Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wei eiwit poeders

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38151
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2016 14:31

Wie heeft er ervaring met wei-eiwit poeders? Bijvoorbeeld die van SIS ( http://www.wiggle.nl/science-in-sport-o ... eder-1-kg/ ). Er zijn er uiteraard heeeeeel veel, dit is puur voorbeeld.
Hoog in eiwit, laag in suikers. Ik doe laatste maanden best veel krachttraining (ivm loopblessure) en regelmatig zie/hoor je mensen met wei poeder aan de gang.
Wie kan mij eens bijpraten over de ins en outs?
Less is bore

Gebruikersavatar
Nietbest
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2016 20:33

Gebruikersavatar Nietbest 24 mar 2016 15:49

Er is inderdaad veel te doen op
Eiwit whey gebied. Als je erop googled vind je al genoeg info voor een middagje lezen. Daarnaast kun je ook BCAA's gaan nemen en evt Creatine als je wat langer door wilt trainen, google is je beste vriend hiervoor...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38151
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2016 16:18

Google is op dit gebied zo onbetrouwbaar als het maar zijn kan. Verkapte advertenties, niet waar te maken claims, overdreven bodybuild verhalen: ik kom er niet uit :(
Less is bore

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 24 mar 2016 16:23

Ja, ze helpen voor spierherstel. Nee, het is niet nodig. Je kunt ook prima een bakje kwark nemen en kipfilet eten. Zie op de sportschool zo ongeveer iedereen wel met shakes lopen, en het is volgens mij deel kudde-gedrag: als die sterke mannen het doen zal het wel goed zijn. Daarnaast deels onwetendheid, en deels gemak. Een shake drinkt makkelijker weg dan een bak kwark :)

Gebruikersavatar
Nietbest
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2016 20:33

Gebruikersavatar Nietbest 24 mar 2016 16:28

Hoe serieus wil je trainen?? Als je het serieus aanpakt word het aangeraden om ongeveer 1,4 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag binnen te krijgen. Dat is dus een serieuze hoeveelheid. Whey heb je in zeer veel soorten; hoe puurder en schoner hoe duurder, er zijn genoeg online winkels om dat aan te schaffen, over het algemeen: Goed , whey concentraat--Beter, whey isolaat--Best, whey hydrolisaat....eiwit is goed voor spiergroei en herstel. De bcaa's zijn de drie essentiële aminozuren: leucine, isoleucine en valine. Deze drie aminozuren maken één derde uit van de essentiële aminozuren en ongeveer 70 procent van het totale spiereiwit. BCAA’s wordt door je lichaam gebruikt voor herstelwerkzaamheden. Daarnaast worden BCAA’s gebruikt als de glycogeenvoorraden zijn uitgeput na een zware inspanning. Ons lichaam beschikt zelf niet over de enzymen om leucine, isoleucine en valine aan te maken. Alleen door voeding kan het lichaam BCAA’s aan de spieren leveren die nodig zijn voor een inspanning. Stukje lezen? Fit.nl staat eea, uiteraard met wat reklame, maar wat er staat is wel waar. Succes

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38151
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2016 16:53

Kuddegedrag achter die 'dommekrachten' aan is niks voor mij. Maar ben wel geinteresseerd in voeding etc.
Kwark is idd een goede vervanger, maar laat ik dat nu echt alleen tegen heug en meug weg krijgen.... Yoghurt idem.
Pakje kipfilet is dan weer kleine moeite haha.
Ga fit.nl eens lezen.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mar 2016 17:00

Chocolade melk blijft ook een prima optie, maar dan wel in magere of half-volle variant.

Bodybuilders zijn bang voor iedere gram vet die ze eten. Ik kan me niet druk maken als er 2 gram meer aan vetten per 100 gram whey poeder in zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nietbest
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2016 20:33

Gebruikersavatar Nietbest 24 mar 2016 18:33

Download anders de app myFitnesspal, daar kun je op invullen wat je eet en zie je wat de voedingsstoffen zijn. Je moet flink wat kip eten voor een beetje eiwit.... Het gaat om het vinden van een balans in vet (zo min mogelijk) koolhydraten ,genoeg voor verbranding van dagelijkse dingen en nog om te sporten... Plus evt. Je gewicht x2 in eiwitten, wat een beste klus is :-)

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 24 mar 2016 18:43

Nietbest schreef: Plus evt. Je gewicht x2 in eiwitten, wat een beste klus is :-)
Dat lijkt me zeker een hele klus :D

Gebruikersavatar
stef.l
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 okt 2014 11:43

Gebruikersavatar stef.l 24 mar 2016 19:31

amclassic-fan schreef:Chocolade melk blijft ook een prima optie, maar dan wel in magere of half-volle variant.

Bodybuilders zijn bang voor iedere gram vet die ze eten. Ik kan me niet druk maken als er 2 gram meer aan vetten per 100 gram whey poeder in zit.
Nonsense. Bodybuilders zijn totaal niet bang voor het eten van vet. Houdt geen vocht vast en kent positieve effecten voor wat betreft de testosteron huishouding. Twee dingen die een bodybuilder graag ziet. Vaak wordt dan ook minimaal 1g vet per kg lichaamsgewicht gehanteerd. Maar er zijn er ook die er voor kiezen carbs nagenoeg volledig uit hun dieet te schrappen en de kcal load aan te vullen met vetten.

Voor duursporters is dit minder praktisch.



Voor wat betreft de TS. Ik kan je adviseren om de eiwitshakes van het huismerk van XXL Nutrition te kiezen. Onafhankelijk getest door de leden van forum.bodybuilding.nl, één van de weinige geteste leveranciers waarbij wat op het label staat ook daadwerkelijk goed overeen kwam met wat daadwerkelijk in het product aanwezig was.

Het voordeel van eiwitshakes is dat het snel en makkelijk is. Maar bij fietsers telt hetzelfde als bij bodybuilders, eiwitshakes zijn geen magie. Het is niets anders dan voeding. Je kunt het ook prima doen zonder. Zo deden de allereerste bodybuilders het ook. Vlees, eieren en melkproducten zijn uitstekende alternatieven. Twee pakken melk, 300g kipfilet en een bak kwark op een dag levert je bijv. zo'n 180 g eiwit per dag. Ruim voldoende voor de meeste sporters. Of je de melkproducten mager, halfvol of vol pakt kun je het beste laten afhangen van je totale kcal behoefte.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8499
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mar 2016 22:09

Voor de duidelijkheid, dit is niet mijn verhaal, maar van een deskundige op zuivelgebied.

Heel veel wei-eiwit preparaten (concentraten en isolaten) blijken sterk gemaillardeerd te zijn: het eiwit (en dus ook de aminozuren) is (zijn) sterk beschadigd door langdurige verhitting in aanwezigheid van lactose (=melksuiker). Hierdoor gaat o.a. het essentiële aminozuur lysine verloren, terwijl wei-eiwit juist relatief rijk is aan lysine en dus een goede bron van lysine is. Door de beschadiging (maillardering) is het eiwit ook slechter verteerbaar: de enzymen in de maag en de darm kunnen het eiwit niet voldoende tot de aminozuren splitsen. Er blijven grotere stukken eiwit (=peptide) over die niet door de darm opgenomen kunnen worden.
Kortom je kunt veel beter een laag verhit zuivelproduct gebruiken (bijv. magere of halfvolle yoghurt of melk). Chocomel is ook behoorlijk verhit geweest en is dus een minder goede keus dan de yoghurt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 mar 2016 22:40

GJEvK schreef:Ja, ze helpen voor spierherstel.
Ook voor herstel na duurinspanning trouwens :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie