Hallo,
Mijn naam is Maarten Stolk, 37 jaar, fanatiek wielrenner en ik sleutel met veel plezier aan mijn eigen racefiets. Vanuit deze passie ben ik onlangs een bescheiden werkplaats aan huis gestart waar ik servicebeurten en reparaties aan racefietsen uitvoer.
De afgelopen 12 jaar heb ik als accountmanager in de ICT gewerkt. Eind vorig jaar ben ik door een burnout thuis beland en momenteel ben ik bezig om een carriere switch te maken. Hoe deze nieuwe carriere er precies uit gaat zien weet ik nog niet, maar wel dat wielrennen een onderdeel ervan uitmaakt.
Mijn plan is om te starten met de techniek: door servicebeurten en reparaties aan racefietsen voor klanten uit te voeren. Inmiddels heb ik mezelf een hoop aangeleerd, maar ik mis een goede leermeester om me echt de fijne kneepjes van het vak te leren. Denk bijvoorbeeld aan een wiel spaken en richten, een fiets helemaal opnieuw opbouwen, etc. Ik heb bij diverse fietsenmakers aangeklopt, maar die staan niet meteen te springen om mij (onbetaald!) op te leiden.
Mijn vraag is dus: wie kan mij verder helpen met een goede leermeester? Over de precieze invulling hiervan praat ik graag met je verder.
Alvast bedank!
Groeten Maarten
Fietsenmaker worden - goede leermeester gezocht!
Niet heel gek dat een fietsenmaker geen zin heeft om een mogelijke concurrent gratis op te leiden.
Je moet je even afvragen, what is in it for him?
Er zijn leer werk trajecten al is dat gericht op jongeren natuurlijk.
Daarnaast zijn er geloof ik via BOVAG cursussen te volgen maar een flinke dosis techniek in je bloed en 2 rechter handen doet ook wonderen.
Belangrijk voor jou, stel je eerst eens de volgende vragen:
Wat is je ambitie?
waar wil je naartoe groeien?
Waar ligt je passie? e-bikes? race? atb?
Heb je de ambitie om toe te werken naar een eigen fietsenzaak?
Of misschien zelfs wel een eigen merk opzetten (zie topic Bart bouwt een frame)
Misschien kun je eens kijken om iets over te nemen.
Veel fietsenwinkels zijn nu nog eigendom van oudere mensen die hier hun pensioen in zagen.
Inmiddels daalt overal wel in dat je pensioen uit je winkel halen in deze tijd een utopie is.
Goodwill heeft niet veel waarde, evenmin winkelruimte.
Waar ik aan denk is dat je misschien een soort management buy out deal kunt sluiten met een fietsenmaker die nu echt wil wil stoppen.
En neem je een winkel over, doe dan eerst even een goede concurrentieanalyse.
Sommige regio's is het dun gezaaid maar dat heeft meestal een goede reden.
Andere regio's lijkt bijna een overkill aan fietsenwinkels.
Ga langs bij op dit forum goed aangeschreven fietsenwinkels en kijk daar eens goed rond.
Een enkeling wil je misschien nog wel een stuk op weg helpen met nuttige adviezen (mits je maar niet te dicht in de buurt zit)
En bovenal, als je iets voor jezelf begint, zorg dat jij je duidelijk onderscheid in iets, zorg dat jij iets biedt wat klanten waarderen (en dus geld voor over hebben).
Weet niet waar je woont maar als je eens in de regio Eindhoven Den Bosch bent wil ik best een keertje een uurtje sparren.
Naast het runnen van mijn eigen onderneming begeleid ik ook een aantal starters.
Je moet je even afvragen, what is in it for him?
Er zijn leer werk trajecten al is dat gericht op jongeren natuurlijk.
Daarnaast zijn er geloof ik via BOVAG cursussen te volgen maar een flinke dosis techniek in je bloed en 2 rechter handen doet ook wonderen.
Belangrijk voor jou, stel je eerst eens de volgende vragen:
Wat is je ambitie?
waar wil je naartoe groeien?
Waar ligt je passie? e-bikes? race? atb?
Heb je de ambitie om toe te werken naar een eigen fietsenzaak?
Of misschien zelfs wel een eigen merk opzetten (zie topic Bart bouwt een frame)
Misschien kun je eens kijken om iets over te nemen.
Veel fietsenwinkels zijn nu nog eigendom van oudere mensen die hier hun pensioen in zagen.
Inmiddels daalt overal wel in dat je pensioen uit je winkel halen in deze tijd een utopie is.
Goodwill heeft niet veel waarde, evenmin winkelruimte.
Waar ik aan denk is dat je misschien een soort management buy out deal kunt sluiten met een fietsenmaker die nu echt wil wil stoppen.
En neem je een winkel over, doe dan eerst even een goede concurrentieanalyse.
Sommige regio's is het dun gezaaid maar dat heeft meestal een goede reden.
Andere regio's lijkt bijna een overkill aan fietsenwinkels.
Ga langs bij op dit forum goed aangeschreven fietsenwinkels en kijk daar eens goed rond.
