Basic navigatiesysteem. Mio Cyclo 200? Garmin Touring? ..?
-
dickygiovanni
- Forum-lid
Beste forumvrienden, ik zit met een (miniscuul) dilemma; ik ben een recreatieve rijder. Hartslagen, snelheden, wattages, r/pm.. het zal me worst wezen. Ik fiets zoals ik me voel. Soms langzaam en ver, een dag later knallen op de lokale klimmetjes. Ik gebruik hierbij een Garmin 500, maar eigenlijk alleen zodat ik achteraf wat info heb (hoogtemeters, totale km. stand). Nu ga ik graag "uit fietsen". Iedere maand gaan mijn vrouw en ik wel eens naar Tecklenburg, Limburg, Posbank, Eifel. En dadelijk op fietsvakantie natuurlijk. Mei richting Vogezen, en augustus Dolomieten. Voor deze uitjes zoek ik nu een basic navigatiesysteem. Voorheen gebruikte ik kruimelspoor middels de 500, maar ideaal is anders. Ik denk nu in de richting van de Mio 200 of de Garmin Touring, maar misschien zie ik wel een mooie andere optie over het hoofd. Nogmaals, hartslagen en rpm is niet van belang, zoek puur een navigatie. Iedere minuut dat ik aan het hannesen ben met het ding kan ik niet rustig genieten van het fietsen, dus gebruikersgemak is een puntje van aandacht. Wellicht kan een ervaringsdeskundige mij over de streep trekken..
-
dickygiovanni
- Forum-lid
Helemaal correct Klaas, ik heb (ten onrechte?) een beetje een "B-merk" gevoel bij het merk Teasi. Maar laat me graag overtuigen..
Een 800 of 810 zonder toetsers en bellen doet ook precies wat je wil.
Voordeel is dat je gewoon je huidige kruimelspoormethode kan blijven gebruiken, maar dat het kruimelspoor netjes in de kaart wordt getekend (mits die kaart aanwezig is uiteraard!).
Voordeel is dat je gewoon je huidige kruimelspoormethode kan blijven gebruiken, maar dat het kruimelspoor netjes in de kaart wordt getekend (mits die kaart aanwezig is uiteraard!).
-
dickygiovanni
- Forum-lid
Je hebt gelijk Havana. Maar dan zal ik flink dieper in de buidel moeten gaan tasten als bij, bijvoorbeeld, een Mio 200 van 145 euro. En dat wil ik niet omdat ik de overige mogelijkheden toch niet ga gebruiken, daarbij heb ik net een slordige 600 ballen in mijn fiets gestoken en is het wel een keer klaar. TENZIJ er vwb navigatie een verschil in kwaliteit/mogelijkheden zit.
Ik heb vorig jaar een MIO 300 gebruikt. Navigate, karat info sat er vaak naast. Volgels mij gebruikt Garmin ook Russische satelieten. Sterk voordel
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Kan ik me wel iets bij voorstellen hoordickygiovanni schreef:Helemaal correct Klaas, ik heb (ten onrechte?) een beetje een "B-merk" gevoel bij het merk Teasi. Maar laat me graag overtuigen..
Maar voor wat betreft de mogelijkheden en de kwaliteit kan ie de concurrentie denk ik prima aan. Ik gebruik de Teasi zelf meerdere keren per week zowel op de mtb als op de racer. Normaal gesproken enkel als fietscomputer en om m'n ritjes te loggen, maar ook navigeren doet ie prima. Ik heb hem indertijd mede gekozen omdat je alle kaarten er gratis bij krijgt. Ik heb ze niet op heel exotische locaties gebruikt, maar op vakantie in Frankrijk werkten ze prima. Alle kleine weggetjes stonden er op.
Garmin gebruikt de "Russische" satellieten alleen op de 1000 dacht ik, daarvoor ook nog niet. Dus dan moet je serieus geld uitgeven...wknaap schreef:Ik heb vorig jaar een MIO 300 gebruikt. Navigate, karat info sat er vaak naast. Volgels mij gebruikt Garmin ook Russische satelieten. Sterk voordel
Voor alleen navigeren kun je ook prima een Garmin 605 of 705 tweedehands kopen. Maar dan zijn de nieuwere Mio's denk ik weer gebruiksvriendelijker.
Een poosje terug ben ik zelf over gegaan van een Garmin 605 naar een Mio 505. Daar zit wel alles op en aan, maar de manier waarop de Mio zich laat bedienen is volgens mij vergelijkbaar met de eenvoudiger modellen. Bij zowel mijn oude Garmin als de huidige Mio was het aantal keren dat de navigatie/kaart er naast zat verwaarloosbaar.
Als gebruiksgemak belangrijk is, dan zou ik juist weer weg blijven bij B-merken. Mijn ervaring is dat B-merken (van welk product dan ook) over het algemeen technisch best prima kunnen zijn maar dat je (bijna) altijd inlevert op gebruiksgemak.
Overigens is er een apart subforum hier over fietscomputers, misschien daar de vraag eens stellen?
-
dickygiovanni
- Forum-lid
Ik heb bijvoorbeeld ergens gelezen dat een gedownload gpx bestand eerst met een bepaald programma omgezet dient te worden voordat je het in een Garmin Touring kunt steken. Dat soort grappen blijf ik, als digibeet zijnde, graag ver van. Mijn "gut-feeling" vertelt mij dat ik dan beter naar de Mio kan kijken, kind kan de was doen lijkt het. Daarentegen ben ik wel altijd erg gecharmeerd geweest van looks en werking van mijn 500..
In mijn Edge 705 / 800 en 810 zet ik de GPX zonder omzetten in basecamp. Ik heb dan geen navigatie maar volg gewoon de track op de kaart. Werkt perfect! Zou dat met de Edge Touring anders werken?dickygiovanni schreef:Ik heb bijvoorbeeld ergens gelezen dat een gedownload gpx bestand eerst met een bepaald programma omgezet dient te worden voordat je het in een Garmin Touring kunt steken. Dat soort grappen blijf ik, als digibeet zijnde, graag ver van. Mijn "gut-feeling" vertelt mij dat ik dan beter naar de Mio kan kijken, kind kan de was doen lijkt het. Daarentegen ben ik wel altijd erg gecharmeerd geweest van looks en werking van mijn 500..
Ik denk dat je een Garmin Edge Touring en Mio 303 prima met elkaar kunt vergelijken. De beschikbare functies zullen ook vergelijkbaar zijn. Denk hierbij aan het fietsen van een route, een ' surprise me' functie die zelf een of meerder routes met een bepaalde afstand bepaald enzovoorts. Ik heb zelf een Garmin Edge 810 en ben uitermate tevreden. Wat ik van anderen hoor is dat men de Edge touring makkelijker in het gebruik vindt. Bij de Mio hoor ik die geluiden ook, maar daar hoor ik ook meer over problemen (die wel weer heel erg goed opgelost schijnen te worden). De Teasy heb ik geen ervaring mee.
Hier:https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=54&t=41063 kun je lezen hoe je een gpx file rechtstreeks op een garmin 810 of edge touring plaatst. Vind je dit niet prettig kun je het ook altijd via garmin connect doen.
Hier: http://www.gps.nl/fietsnavigatie/review ... uring.html kun je een vergelijking lezen (onder aan de pagina) tussen een Edge touring en een mio
Hier:https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=54&t=41063 kun je lezen hoe je een gpx file rechtstreeks op een garmin 810 of edge touring plaatst. Vind je dit niet prettig kun je het ook altijd via garmin connect doen.
Hier: http://www.gps.nl/fietsnavigatie/review ... uring.html kun je een vergelijking lezen (onder aan de pagina) tussen een Edge touring en een mio
Mijn benadering van het begrip "Navigatie "op de fiets is geheel anders.
Het narijden van voorgebakken routes is nergens voor nodig.
Ik had zelf voordat ik weer veel ging fietsen al een Garmin Etrex Venture (Watersport) waarop ik zelf kaarten zet van het gebied waar ik ben.
De avond tevoren kijk ik met Gogle Maps o.i.d. wat een leuke route zou kunnen zijn en ik zet daarna een paar waypoints in de Venture om ruwweg de geplande route te volgen.
De route wordt onderweg mede bepaald door wat ik zie en voel en ik gebruik de kaart om niet te verdwalen en ongeveer de goeie kant op te gaan, je ziet immers altijd je positie op de kaart.
Ik heb het ding in m'n achterzak, hoef niet constant op de kaart te loeren....
Daarnaast heb ik een GPS fietscomputer zonder kaart op m'n stuur voor de gewone dingetjes, geen tablet....
Het narijden van voorgebakken routes is nergens voor nodig.
Ik had zelf voordat ik weer veel ging fietsen al een Garmin Etrex Venture (Watersport) waarop ik zelf kaarten zet van het gebied waar ik ben.
De avond tevoren kijk ik met Gogle Maps o.i.d. wat een leuke route zou kunnen zijn en ik zet daarna een paar waypoints in de Venture om ruwweg de geplande route te volgen.
De route wordt onderweg mede bepaald door wat ik zie en voel en ik gebruik de kaart om niet te verdwalen en ongeveer de goeie kant op te gaan, je ziet immers altijd je positie op de kaart.
Ik heb het ding in m'n achterzak, hoef niet constant op de kaart te loeren....
Daarnaast heb ik een GPS fietscomputer zonder kaart op m'n stuur voor de gewone dingetjes, geen tablet....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig