analyse/interpretatie cijfers vermogen
Ik fiets nu paar maanden met een stages en merk dat ik er baat bij heb. In die zin dat ik vrij nauwkeurig mijn schema's doe en merk dat dit werkt.
Nou ben ik ook gek op cijfertjes en mag graag wat pielen in Trainingpeaks.
Maar ik mis een beetje referentie van andere gebruikers van een vermogensmeter.
Gisteren reed ik Veenendaal-Veenendaal en dat ging lekker, goed doorgereden en bij de klimmetjes rond mijn FTP gereden soms voor korte duur er boven. Finish voelde als een stevige prestatie maar zeker niet kapot.
Ik ben 56, FTP (SMA getest) 225
gisteren avp140, np 175, max 762
iets minder dan 5 uur gereden, if 0.79 en tss 312.1
Als andere gebruikers naar deze cijfers kijken wat is dan gedachte: gevoel en cijfers kan ik me voorstellen, vreemd, normaal, extreem ..... ?
Dus gewoon om wat referentie te krijgen
groet en een mooie tv middag bij Parijs Roubaix
Allard
Nou ben ik ook gek op cijfertjes en mag graag wat pielen in Trainingpeaks.
Maar ik mis een beetje referentie van andere gebruikers van een vermogensmeter.
Gisteren reed ik Veenendaal-Veenendaal en dat ging lekker, goed doorgereden en bij de klimmetjes rond mijn FTP gereden soms voor korte duur er boven. Finish voelde als een stevige prestatie maar zeker niet kapot.
Ik ben 56, FTP (SMA getest) 225
gisteren avp140, np 175, max 762
iets minder dan 5 uur gereden, if 0.79 en tss 312.1
Als andere gebruikers naar deze cijfers kijken wat is dan gedachte: gevoel en cijfers kan ik me voorstellen, vreemd, normaal, extreem ..... ?
Dus gewoon om wat referentie te krijgen
groet en een mooie tv middag bij Parijs Roubaix
Allard
Allard
FTP waardes vergelijken met anderen is niet heel zinvol. Je kunt beter met jezelf vergelijken, dus regelmatig een FTP-test doen. Liefst indoor. Verder is FTP alleen niet zo belangrijk, het gaat uiteraard om watt/kg.
TSS kun je wél vergelijken. Een TSS waarde van 312 is vrij normaal voor zo'n rit. Als ik bijvoorbeeld in Tecklenburg ga trainen (150 km / 2400 hm) dan zit ik meestal op TSS 450. Maar dat is langer en aanzienlijk meer hoogtemeters. En een vlakke, extensieve duurrit van 150 zit ik steeds rond de TSS 275.
Wat was je Pr:Hr waarde? Dat is nog best een leuk cijfer, want dan kun je zien hoe het met je duurvermogen is gesteld.
Verder vind ik het bij heuvelritjes wel leuk en nuttig om bij ieder klimmetje een LAP te starten (en bovenop te beëindigen). Die kun je dan achteraf leuk vergelijken.
TSS kun je wél vergelijken. Een TSS waarde van 312 is vrij normaal voor zo'n rit. Als ik bijvoorbeeld in Tecklenburg ga trainen (150 km / 2400 hm) dan zit ik meestal op TSS 450. Maar dat is langer en aanzienlijk meer hoogtemeters. En een vlakke, extensieve duurrit van 150 zit ik steeds rond de TSS 275.
Wat was je Pr:Hr waarde? Dat is nog best een leuk cijfer, want dan kun je zien hoe het met je duurvermogen is gesteld.
Verder vind ik het bij heuvelritjes wel leuk en nuttig om bij ieder klimmetje een LAP te starten (en bovenop te beëindigen). Die kun je dan achteraf leuk vergelijken.
Heb je Training and Racing with a Power Meter - Allen & Coggan? Daarin leggen ze vrij goed uit hoe je je powermeter en bijbehorende cijfertjes kan gebruiken.
Een tss van 312 is vrij veel, qua belasting ongeveer gelijk aan een dikke 3 uur op je omslagpunt. Ik zou daarna iig even een rustdagje houden
Een tss van 312 is vrij veel, qua belasting ongeveer gelijk aan een dikke 3 uur op je omslagpunt. Ik zou daarna iig even een rustdagje houden
Ik bezit dat boek maar gaat mij meer om referentie met andere gebruikersvitamineb schreef:Heb je Training and Racing with a Power Meter - Allen & Coggan? Daarin leggen ze vrij goed uit hoe je je powermeter en bijbehorende cijfertjes kan gebruiken.
Dagje rust bestond uit 45km op de racer met mevr. Berends
Voor mij een mooi herstel rondje
Allard
Er zit een verschil tussen binnen en buiten wattage :havana schreef:Je kunt beter met jezelf vergelijken, dus regelmatig een FTP-test doen. Liefst indoor.
https://www.youtube.com/watch?v=wX8zhOrsOpg
-
debuysserk
- Forum-lid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19
Vergelijken is idd niet zo heel eenvoudig, maar los daarvan is het erg belangrijk je FTP zo correct mogelijk te hebben, en ook up to date te houden. Daar is alles op gebaseerd van deze cijfers dus als die te laag of te hoog is, dan zijn je IF & TSS gewoon niet juist en is een vergelijking altijd ruk.
