Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Campa Bora clinchers vraag

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 14 mei 2016 09:20

Hoe vervang je de body van een Campa bora clincher? Normaal gesproken gaat het heel makkelijk bij Campa wielen met een inbus en een tang. Vervolgens kan je de body makkelijk van de as schuiven/trekken. Bij Bora clinchers werkt het blijkbaar niet zo, want ik kan de body er niet af krijgen. Moet ik aan de andere kant van de naaf ook kapje losdraaien?
In de manual van Campa lees ik er ook niets over en op You Tube of andere forums kan ik ook niets vinden. Iemand een idee?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 14 mei 2016 11:09

Hier heb je niet heel veel aan maar ik heb t vorig jaar gedaan bij m'n bora's. Herinner me even niet precies hoe, maar 't kan dus wel :). (Is 't niet inbus aan beide kanten?)

mkriens
Forum-lid

mkriens 14 mei 2016 11:12

Deze methode werkt niet? (Ik kan me voorstellen dat inmiddels eea veranderd is, maar voor mijn redelijkk recente Shamals is het nog actueel)
https://youtu.be/xM9SiZVYe_g

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 14 mei 2016 11:27

mkriens schreef:Deze methode werkt niet? (Ik kan me voorstellen dat inmiddels eea veranderd is, maar voor mijn redelijkk recente Shamals is het nog actueel)
https://youtu.be/xM9SiZVYe_g
daar gaat het niet om alleen het verwijderen van de body

forumlid csteenbe weet het vast ook, want ik heb destijds zijn 11s shimano body overgenomen en die verwisseld voor mijn 11s campa body op m'n bora clinchers

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 14 mei 2016 14:35

boswielrenner schreef:Hoe vervang je de body van een Campa bora clincher? Normaal gesproken gaat het heel makkelijk bij Campa wielen met een inbus en een tang. Vervolgens kan je de body makkelijk van de as schuiven/trekken. Bij Bora clinchers werkt het blijkbaar niet zo, want ik kan de body er niet af krijgen. Moet ik aan de andere kant van de naaf ook kapje losdraaien?
In de manual van Campa lees ik er ook niets over en op You Tube of andere forums kan ik ook niets vinden. Iemand een idee?
Gewoon iets harder trekken?
Of met houten/plastic hamer op de as kloppen, van rechts naar links.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 14 mei 2016 15:19

Niet de inbus moet je loshalen maar de moer met sleutel 17, en rechts is los!
YFood !!!

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 14 mei 2016 20:56

Dit gaat dus niet. Vasthouden met inbus en losdraaien met de sleutel 17 of een combinatietang draai je inderdaad de moer eraf, maar de body zit nog steeds vast. Kwestie van harder aan de body rukken of moet er nog meer los gedraaid worden?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 14 mei 2016 21:28

Ik zou eerst zijwaarts er beweging in proberen te krijgen lukt dat niet allebei de inbussen losdraaien en aan de nondrive side alles demonteren dan trek je de hele as met body eruit. Dan body in de bakschroef met doek erom heen voorzichtig inspannen dus niet teveel knijpen en dan moet ie gaan als je aan de as gaat trekken.

Zo niet 15kg hammer en zo lang rammen dat het los gaat hahaha, met bovenstaande zal het wel lukken.... Even met beleid.
YFood !!!

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 14 mei 2016 21:36

Dit is hoe hoe ze het met een dt swiss laatst gedaan werkt perfect https://youtu.be/mRvnvEkseIY

Of dat ook bij Campagnolo lukt geen idee maar te proberen lijkt me.
YFood !!!

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 14 mei 2016 22:15

Behalve stap 4 "Remove the spacer with a screwdriver" is de procedure door csteenbe al duidelijk uitgelegd..

http://www.campagnolo.com/media/files/0 ... _01_15.pdf
Afbeelding

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 14 mei 2016 22:20

@Ericpeters: op deze manier haal ik altijd de body van mijn campa wielen eraf. Probeerde ik hierboven uit te leggen ;-) Probeerde ik dus nu ook met mijn Bora clinchers, maar krijg de body er niet af. Wellicht wat meer kracht gebruiken en ook wat zijwaarts bewegen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

RobiOne
Forum-lid

Gebruikersavatar RobiOne 15 mei 2016 07:55

Ik liep pas bij de demontage van mijn Fulcrum set (Quattro 2016) ook tegen een zelfde vraag aan. Bij deze set zat de body wel los, maar kon ik hem er niet af trekken. Het bleek dat deze maar op één positie van de as over een verdikking van de as kon. Even de body iets draaien tot de juiste positie en hij kwam er zo af. Misschien is dit bij jou ook het geval?

Plaats reactie