Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Damesfiets

roon
Forum-lid

roon 18 jul 2010 13:31

Ik heb om te beginnen me al ingelezen in vele topics maar toch wil ik er zelf een topic van maken.

Ik ben op zoek naar een fiets voor mijn vriendin. Ze valt voor celeste groene Bianchi's en deze zijn qua maat ook geschikt. Toch wat kleinere fietsen dus wat sneller voor een langere vrouw geschikt.
Probleem is wat kopen we, een nieuwe voor 750 euro met een tiagra of sora groep( Hopmans). Of 2de hands met eventueel 105 of bv veloce. Ik vind dat je als man in ieder geval die groepen moet aanschaffen wegens kwaliteit maar geldt dit ook voor een vrouw. Jullie begrijpen meteen het probleem...budget :)
Een nieuwe kopen met een mindere groep en dan later upgraden naar een hogere groep is dat mogelijk? Of moet ik dan meteen een hele nieuwe groep kopen?
Alvast enorm bedankt voor jullie input!!

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 18 jul 2010 13:38

Het hangt er een beetje vanaf wat je met de fiets wilt gaan doen. Als het gewoon recreatief fietsen is, zul je met Tiagra uitstekend uit de voeten kunnen. En dan maakt het echt niks uit of je een man of een vrouw bent.
Eenvoud kenmerkt het ware.

roon
Forum-lid

roon 18 jul 2010 13:48

Waarschijnlijk zo'n 150 km per week in de zomermaanden fietsen.
Bedankt voor de snelle reactie!

z.osoloist
Forum-lid

z.osoloist 18 jul 2010 14:20

Een mooie italiaanse fiets zou ik laten afmonteren met een mooie italiaanse groep. Veloce is standaard o.k, wil je net wat verder gaan zou je Campa Centaur kunnen nemen. Zo laat je je vrouwtje zien dat het je menens is en dat je in haar wil investeren. Zet er nog een leuk wielsetje onder en je krijgt je investering op een andere manier dubbel en dwars terug. Iedereen blij :-)

Succes.
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!

roon
Forum-lid

roon 18 jul 2010 15:02

Soloist...ik heb nu een optie voor een C2C met tiagra triple en dan jou investeringsplan in de loop der tijd uitvoeren klinkt toch als een goed plan? :)

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 18 jul 2010 15:15

Dan moet er wel veel vervangen worden, zowel de complete groep als de (body van je) wielset. Dan ben je, als je het goed doet, bijna net zoveel kwijt als nu aan de hele fiets. Het is maar wat je wil...
Eenvoud kenmerkt het ware.

z.osoloist
Forum-lid

z.osoloist 18 jul 2010 15:27

Dat is mijns inziens zeker een goed plan Roon!

Je kunt het van vele kanten bekijken maar ik denk dat je een win win situatie creeert als je:

1. Je wederhelft enthousiast krijgt voor het reacreatief fietsen.
2. Je met een Bianchi C2C + tiagra een goede basis hebt voor haar. Zo kun je zien of ze het over langere tijd leuk blijft vinden en zoja kan je van daaruit gaan investeren om de fiets beter te maken wat het fiets plezier en de beleving een positieve boost zal geven.
3. Wellicht een leuke vakantie naar bijvoorbeeld Toscane voorstellen/ondernemen.

Ik zou zeggen: lekker blijven motiveren, interesse tonen, initiatief nemen, uit de wind houden, uitgebreid koken + goede wijn en altijd blijven luisteren.

Succes en geniet ervan! Daar gaat het uiteindelijk allemaal om toch?
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!

roon
Forum-lid

roon 18 jul 2010 20:27

Klinkt als een strak plan! Je hoort er nog van.

marlie81
Forum-lid

marlie81 19 jul 2010 12:39

Wat ik niet helemaal snap is de opmerking dat je als man minimaal Veloce / 105 moet kopen, maar als vrouw niet? Ik geloof niet dat je geslacht bepalend is in de keuze voor welke groep?

Verder lijkt mij de Bianchi zeker niet verkeerd, maar als je inderdaad van plan bent om binnen afzienbare tijd te gaan upgraden dan vraag ik me af of je uiteindelijk niet heel veel duurder uit bent.

buddo
Forum-lid

buddo 19 jul 2010 12:45

Roon schreef: Ik ben op zoek naar een fiets voor mijn vriendin. Ze valt voor celeste groene Bianchi's en deze zijn qua maat ook geschikt. Probleem is wat kopen we, een nieuwe voor 750 euro met een tiagra of sora groep( Hopmans).

Je kunt ook een nieuwe Via Nirone 2009 met Campa Veloce nemen voor circa 900 euro. Is wel wat hoger dan je budget, maar dan hoef je de komende jaren niet meer te investeren in een upgrade.

Zelfde prijsklasse, afmontage en ook mooi Italiaans: Wilier Escape 2009. Moet ook nog wel te vinden zijn.

Onlangs met mijn vriendin voor dezelfde keuze gestaan, uiteindelijk heeft ze een eigen merk van de FM gekocht voor het uiterlijk, maar bovenstaande fietsen hebben bij ons ook de revu gepasseerd.

roon
Forum-lid

roon 20 jul 2010 12:48

@Marlie81 Ik ben van mening dat je qua kracht toch een verschil hebt tussen mannen en vrouwen en de groepen lager dan de 105 van shimano of veloce van campa zijn dan eigenlijk niet voldoende. Volgens mij is dit een oneindig lange discussie die ik hier al veel heb gelezen trouwens.

@buddo Heb al even rondgekeken en bij Vos staan ze met veloce. Zal haar mening eens vragen maar dat houdt in dat we budget op blijven schroeven. De Willier zal ik haar ook laten zien bedankt!

bibske
Forum-lid

bibske 20 jul 2010 14:34

Akkoord dat er over het algemeen een verschil in kracht zit tussen mannen en vrouwen maar meer kracht is niet de reden om voor een betere groep te gaan. De verschillen tussen de groepen moet je vooral zoeken in duurzaamheid en schakel gemak/nauwkeurigheid en de waarde die je daaraan hecht. De keuze hangt dan ook meer samen met de omvang van je portemonnee dan met je geslacht.

Plaats reactie