Indoor heb ik het inderdaad ook moeilijker en lijken wattages 20 a 30 watt zwaarder dan outdoor. Dat lijkt wel persoonlijk te zijn.
Indoor heb ik het inderdaad ook moeilijker en lijken wattages 20 a 30 watt zwaarder dan outdoor. Dat lijkt wel persoonlijk te zijn.
Deze waardes klinken wel logisch inderdaad. Ik heb even gekeken, heb afgelopen jaar een rit over het parcours van ronde van vlaanderen gereden met heel vergelijkbare waardes.beren040 schreef: iets minder dan 5 uur gereden, if 0.79 en tss 312.1
Als andere gebruikers naar deze cijfers kijken wat is dan gedachte: gevoel en cijfers kan ik me voorstellen, vreemd, normaal, extreem ..... ?
Dus gewoon om wat referentie te krijgen
groet en een mooie tv middag bij Parijs Roubaix
Allard
bewogen tijd net een paar minuten minder dan 5 uurtjes met een IF van .76 en 320 TSS. Hierbij hebben we de klimmetjes en kasseien stroken elke keer wel redelijk doorgetrokken en daartussen heb ik veel in de wielen gezeten.
Wat ik hierbij zelf altijd nog een leuke analyse vind, is het kijken naar je W'. Dit is de energievoorraad die je anaeroob kan verbranden. Zijn dus je inspanningen boven omslagpunt. Ik gebruik trouwens GoldenCheetah maar dit zal ook wel in trainingspeaks te vinden zijn.
Hier kun je heel mooi zien of je op bepaalde klimmetjes flink hebt doorgetrokken. Als ik een duurtraining bijvoorbeeld rij dan blijft mijn capaciteit boven omslagpunt praktisch onaangetast omdat je niet boven je omslag rijdt. Terwijl de bovengenoemde rit in vlaanderen eigenlijk bestaat uit 1 grote opeenvolging van anaerobe inspanningen en herstel er tussendoor.
EDIT: nog als toevoeging, een rit van 300 TSS is wel echt een flinke rit en zou daarna dan ook zeker een dagje rust nemen.
Dat kun je dan toch ook gewoon zien aan in welke vermogenszone je hebt gereden...?
Indoor je FTP bepalen is tamelijk onzinnig. Vrijwel iedereen zal indoor een stuk lager scoren door een veelvoud aan factoren. Vermogen op de weg is echt wat anders dan op een tacx. FTP-test op een flinke berg (schreef jij dat niet ook een keer?) is nog veel zinlozer, aangezien je vermogen snel afneemt met hoogtetoename, en niemand precies weet hoeveel je daarvoor moet/mag corrigeren.havana schreef:FTP waardes vergelijken met anderen is niet heel zinvol. Je kunt beter met jezelf vergelijken, dus regelmatig een FTP-test doen. Liefst indoor.
Overigens is FTP uberhaupt een lastig verhaal, aangezien er geen enkele vaststaande definitie van FTP is. Zelfs de bedenker zelf komt elk jaar met een andere conclusie, en in de serieuze wetenschappelijke inspanningsfysiologie wordt de term dan ook niet gebruikt. Modellen zoals het Critical Power-model zijn vele malen beter onderbouwd.
O. Ik dacht dat het gewoon was omdat die brakke oude fitnessbikes van de sportschool slecht afgesteld staan.DDX schreef:Er zit een verschil tussen binnen en buiten wattage :havana schreef:Je kunt beter met jezelf vergelijken, dus regelmatig een FTP-test doen. Liefst indoor.
https://www.youtube.com/watch?v=wX8zhOrsOpg
Veni. Vidi. Fietsie.
Hierbij wat referentiegegevens van een paar van mijn ritten:
Ik heb afgelopen zaterdag een rondje van 91 km gereden, TSS van 320. avp 223, np 229.
Ermelose Klimtoer van vorig jaar: 187 km, TSS van 418, avp 183, np 189.
De 11-stedentocht (240 km): TSS van 406, avp 144
Rit met de club vorige week: 53 km, TSS 242, avp 258, np 267.
Langere extensieve duurritten leveren bij mij een TSS van tussen de 280 en 350.
Mijn FTP ligt momenteel rond de 300 Watt. Ik ben 35 jaar, weeg 71 kg.
Ik heb afgelopen zaterdag een rondje van 91 km gereden, TSS van 320. avp 223, np 229.
Ermelose Klimtoer van vorig jaar: 187 km, TSS van 418, avp 183, np 189.
De 11-stedentocht (240 km): TSS van 406, avp 144
Rit met de club vorige week: 53 km, TSS 242, avp 258, np 267.
Langere extensieve duurritten leveren bij mij een TSS van tussen de 280 en 350.
Mijn FTP ligt momenteel rond de 300 Watt. Ik ben 35 jaar, weeg 71 kg.
Eenvoud kenmerkt het ware.