Onderdeel prijzen fietsemaker
Even een vraag? Ik wil mijn fiets upgraden met ultegra onderdelen. Offerte laten maken door een fietsemaker/specialist in de buurt waar ik tevreden over ben. Betreffende onderdelen rond de 800 euro. Nu zie je diezelfde onderdelen bij de de "dozenschuivers" op internet minimaal 30 tot zelfs 40 procent goedkoper. Nu wil ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten want service en montage/afstelling vind ik ook wat waard (rond de 100 euro) maar het verschil vind ik toch wel erg groot. Is dit grote verschil een normaal verschijnsel bij de fietsemakers? Ik gun de Fietsemaker zeker zijn handel en marge wel. Maar het verschil is wel erg groot. Tips? Adviezen?
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Altijd lastig. Ik kocht vanavond schoenen bij mijn fietsspecialist maar vond daarna dezelfde schoen bijna 30 euro goedkoper op interenet (is ca. 15% goedkoper). Het is soms ook een kwestie van wat je acceptabel vind en vooral wat gun je iemand. Heel persoonlijk allemaal.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Aangezien fietseNmaker ook het spul monteert en afstelt , neem ik aan dat je dat niet zelf kan, dus dan is er wat dat betreft weinig keuze , zo op eerste gezicht. ( Of andere lokale fietsenmaker, of "mannetje")
Voordeel is wel dat je later vast dus ook weer daar terugkomt. / terug kan komen voor beurt, keertje afstellen, spaak aandraaien of gewoon kopje koffie
, of mocht je pech hebben en van garantie gebruik moet maken, ook dan is fietszaak om de hoek in meerdere factoren handiger dan " verre" dozenschuiver.
Mocht je besluiten om toch bij je fietsenmaker te kopen, zou je het eens ter sprake kunnen brengen dat het aanzienlijk scheelt met internetprijzen, misschien dat hij je nog wat tegemoet komt ?
Voordeel is wel dat je later vast dus ook weer daar terugkomt. / terug kan komen voor beurt, keertje afstellen, spaak aandraaien of gewoon kopje koffie
Mocht je besluiten om toch bij je fietsenmaker te kopen, zou je het eens ter sprake kunnen brengen dat het aanzienlijk scheelt met internetprijzen, misschien dat hij je nog wat tegemoet komt ?
Ik kocht ooit (11 jaar geleden) een groep en vroeg daarna of mijn lokale FM die wilde monteren. Zijn antwoord was, Nee dat doen we niet. En ik wilde gewoon zijn uurloon betalen maar blijkbaar was dat niet goed genoeg.
Ik had daardoor de indruk dat de FM ook verdient aan de spullen zelf en dan dus minder verdient als de klant zelf materiaal aanlevert. Ik vond dat toen al eigenlijk uit de tijd en in de tegenwoordige tijd met legio webshops al helemaal belachelijk. Ik betaal bij een FM graag iets extra voor spullen die op voorraad zijn en ook voor service betaal ik graag. Maar extra moeten betalen voor een groep die de FM ook ergens goedkoop inkoopt, vind ik onzinnig.
Ik had daardoor de indruk dat de FM ook verdient aan de spullen zelf en dan dus minder verdient als de klant zelf materiaal aanlevert. Ik vond dat toen al eigenlijk uit de tijd en in de tegenwoordige tijd met legio webshops al helemaal belachelijk. Ik betaal bij een FM graag iets extra voor spullen die op voorraad zijn en ook voor service betaal ik graag. Maar extra moeten betalen voor een groep die de FM ook ergens goedkoop inkoopt, vind ik onzinnig.
Live fast; die young. mijn blog
rob74 schreef:Ik kocht ooit (11 jaar geleden) een groep en vroeg daarna of mijn lokale FM die wilde monteren. Zijn antwoord was, Nee dat doen we niet. En ik wilde gewoon zijn uurloon betalen maar blijkbaar was dat niet goed genoeg.
Ik had daardoor de indruk dat de FM ook verdient aan de spullen zelf en dan dus minder verdient als de klant zelf materiaal aanlevert. Ik vond dat toen al eigenlijk uit de tijd en in de tegenwoordige tijd met legio webshops al helemaal belachelijk. Ik betaal bij een FM graag iets extra voor spullen die op voorraad zijn en ook voor service betaal ik graag. Maar extra moeten betalen voor een groep die de FM ook ergens goedkoop inkoopt, vind ik onzinnig.
Beetje vreemde gedachtegang dit, natuurlijk verdiend de FM aan de spullen die hij verkoopt. Als deze niets zouden verdienen op verkoop maar uitsluitend op montage dan kunnen de FM hun deuren wel sluiten. Als je via internet wil kopen moet je gewoon leren monteren anders niet zeuren en wat meer betalen.
Het gaat allemaal om omzetsnelheid en hoeveelheid.
Jouw fietsenmaker zal af en toe eens een Ultegra setje kopen bij de groothandel.
Die dozenschuivers kopen hetzelfde artikel met pallets tegelijk in en dan kun je gewoon betere prijzen bedingen.
Fietsenmakers hebben soms te maken met 'gedwongen winkelnering' omdat ze voor een totaalpakket bij een bepaalde groothandel of franchise zitten. Die zijn dan misschien voor hem met een Ultegra setje duurder dan sommige dozenschuivers maar hebben spullen die dozenschuivers niet hebben maar wel nodig zijn voor zijn activiteiten.
Voor de meeste FM's zijn de bekende online prijsvechters natuurlijk een doorn in het oog omdat het de marge van menig fietsenmaker verder onder druk zet.
Jouw fietsenmaker zal af en toe eens een Ultegra setje kopen bij de groothandel.
Die dozenschuivers kopen hetzelfde artikel met pallets tegelijk in en dan kun je gewoon betere prijzen bedingen.
Fietsenmakers hebben soms te maken met 'gedwongen winkelnering' omdat ze voor een totaalpakket bij een bepaalde groothandel of franchise zitten. Die zijn dan misschien voor hem met een Ultegra setje duurder dan sommige dozenschuivers maar hebben spullen die dozenschuivers niet hebben maar wel nodig zijn voor zijn activiteiten.
Voor de meeste FM's zijn de bekende online prijsvechters natuurlijk een doorn in het oog omdat het de marge van menig fietsenmaker verder onder druk zet.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6376
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Verdienen aan spullen die hij verkoopt..,. juist. Maar als ik bij hem kom en wil iets gemonteerd hebben, dan is dat voor hem toch ook gewoon werk? Of dat nou een lastig balhoofd is of een hele groepset. Of simpelweg een reparatie aan een fiets.sge schreef:
Beetje vreemde gedachtegang dit, natuurlijk verdiend de FM aan de spullen die hij verkoopt. Als deze niets zouden verdienen op verkoop maar uitsluitend op montage dan kunnen de FM hun deuren wel sluiten. Als je via internet wil kopen moet je gewoon leren monteren anders niet zeuren en wat meer betalen.
Tuurlijk, als hij op datzelfde moment een andere fiets, met bij hem gekochte spullen moet afleveren, zal die voorrang hebben, logisch. Maar ik snap oprecht de fietsenmakers niet die aangeboden werk weigeren te doen als je met je eigen gekochte remhoef, of onderhoud aan je Canyon langs zou komen. Of hij zit goed in het werk, en is dus niet zielig met kleine marges etc. Of hij is op een haar na failliet/kapot omdat hij kieskeurig is in wat hij wil doen.
@TS. Wat ik me nog kan voorstellen is dat je in overleg met je FM, zelf de spullen bij elkaar sprokkelt. En je bij het uurloon, nog iets bijbetaald a10% van de kostprijs spullen oid. Dan blijft het voor jou een stuk voordeliger, pakt de FM nog een stukje "marge" mee. En blijven jullie goede vrienden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik zou gewoon iemand zoeken die het voor je wil / en kan monteren. Hou jij lekker het verschil in je portemonnee voor een goed etentje. Ik gun mijn lokale FM ook best wat maar een verschil van 30-40% vind ik niet te verantwoorden. Bruto adviesprijzen op onderdelen bij de lokale FM ( die ze gerust rekenen ) zijn niet meer van deze tijd.
Laatst was ik bij mijn lokale FM voor een setje PD520 ATB pedalen ( Internetprijs 22-24 Euro ), komt de beste man met een OEM verpakking en zegt zonder blikken of blozen 50 Euro alsjeblieft ....
. Gelukkig had een kennis nog een setje liggen wat ik zo op kon halen.
Laatst was ik bij mijn lokale FM voor een setje PD520 ATB pedalen ( Internetprijs 22-24 Euro ), komt de beste man met een OEM verpakking en zegt zonder blikken of blozen 50 Euro alsjeblieft ....
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Ik zou gewoon even met je fietsenmaker gaan overleggen en vragen wat hij kan doen. De prijzen van de echte dozenschuivers zal hij nooit gaan halen, maar je kunt er rustig vanuit gaan dat er zo'n 20-25% marge op die onderdelen zit. Enige onderhandelingsruimte zit er dus altijd wel in en als hij het niet goedkoper kan doen, dan doet hij het ook niet.
Verder is mijn ervaring dat fietsenmakers best je zelf meegebrachte spullen willen monteren, maar daar dan (uiteraard) gewoon hun werkplaatstarief voor rekenen. Volgens mij mogen ze je niet eens verplichten om dan de onderdelen ook buj ze af te nemen.
Verder is mijn ervaring dat fietsenmakers best je zelf meegebrachte spullen willen monteren, maar daar dan (uiteraard) gewoon hun werkplaatstarief voor rekenen. Volgens mij mogen ze je niet eens verplichten om dan de onderdelen ook buj ze af te nemen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
MarkVeenstra schreef:Verdienen aan spullen die hij verkoopt..,. juist. Maar als ik bij hem kom en wil iets gemonteerd hebben, dan is dat voor hem toch ook gewoon werk? Of dat nou een lastig balhoofd is of een hele groepset. Of simpelweg een reparatie aan een fiets.sge schreef:
Beetje vreemde gedachtegang dit, natuurlijk verdiend de FM aan de spullen die hij verkoopt. Als deze niets zouden verdienen op verkoop maar uitsluitend op montage dan kunnen de FM hun deuren wel sluiten. Als je via internet wil kopen moet je gewoon leren monteren anders niet zeuren en wat meer betalen.
Tuurlijk, als hij op datzelfde moment een andere fiets, met bij hem gekochte spullen moet afleveren, zal die voorrang hebben, logisch. Maar ik snap oprecht de fietsenmakers niet die aangeboden werk weigeren te doen als je met je eigen gekochte remhoef, of onderhoud aan je Canyon langs zou komen. Of hij zit goed in het werk, en is dus niet zielig met kleine marges etc. Of hij is op een haar na failliet/kapot omdat hij kieskeurig is in wat hij wil doen.
@TS. Wat ik me nog kan voorstellen is dat je in overleg met je FM, zelf de spullen bij elkaar sprokkelt. En je bij het uurloon, nog iets bijbetaald a10% van de kostprijs spullen oid. Dan blijft het voor jou een stuk voordeliger, pakt de FM nog een stukje "marge" mee. En blijven jullie goede vrienden.
Het ging mij niet zozeer om het niet aannemen van het werk door FM, dit moet hij zelf weten. Het gaat er meer om dat er mensen zijn die het vreemd en niet van deze tijd vinden dat een winkelier geld verdiend aan verkoop van spullen , om een of andere reden heb ik het gevoel dat dit nu net de essentie is van een winkelier. Overigens vind ik de montage van spullen die de FM zelf ook verkoopt maar de klant elders voor minder heeft aangeschaft niet vergelijkbaar met een reparatie of onderhoud aan een willekeurige fiets al dan niet aangeschaft bij de FM.
@sge, Ik vind het helemaal niet vreemd dan een winkelier aan spullen verdiend. Voordeel van een winkelier is dat het direct in zijn winkel te koop is en ik het product eerst kan bekijken. Daar wil ik best voor betalen. De winkelier neemt een risico door eerst in te kopen en pas later te verkopen. Dan moet er natuurlijk een marge op zitten.
Het gaat bij mis als de FM speciaal iets moet bestellen aan onderdelen en dan direct de hoofdprijs marge ervoor wil rekenen. Ik vind dat dan een internet-prijs plus een kleine marge (een bestelling maken kost de FM ook tijd) schappelijker.
Het gaat bij mis als de FM speciaal iets moet bestellen aan onderdelen en dan direct de hoofdprijs marge ervoor wil rekenen. Ik vind dat dan een internet-prijs plus een kleine marge (een bestelling maken kost de FM ook tijd) schappelijker.
Live fast; die young. mijn blog
Ik denk dat we hier moeilijk iets over kunnen zeggen zonder inzage in marges en inkoopsprijzen tussen de verschillende business modellen (internet reuzen versus LBS).
Stel dat de kosten van een internet aanbieder 10% lager liggen en hij voor 20% minder inkoopt vanwege de aantallen die hij kan verkopen, dan kan hij, kort door de bocht, producten voor 30% minder aanbieden. In beide gevallen zou sprake nog steeds zijn van een goede marge voor een gezonde bedrijfsvoering.
Ik verbaas mij al een tijdje aan de prijsvoering in wielerland. De nieuwe Chorus groep kwam uit met een adviesprijs van rond € 1300,00 naar ik meen. Een dag later werden ze al aangeboden voor € 900,00. Als je je bedenkt dat adviesprijzen onder meer berekend worden om in meerdere verkoopkanalen actief te zijn, dan vliegen ze in NL meteen uit de bocht. Interessant voor ons consumenten, maar niet voor alle aanbieders.
Het verschil tussen internet en lokale winkel is in veel gevallen te groot. Te groot om het nog onder de noemer service te kunnen scharen. En ik denk niet dat je het alleen maar op conto van de fietsenmaker kan schrijven.
Overigens is een fietsenmaker die werk weigert oliedom en blind voor de toekomst.
Stel dat de kosten van een internet aanbieder 10% lager liggen en hij voor 20% minder inkoopt vanwege de aantallen die hij kan verkopen, dan kan hij, kort door de bocht, producten voor 30% minder aanbieden. In beide gevallen zou sprake nog steeds zijn van een goede marge voor een gezonde bedrijfsvoering.
Ik verbaas mij al een tijdje aan de prijsvoering in wielerland. De nieuwe Chorus groep kwam uit met een adviesprijs van rond € 1300,00 naar ik meen. Een dag later werden ze al aangeboden voor € 900,00. Als je je bedenkt dat adviesprijzen onder meer berekend worden om in meerdere verkoopkanalen actief te zijn, dan vliegen ze in NL meteen uit de bocht. Interessant voor ons consumenten, maar niet voor alle aanbieders.
Het verschil tussen internet en lokale winkel is in veel gevallen te groot. Te groot om het nog onder de noemer service te kunnen scharen. En ik denk niet dat je het alleen maar op conto van de fietsenmaker kan schrijven.
Overigens is een fietsenmaker die werk weigert oliedom en blind voor de toekomst.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0