Alles over vakanties op én met de fiets

Een Belgisch brevet: BRM 300 Lier

Delange63
Forum-lid

Delange63 09 mei 2016 16:41

Na een aantal 200km-brevetten gereden te hebben dit jaar, besluit ik dat het tijd is voor de volgende stap. Afgelopen weekend een 300km-brevet gereden bij onze zuiderburen. De start was in een oud wielercafé in Lier, 15 man en 1 vrouw. Slechts 1 ligfietser.

De Belgen doen niet aan voorinschrijving en bij de inschrijftafel probeer ik een praatje aan te knopen. Of er nog bijzonderheden zijn? Niet begrijpende ogen achter een bril en het antwoord: “ge moet gewoon het lijntje op uw garmin volgen, das alles”.
Dit lijkt simpel, maar in Leuven wordt de brug gerenoveerd en de brug is afgesloten voor alle verkeer. Gezien de werkzaamheden is dit niet van vandaag of gisteren. Maar het lijntje op mijn Garmin gaat dus wel over de brug. Na enig zoeken, omrijden (en verkeerd rijden) en een paar keer vragen zit ik weer op de route.
De groep heb ik een half uur na de start al laten gaan. Snelheid lag tussen de 30 en 35, voor mij te hoog gegrepen. Bovendien: dit is mijn eerste fietsdag met temperaturen die richting de 30 graden gaan, dus het is zaak om de eerste 150km niet teveel kruid te verschieten.

Aangekomen bij de eerste controlepost (op zo’n 60km) blijkt deze te zijn gesloten. Als ik ietswat volhardend op de ruit tik, komt de eigenaar nogal geïrriteerd naar buiten: net was er ook al een groep die naar binnen wilde, zie ik niet dat er een groot bord “gesloten” op de deur hangt??? Als ik hem uitleg wat ik kom doen kijkt hij me verbaasd aan: hij weet niets van een ‘controlepost’ of stempeltje. Uiteindelijk weet ik hem zover te krijgen dat hij mopperend wegloopt, op zoek naar iets wat als een stempel kan dienen…..de sigaret in zijn mondhoek moppert mee. Als ik hem een complimentje maak over zijn mooie sportwagen (die pontificaal voor de ingang staat geparkeerd) vult hij zelfs mijn bidons met heerlijk koud water.

Dat koude water heb ik nodig, want de temperatuur begint aardig op te lopen. En met de temperatuur het wegdek. Het landschap is schitterend, Vlaamser dan dit bestaat niet, maar het gaat wel constant op en neer. Nergens echt stijl, maar de hellingen halen de vaart er lekker uit, daarbij geholpen door de wind die ik tot aan Gulpen tegen zal hebben. Bovendien blijkt dit een route van ‘draai en keer’. Linksaf, rechtsaf, rechtsaf, linksaf…..het gaat maar door….smalle Vlaamse landbouwwegen, mooie vergezichten, veel bloesem, hier en daar een verstilde begraafplaats, kleine kapelletjes met mooie Mariabeelden.

In Tongeren besluit ik op het Marktplein me gegoed te doen aan een bord spaghetti waarbij ik een paar grote cola’s achterover sla. Als ik vertrek geeft de temperatuurmeter op het plein 30 graden aan, mijn Garmin doet daar nog 2 graden bovenop. Valkenburg is de volgende controleplaats en tegen de tijd dat ik de grens met Nederland bereik heb ik een aantal nijdige kassienstroken onder de wielen doorgeschoven gekregen. Bij een tankstation (koude cola, koude ijsthee, koud water!!) geeft een bord 33 graden aan. Garmin is het daar helemaal mee eens. Ik kom door al dat draai en keer niet goed in mijn ritme en op een lange helling moet ik zelfs 'op de tripple'. Dit schiet niet op, het is bloedheet en wat ik ook drink: DORST!! Wat ook niet opschiet is dat de route dwars door het centrum van Visé voert, waar kennelijk de hele stad heeft besloten er met de auto op uit te trekken. Het verkeer zit muurvast en als ik tussen de auto’s probeer door te laveren wordt er niet altijd even begripvol gereageerd.

Maar na Valkenburg, een heerlijke pannekoek, een liter cola, een liter spa rood en volle bidons gaat het beter. Langzamerhand wordt de route meer uitgestrekt en vlakker. Bovendien: ik krijg na wat zijwind uiteindelijk de wind mee. Om 19.00 uur bereik ik Houthallen (225km). Ook hier: cola, spa rood, icetea en volle bidons.
Hierna gaat het letterlijk en figuurlijk voor de wind. Het koelt heerlijk af en de route is schitterend: een uitgestrekt heidegebied waar alleen het oorverdovende geluid van kwakende kikkers te horen is. Lange rechte fietspaden, ondergaande zon, geen mens te zien, kilometers lang…..fantastisch. Na het heidegebied volgt een jaagpad langs het kanaal. Ook hier is het heerlijk stil, de zon gaat onder en ik voel de avond vallen. Met de benen is niks mis, ik maal goed door. En….het koelt heerlijk af!!

Vlak voor Westerlo gaan de lampjes aan. De route wordt weer ‘draai en keer’, wat er –zeker in het donker- de gang volledig uit haalt. Zo’n 20 km voor de finish gaat het even mis: volgens de track moet ik een onverharde weg op en wordt ik letterlijk het bos in gestuurd. De weg zit vol kuilen en ligt vol stenen, ik voel het achterwiel regelmatig slippen. Wat ben ik blij dat het vandaag een droge dag was: dit in de regen is met donker niet leuk! Na een links-en-rechtsaf (of was het nou andersom??) kapt de Garmin ermee: geen satelliet ontvangst. Op de gok probeer ik terug te rijden, maar je oriënteren in een donker bos is nog niet zo eenvoudig en al gauw ben ik mijn oriëntatie helemaal kwijt. Na een worsteling van zo’n 10 minuten door zand en blubber stuit ik op een verhard weggetje…..ik gok naar rechts. Een paar minuten laten doet de Garmin het weer: ik heb misgegokt :mrgreen: . Ik vraag me af welke parcoursbouwer dit heeft verzonnen en besluit ter plekke om voor a.s. Vaderdag een kompas te vragen…..

Wat later dan gepland, maar ruim binnen de tijd kom ik aan in het cafe waar ik gestart ben. Dronken Vlamingen aan de bar en ik krijg een donkerbruin biertje voorgeschoteld (“allez, ge moet drinken, das goed voor uw herstel….”).

Conclusie na een fantastische fietsdag: een schitterende route met een uitdagend parcours, gereden onder uitdagende omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Delange63 op 10 mei 2016 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

slugbait
Forum-lid

slugbait 09 mei 2016 19:52

Mooi verhaal, je krijgt gelijk zin om de volgende keer mee te fietsen.

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 09 mei 2016 20:01

Vreemde mensen die Belgen : )

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 09 mei 2016 21:29

Mooi verslag, epische tocht!

steve.v.looy
Forum-lid

steve.v.looy 09 mei 2016 22:51

Tof te lezen dat je bij mij achter de hoek vertrokken bent ;-)

Ik heb eens een kortere tocht van dezelfde organisatie gereden en heb toen besloten dit nooit meer te doen. Onvriendelijk en niet goed qua organisatie.

WEL EEN ZEER MOOI VERSLAG en knappe prestatie!!
MVG
Steve

monique70
Forum-lid

monique70 10 mei 2016 09:30

Mooi verslag, leuk om te lezen.

Voor mij dus geen brevetten in de Lier, mijn tocht in het donker over de Posbank staat me nog helder voor ogen en wat was ik blij dat ik in elk geval dat domme lijntje op mijn GPS had.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Delange63
Forum-lid

Delange63 10 mei 2016 18:44

@steve.v.looy:terug in de auto had ik inderdaad wat bedenkingen bij de organisatie: de route was duidelijk niet voorgereden, ik reed met een 'verouderde' track (een aantal malen moest ik flink afwijken omdat de verkeerssituatie dat vereiste) maar wat mij vooral aan het denken zette was de verbazing van de barvrouw die mij kaart in ontvangst nam: zij wist niet dat ik nog onderweg was (de organisator zelf bleek al thuis op de bank te zitten).

Hier kun je op verschillende manieren naar kijken. Om te beginnen: als je aan zo'n tocht begint weet je dat je onvoorziene situaties voor de wielen kunt krijgen die je moet zien op te lossen. De organisatie in Lier heeft mij daar rijkelijk mee bediend :D en ik kan de ervaring ongetwijfeld goed gebruiken bij volgende tochten (want die komen er....).

Vooropgesteld: ik ben een groentje in de randonneurswereld en mijn blik is beperkt tot enkele Nederlandse brevetten, maar als ik kijk naar de betrokkenheid bij deelnemers en de zorg voor een goed en zo veilig mogelijk parcours, laat deze ervaring ook zien dat de organisatoren in Nederland uitstekend werk leveren!

csgman
Forum-lid

Gebruikersavatar csgman 01 jul 2018 13:30

Even deze topic updaten met mijn eigen ervaring van gisteren. De 30oKM BRM van Lier, Belgie - en tocht via Zeeland, Dordrecht, Werkendam, Drunen, Oisterwijk - Middelbeers - Turnhout met als titel 'Naar het Kop van 't Land'
Dit is de veerdienst naar Werkendam die tevens ook Controle punt was.

Na een aantal 200km brevetten (in NL) te hebben gereden was ik op zoek naar een geschikte 300 brevet, deze leek mij wel wat, maar ik moet toegeven dat het verhaal van @delange63 mij aan het twijfelen bracht. Ik kan in ieder geval bevestigen dat er niet al te veel veranderd is, ik vroeg bij het inschrijven of er nog bijzonderheden waren - "neen volg de lijntje aan je garmin en je komt er wel" - is ook zo - maar je wil wel het gevoel krijgen dat het voorgereden is. ... Dus niet echt ... de track kwam ook op een aantal punten niet overeen met de papieren beschrijving, maar ik had al mijn huiswerk gedaan ;)

Verder een mooi tocht, de eerste 30 km rond Antwerpen is bagger, maar wat volgt is meer dan de moeite waard, via Zeeland richting Zuid holland en Brabant kom je door heel veel natuur schoon met enorm veel afwisseling.
Vanaf Zeeland tot aan Drunen de wind tegen gehad, in combinatie met een temperatuur van bijna 30graden heeft mij doen besluiten om wat langer te pauzeren, een goede keuze want ik kwam een paar tegen die dacht aan opgeven. Het is alleen niet eenvoudig om met de trein terug te komen in Lier.

Wat mij ook opvalt is dat ze in Lier geen gezamelijke start hebben, mensen schrijven zich in en vertrekken direct, dus als je lekker gezellig een groepje wil zoeken wordt het lastig. Bij terugkomst wordt je opgewacht door een kroeg half bezopen locals en moet je controlekaart in leveren bij de bar.

Jammer want bij de brevetten in NL heb je meestal de kans op het einde om de organisatie te spreken en ervaringen uit te wisselen.

Plaats reactie