslijt. Het is de vraag hoe lang het duurt voor je op 0.7 - 0.75 % zit.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
missing link kun je natuurlijk ook gewoon voor shimano en campagnolo kettingen kopen (niet berekend, maar zou kunnen dat je in totaal dan meer kwijt bent, maar goed)ypuh schreef:De voornaamste redenen waarvoor ik voor KMC kies zijn wel de prijs en missing link.havana schreef:KMC is wel heel luidruchtig is mijn ervaring.