Een enkeling wil je misschien nog wel een stuk op weg helpen met nuttige adviezen (mits je maar niet te dicht in de buurt zit)
En bovenal, als je iets voor jezelf begint, zorg dat jij je duidelijk onderscheid in iets, zorg dat jij iets biedt wat klanten waarderen (en dus geld voor over hebben).
Weet niet waar je woont maar als je eens in de regio Eindhoven Den Bosch bent wil ik best een keertje een uurtje sparren.
Naast het runnen van mijn eigen onderneming begeleid ik ook een aantal starters.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
lijkt mij op zich niet zo raar dat fietsenmakers geen er letterlijk geen brood in zien je onbetaald de kneepjes van het vak bij te leren, waarom zet je daar niet een bedrag tegenover (budget?)? Zoek iemand ver buiten je regio, dan heeft diegene in ieder geval niet de angst dat je 'm later eventueel z'n brood af zult pikken 
Bood Ernie Frieke daar geen workshop van aan? (premium prijsje overigens)Arielex schreef:Denk bijvoorbeeld aan een wiel spaken en richten, een fiets helemaal opnieuw opbouwen, etc.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Bedankt voor alle reacties en in het bijzonder die van Nico en Keezx, ik zal jullie even een PB sturen.
Ik snap dat fietsenmakers huiverig zijn om hun eigen concurrentie op te leiden. Maar ik heb inmiddels al behoorlijk wat kennis en ervaring opgedaan en betalende klanten die erg tevreden zijn. Voor een fietsenmaker zou ik dus al wel productief kunnen zijn. De deal zou dan zijn dat ik “gratis” productie draai in ruil voor kennis. Er zijn namelijk nog genoeg technische dingen die ik niet weet (en nu dus ook niet kan aanbieden aan mijn klanten). Verder geld voor elk vak: je leert het pas goed als je elke dag ermee bezig bent. En ik heb nu nog niet genoeg klanten...dus het is een beetje een kip-ei verhaal
Hieronder ga ik nog even in op de vragen van Nico. Wellicht dat hier nog interessante reacties van anderen uit voortkomen.
Ik woon in Amsterdam en ik heb een bescheiden werkplaats aan huis. Mijn plan is om klein te starten en indien succesvol verder uit te breiden. Mijn focus is 100% racefietsen. Ik heb niet de ambitie om een traditionele fietsenwinkel/werkplaats te starten/overnemen. Ik wil mijn kosten laag houden en niet direct investeren en dat lukt m.i. niet met een winkel. Verder is de concurrentie met internetjongens en andere grote zaken gigantisch. Marges voor fietsen/kleding/onderdelen staan volgens mij enorm onder druk. Mijn verdienmodel is dus vooral op uren gebaseerd. Ik heb inmiddels al een bedrijfsplan en concurrentie analyse gedaan en ben ervan overtuigd dat ik op mijn manier een onderscheidend concept kan neerzetten. Het zal alleen (zeker in het begin) niet genoeg geld in het laatje brengen om volledig van rond te komen. Zeker ook door het seizoensgebonden karakter ervan. Mijn plan is dus ook om er wat naast te doen (sowieso in de wintermaanden).
Bovenstaande voor wat achtergrondinfo. Mijn initiële vraag blijft staan: wie kan mij verder helpen met een goede leermeester in fietstechniek? Het liefst iemand bij wie ik met enige regelmaat terecht kan en waar ik dan ook gewoon productie draai.
Nogmaals dank!
Groeten Maarten
Ik snap dat fietsenmakers huiverig zijn om hun eigen concurrentie op te leiden. Maar ik heb inmiddels al behoorlijk wat kennis en ervaring opgedaan en betalende klanten die erg tevreden zijn. Voor een fietsenmaker zou ik dus al wel productief kunnen zijn. De deal zou dan zijn dat ik “gratis” productie draai in ruil voor kennis. Er zijn namelijk nog genoeg technische dingen die ik niet weet (en nu dus ook niet kan aanbieden aan mijn klanten). Verder geld voor elk vak: je leert het pas goed als je elke dag ermee bezig bent. En ik heb nu nog niet genoeg klanten...dus het is een beetje een kip-ei verhaal
Hieronder ga ik nog even in op de vragen van Nico. Wellicht dat hier nog interessante reacties van anderen uit voortkomen.
Ik woon in Amsterdam en ik heb een bescheiden werkplaats aan huis. Mijn plan is om klein te starten en indien succesvol verder uit te breiden. Mijn focus is 100% racefietsen. Ik heb niet de ambitie om een traditionele fietsenwinkel/werkplaats te starten/overnemen. Ik wil mijn kosten laag houden en niet direct investeren en dat lukt m.i. niet met een winkel. Verder is de concurrentie met internetjongens en andere grote zaken gigantisch. Marges voor fietsen/kleding/onderdelen staan volgens mij enorm onder druk. Mijn verdienmodel is dus vooral op uren gebaseerd. Ik heb inmiddels al een bedrijfsplan en concurrentie analyse gedaan en ben ervan overtuigd dat ik op mijn manier een onderscheidend concept kan neerzetten. Het zal alleen (zeker in het begin) niet genoeg geld in het laatje brengen om volledig van rond te komen. Zeker ook door het seizoensgebonden karakter ervan. Mijn plan is dus ook om er wat naast te doen (sowieso in de wintermaanden).
Bovenstaande voor wat achtergrondinfo. Mijn initiële vraag blijft staan: wie kan mij verder helpen met een goede leermeester in fietstechniek? Het liefst iemand bij wie ik met enige regelmaat terecht kan en waar ik dan ook gewoon productie draai.
Nogmaals dank!
Groeten Maarten
Al gedacht aan een duo baan?
Zelf zit ik ook deels in de ICT en nog wat consultancy werk dat in andere sectoren dan ICT.
Al mijn werkzaamheden maken dat ik veel achter een beeldscherm zit en veel met mijn hoofd bezig ben.
Na een dag werken zijn er 2 dingen die ik graag doe om mijn uit mijn hoofd te komen.
Het ene is fietsen, het andere is sleutelen aan fietsen.
Wat betreft jouw vraag over waar stage te lopen.
Ik weet niet waar Kees woont maar daar heb je er alvast een.
Andere optie, bel eens met wat importeurs en vraag naar wie de persoon die de buitendienst sales doet in de regios wat verder van Amsterdam. Goede salesmensen weten vaak ook een beetje wat er speelt bij hun klanten.
Wie weet kan een van hun je een of meer tips geven.
De andere optie is, stap op je fiets en rij er een aantal af, nee heb je, ja kun je krijgen.
verder is het misschien handig om toch ook wat zaken langs te gaan die bezig zijn met stoppen.
Wellicht hebben zij ook wat raceklantjes waar ze niet van weten waar die naar door te sturen.
Ander dingetje
Je hebt zelf al in beeld wat je nog wil leren. Je noemde al wieltjes spaken en richten.
We hebben hier iemand die daar met enige regelmaart cursus in geeft.
Maak eens een lijst met specifiek werkzaamheden die je wil leren en bedenk dat er ook heel veel goede video's op YT staan met instructies. Met een lijst kunnen wij je ook weer nieuwe input geven.
Misschien kun je zo bij meer mensen specifieke dingen leren.
Zelf zit ik ook deels in de ICT en nog wat consultancy werk dat in andere sectoren dan ICT.
Al mijn werkzaamheden maken dat ik veel achter een beeldscherm zit en veel met mijn hoofd bezig ben.
Na een dag werken zijn er 2 dingen die ik graag doe om mijn uit mijn hoofd te komen.
Het ene is fietsen, het andere is sleutelen aan fietsen.
Wat betreft jouw vraag over waar stage te lopen.
Ik weet niet waar Kees woont maar daar heb je er alvast een.
Andere optie, bel eens met wat importeurs en vraag naar wie de persoon die de buitendienst sales doet in de regios wat verder van Amsterdam. Goede salesmensen weten vaak ook een beetje wat er speelt bij hun klanten.
Wie weet kan een van hun je een of meer tips geven.
De andere optie is, stap op je fiets en rij er een aantal af, nee heb je, ja kun je krijgen.
verder is het misschien handig om toch ook wat zaken langs te gaan die bezig zijn met stoppen.
Wellicht hebben zij ook wat raceklantjes waar ze niet van weten waar die naar door te sturen.
Ander dingetje
Je hebt zelf al in beeld wat je nog wil leren. Je noemde al wieltjes spaken en richten.
We hebben hier iemand die daar met enige regelmaart cursus in geeft.
Maak eens een lijst met specifiek werkzaamheden die je wil leren en bedenk dat er ook heel veel goede video's op YT staan met instructies. Met een lijst kunnen wij je ook weer nieuwe input geven.
Misschien kun je zo bij meer mensen specifieke dingen leren.
Hoi Nico, nogmaals dank voor je tips! Je verhaal klinkt erg herkenbaar. Ook ik zat altijd dagen achter een beeldscherm, in de auto of bij klanten en wielrennen en sleutelen zorgt voor verlossing
Als ik een keer in Brabant ben dan geef ik je een seintje en kijken we even of we wat af kunnen spreken. Wie geeft er overigens cursussen wielspaken? Is dat theodorocampagnolo?
@Keesx: ik heb je een PM gestuurd, heb je die gekregen? Ben benieuwd naar je reactie! Dankjewel.
@Keesx: ik heb je een PM gestuurd, heb je die gekregen? Ben benieuwd naar je reactie! Dankjewel.
Met Youtube ,google, doorzettingsvermogen ,motivatie en gezond verstand kom je heel ver.
ben zelf ooit begonnen met het vervangen van aluminium nippels naar messing nippels.
Daarna ben ik gaan vlechten (2 over 3)
Heb zelf een setje gespaakt (42 mm hoge aluminium velg met messing nippels ) met deze asfaltwielen koers ik zonder problemen mijn clubkoersjes.
ben zelf ooit begonnen met het vervangen van aluminium nippels naar messing nippels.
Daarna ben ik gaan vlechten (2 over 3)
Heb zelf een setje gespaakt (42 mm hoge aluminium velg met messing nippels ) met deze asfaltwielen koers ik zonder problemen mijn clubkoersjes.