Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainingsadvies i.v.m. hard fietsende vrienden

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 08 feb 2016 14:32

Ik heb afgelopen jaar veel in m'n uppie gefietst en dat ging eigenlijk best goed. Gewoon lekker gefietst, niet specifiek ergens voor getraind, maar langer en iets harder fietsen ging 'vanzelf'. Nu rijd ik de laatste tijd in het weekend geregeld met wat andere mensen mee (MTB) en helaas kan ik hun tempo niet helemaal bijbenen... Nou wachten we wel op elkaar, dus op zich geen groot probleem, maar ik vroeg mij af wat ik zou kunnen doen om mijn basistempo wat op te krikken.

Het gaat me er dus niet zozeer om om langere afstanden te kunnen fietsen. MTB rondjes van rond de 50km zijn over het algemeen wel de max en als ik dat op eigen tempo doe kom ik die nu ook prima door. Ik zou ze alleen graag wat sneller doen...

JoostG
Forum-lid

JoostG 08 feb 2016 14:50

Ben je ook pas begonnen met MTB? Fietsen in de bossen is intensiever, vraagt meer van je techniek en je kan minder voordeel halen uit het in het wiel blijven hangen. Gewoon lekker blijven meegaan en gaande weg zal je zien dat je beter wordt: je wordt sterker en door betere techniek en meer ervaring zijn moeilijke passage en bochten met minder snelheidsverlies te nemen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 08 feb 2016 14:53

Volhouden en in het achterwiel blijven. Elke week langer volhouden.

mkriens
Forum-lid

mkriens 08 feb 2016 14:54

Buiten je persoonlijke fysieke zaken: Zit er nog een verschil tussen hun mtb's en de jouwe? Dan doel ik op wielmaat 26" vs 29" en de vering.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 08 feb 2016 15:15

Ah, nu al reacties. Dat gaat snel :-)

Even een paar kleine aanvullingen:
- op het gebied van techniek is er vast nog veel te winnen, maar dat geldt ook voor mijn medefietsers. Daar zit het verschil niet in;
- ik ben de enige die op een 26" rijdt en dat zal voorlopig ook zo blijven. Wellicht dat daardoor een stukje van het verschil te verklaren is, maar dat maakt voor de vraag feitelijk niet uit;
- ttfu en zo lang mogelijk aanhaken was sowieso het plan voor de weekendrondjes. Ik vroeg mij vooral af of ik tussendoor (als ik alleen fiets) nog specifiek zou kunnen trainen.

Melda
Forum-lid

Gebruikersavatar Melda 08 feb 2016 15:28

Sowieso altijd je techniek proberen te verbeteren.

De hamvraag is natuurlijk waarom je moet lossen. Is dat omdat je gedurende de hele tocht aan je limiet zit en je niet meer kan versnellen of gaat het over het algemeen wel makkelijk om te volgen behalve op extreem zware passages.
In het eerste geval heb je nood aan training op basissnelheid, in het tweede geval zal je je vooral op interval en kracht moeten richten.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 08 feb 2016 16:00

Zolang het naar beneden gaat houd ik ze wel bij ;-) Maar als het vlak is of (licht) omhoog gaat dan merk ik dat ze simpelweg meer power hebben. Om het tempo bij te benen dat zij langere tijd volhouden moet ik steeds meer richting de limiet. Kortom de 1e optie dus. Maar wat versta je dan onder training op basissnelheid? Dat klinkt als de hier op het forum gevreesde / geliefde D1 training. Is dat wat je bedoelt?

2meter
Forum-lid

2meter 08 feb 2016 16:44

Met wat voor een banden fiets je? Als jij bv met Nobby Nic of Mountainking-achtige banden rond fietst op een parcours waar dat helemaal niet nodig is zou je daar nog wat gemakkelijke winst kunnen behalen.

Melda
Forum-lid

Gebruikersavatar Melda 08 feb 2016 16:50

De gevreesde D1 training is bij jou niet echt nodig, aangezien het niet gaat om lange inspanning van 4-5 uur.

In jou geval zou ik het vooral proberen met blokkentraining.
Eerst deftige warm-up en dan intensieve en extensieve blokken (bij. per 10/10) afwisselen, waarbij week per week de extensieve blokken ietsje korter worden.

En niet te vergeten, wanneer je in groep rijdt moet je (vooral op de stukken dat het mogelijk is) je goed wegsteken en gebruiken als recuperatiemoment en net niet de held willen uithangen :)
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 08 feb 2016 17:00

@2meter: ik rijd met Nobby Nic en Racing Ralph op de Heuvelrug.
@Melda: heeft het zin zo'n blokkentraining te combineren met mijn 45min woon-werk ritjes? Of zet dat geen zoden aan de dijk? Recupereren zit er op de singletracks op de Heuvelrug helaas niet al te veel in ;)

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 08 feb 2016 17:44

Wat is zo lees is dat het een kwestie is van vermogen tekort. Geen piek maar FTP.

Nou heb ik ergens gelezen dat je veel woon-werk fietst. Ik denk dat het goed is om te kijken hoe die fietsuren optimaal te benutten. Zelf heb ik een maandje trainingpeaks om wat te proberen. Als ik daar m'n woon-werk ritten in "plan" en kijk naar de performance chart is dat best wel een eye-opener. Dan bedoel ik dat ik zie dat de fitheid vaak stagneert.
Er zal meer kennis nodig zijn om er optimaal mee om te gaan voor specifieke doelen. Maar voor de niet zo bijzondere dingen die ik doe ga ik m'n ritten dusdanig aanpassen dat m'n score langzaam omhoog gaat (CTL) Hoe precies in het kort (hoop dat ik goed gelezen heb) Niet in een TSB zone van +10 tot -10 blijven hangen (wat langer en/of intensiever fietsen of vaker achter elkaar) Dus periodes van inspanning afwisselen met rust. Als er een evenement op het programma staat zorgen dat m'n TSB de dagen ervoor omhoog springt (=uitrusten)

JoostG
Forum-lid

JoostG 08 feb 2016 18:20

Ja de Heuvelrug, daar zeg je meteen ook wat. Daar zitten goed wat lange stukken omhoog in. Verschil in inhoud, maar ook gewicht, aanleg, etc komen juist op die tracks gruwelijk aan het licht.

Ik zou doordeweeks blijven trainen op basisconditie en in de weekenden proberen zolang mogelijk aan te klampen. Dat soort rondjes zijn behoorlijk intensief en daar moet je van herstellen. Als je dan doordeweeks ook gaat knallen gaat dat averechts werken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie