Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

power2max en L/R balance

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 14 feb 2016 18:21

Ook bij mij zit de powermeter sinds kort op de fiets en gelijk zie ik wat waardes die ik niet goed kan thuisbrengen.

Mijn L/R balance is gruwelijk off. Laat ik zeggen in de orde van 40/60. Een procent of 2 schijnt normaal te zijn. Alvorens ik me helemaal ga richten op het versterken van het linkerbeen wil ik weten of er wellicht andere zaken kunnen spelen.

Heeft iemand een idee? Zoiets als p2m is altijd meer off, komt door de manier waarop ze meten. Of als je sterk ronddraait wordt het niet correct berekend en waarschijnlijk is daar het rechter been beter (heft een deel van de torsie op) in... etc?

Of moet ik echt voor de beentransplantatie gaan?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 14 feb 2016 18:32

Ik heb zelf een Stages dus maar 1 been :D

Zover ik echter weet schat Power2Max:

Left-right balance

Your power2max power meter estimates the contribution of your left and right leg as your ride. This offers useful additional information for your training.
Note: Power right = downward pressure on the right plus upward pull on the left. Power left = downward pressure on the left and upward pull on the right

Zie ook de post van Havana

Je kunt die beentransplantatie dus nog even in de koelkast zetten Henkv.

Is die L-R verhouding structureel 40-60 over vele kilometers en divers terrein?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 14 feb 2016 18:46

Heb ook een P2M en mijn L/R balance schommelt tussen 44/56 en 47/53.
Ik ben rechts, rechter been zal wel iets sterker zijn (rechterkuit is iets dikker, voor wat het waard is).
Ik heb overigens tot nu toe niet de behoefte gevoeld om met deze L/R afwijking iets te doen, zeker geen transplantatie. :)
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 feb 2016 19:12

Ik heb er ook eentje, maar mijn computertje is dan weer niet zo geavanceerd dat deze L/R verschillen laat zien. Als deze dat wel zou doen, dan ben ik er vrij zeker van dat mijn disbalans minstens zo groot is als die van jou. (Gebaseerd op roeimetingen die eerder richting 70/30 gingen)

P2M meet alleen het netto effect van 2 benen door de torsie tussen crank en tandwiel te meten. Vervolgens wordt een schatting van de links/rechts ratio gemaakt door te kijken hoeveel vermogen er gedurende de downstroke van respectievelijk de linker en rechtercrank is geleverd. Zou je met 1 been fietsen, maar de crank precies even hard omlaag duwen als omhoog trekken, dan meet je P2M een L/R balans van 50/50.

Aangezien je al jaren fietst zoals je fietst, en aangezien er geen enkele (wetenschappelijke) aanwijzing is dat 50/50 het beste is, zou ik er als ik jou was niets aan doen. Zie ook bijvoorbeeld dcrainmaker hierover.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 feb 2016 19:47

Maar hoe nauwkeurig is dan bv stages, die alleen links meet stel dat dit inderdaad 40% is dan krijg je een totaal van 80% van werkelijk. Of begrijp ik het verkeerd?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 feb 2016 19:56

In dat geval zit stages er inderdaad 20% naast. Nog niet zo heel erg als je alleen met jezelf vergelijkt, áls de disbalans systematisch is tenminste. Dat laatste lijkt mij verre van zeker alleen.
baanfiets kopen?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 14 feb 2016 20:40

Ik heb ook een p2m. Bij mij is het vrijwel altijd 49/51 of 50/50. 40/60 lijkt mij extreem, misschien kun je zelf nagaan wat je doet? Als ik echt boven mijn omslagpunt loop te stampen is het incidenteel 48/52, maar dat is het dan ook wel, bovendien voel ik dat ook.
@53*11: in Garmin connect is L/R wel zichtbaar, op Strava niet.
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 feb 2016 20:51

Mijn 705 kan het niet registreren. Is er een app die dit wel kan? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
baanfiets kopen?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 14 feb 2016 22:43

Bedankt voor alle reakties. Gemiddeld kwam ik op 46/54 uit (na verwerken file) maar onderweg heb ik vaak schevere waardes gezien. Het grafiekje om de hele rit achteraf te zien heb ik nog niet klaar. Het gemiddelde valt ook minder uit toom omdat ik op een gegeven moment alleen links ben gaan draaien en ik rechts had losgeklikt. Ik kwam toen tot 85/15. Liggend op het tijdritstuurtje kwamen de waardes ook dichter bij elkaar dan bv uit het zadel. In dat geval schijn ik een enorme voorkeur voor rechts te hebben. Ga er toch een beetje aan werken of minstens op letten!

Als dit in de richting van de realiteit loopt zou in mijn ogen de eenzijdige meting inderdaad ver off zijn! Bij de links-meters veel te laag en bij de rechts-meters veel te hoog.

53x11, die 701 maakt tcx toch? Staat die waarde wel in de file? Het is een getal van 0 tot 200 per punt. Je kunt die file gewoon openen met een tekstviewer.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 15 feb 2016 08:50

De P2M meet het trekken aan het pedaal als vermogen voor de andere kant. Daar zit het probleem in.

Maar wat is het probleem met een afwijking? Zolang deze maar consistent is kun je de groei van je vermogen perfect meten. Als je weet dat je op jouw apparatuur een berg met 275W op moet fietsen om de top te halen is dat toch prima? Of je dan 225, 273W of 350W in werkelijkheid trapt. Daar gaat het niet om ;)

Het is wel een probleem als je verschillende meters hebt en daardoor geen uitgangspunt kunt bepalen..

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 15 feb 2016 12:51

Ruud, mijn idee is dat als je links behoorlijk zwakker bent dat je daar aan moet werken. Je hebt dan als het ware gratis marge om te verbeteren. Rechts bewijst al dat je lichaam het kan, dan moet links maar even 'bij' komen. Gevolg is dat het totale vermogen zal toenemen. Ik ken geen andere reden dat links zoveel minder is dan dat ik er nooit goed aandacht aan heb gegeven. Dus het wordt tijd.... Al is het maar doordat bij gelijkblijvend totaalvermogen rechts wat meer mag rusten :).

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 feb 2016 13:05

Dat is nog maar de vraag:
dcrainmaker schreef:Note that even with true left/right power (below), there’s actually very little in the scientific community around what to do with the data. While you may think that perfect balance would be ideal – that hasn’t been established. And some that have looked into it have found that trying to achieve balance actually lowers your overall output. The only thing folks agree on is that measuring left/right power can be useful for those recovering from single-leg injury.
baanfiets kopen?

Plaats reactie