Compact binnenblad vervangen door 39/42 ?
Allen,
Mijn nieuwe racefiets die recent besteld werd, zal afgelverd worden met een 50/34 compact, ik had liever de klassieke dubbel gehad, maar er kan niet gekozen worden (Canyon).
Ik zou de 34 vervangen door een 39 of eventueel een 42.
52/42 is wat ik nu mee rijd, maar de 52 is toch wat aan de grote kant, de 50 zal me beter bevallen denk ik. En het huidig binnenblad is 42 wat op zich goed bevalt.
Ook woon en rijd in het vlakke polderland, Belgische kust en rijd niet op hellingen, vandaar dat de 34 voor mij geen meerwaarde biedt.
Door wat zouden jullie het binnenblad vervangen, door de 42 waar ik nu mee rijd of toch de 39 ?
Moeten er aanpassingen gebeuren aan het schakelmechanisme bij één van deze bladen ?
Moet er een langere ketting geplaatst worden voor het 42 blad ?
Alvast hartelijk dank,
Mijn nieuwe racefiets die recent besteld werd, zal afgelverd worden met een 50/34 compact, ik had liever de klassieke dubbel gehad, maar er kan niet gekozen worden (Canyon).
Ik zou de 34 vervangen door een 39 of eventueel een 42.
52/42 is wat ik nu mee rijd, maar de 52 is toch wat aan de grote kant, de 50 zal me beter bevallen denk ik. En het huidig binnenblad is 42 wat op zich goed bevalt.
Ook woon en rijd in het vlakke polderland, Belgische kust en rijd niet op hellingen, vandaar dat de 34 voor mij geen meerwaarde biedt.
Door wat zouden jullie het binnenblad vervangen, door de 42 waar ik nu mee rijd of toch de 39 ?
Moeten er aanpassingen gebeuren aan het schakelmechanisme bij één van deze bladen ?
Moet er een langere ketting geplaatst worden voor het 42 blad ?
Alvast hartelijk dank,
- jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
Inderdaad: wat je voorkeur heeft. Ik rij ook met een 42 op het vlakke. En in de bergen de 34 er weer op. Werkt prima.
Moeten er in dit geval aanpassingen gebeuren aan de derailleur ? Wordt de ketting niet te kort ?jelmerjager schreef:Inderdaad: wat je voorkeur heeft. Ik rij ook met een 42 op het vlakke. En in de bergen de 34 er weer op. Werkt prima.
De derailleur is toch al door de fabrikant op de 50t afgesteld? Wat zou je nog kunnen doen? Als de ketting lang genoeg is voor 50t, kan hij toch niet te kort zijn voor 42t?
Even nadenken doet wonderen.
Een achterderailleur vangt verschillen op. Dat is zijn tweede hoofdfunctie.
Hij stelt toch op een beleefde manier een vraag? Hoef je zo minachtend toch niet op te reageren, wel? Ook leken worden graag geholpen op fora, daar dienen ze deels ook voor.klimmer schreef:De derailleur is toch al door de fabrikant op de 50t afgesteld? Wat zou je nog kunnen doen? Als de ketting lang genoeg is voor 50t, kan hij toch niet te kort zijn voor 42t?Even nadenken doet wonderen.
Een achterderailleur vangt verschillen op. Dat is zijn tweede hoofdfunctie.
Op de 50 ga je misschien tot het achtste kransje achteraan in dit geval de 19, terwijl op de 42 wel het grootste tandwieltje achteraan zal gebruikt worden. Vandaar mijn vraag.klimmer schreef:De derailleur is toch al door de fabrikant op de 50t afgesteld? Wat zou je nog kunnen doen? Als de ketting lang genoeg is voor 50t, kan hij toch niet te kort zijn voor 42t?Even nadenken doet wonderen.
Een achterderailleur vangt verschillen op. Dat is zijn tweede hoofdfunctie.
Heel eenvoudig. Andere verhouding monteren 53/39. Voor de polder. 50/34 voor de bergen.
50/39 wordt door Shimano niet ondersteunt. Ik heb al verschillende afgebroken 50 bladen gezien van mensen die toch reden met 50/39. Ging totaal fout met schakelen .......
50/39 wordt door Shimano niet ondersteunt. Ik heb al verschillende afgebroken 50 bladen gezien van mensen die toch reden met 50/39. Ging totaal fout met schakelen .......
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik doe het precies zo als jelmerjager en nee, ik doe geen aanpassingen aan derailleur en ketting.Vince! schreef:Moeten er in dit geval aanpassingen gebeuren aan de derailleur ? Wordt de ketting niet te kort ?jelmerjager schreef:Inderdaad: wat je voorkeur heeft. Ik rij ook met een 42 op het vlakke. En in de bergen de 34 er weer op. Werkt prima.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
... Of rijden de 50/42(39)-forummers niet met Shimano, maar met Sram of Campa. Ik blijf het ook maar een hardnekkig gerucht vinden dat de 6800 niet compatible is met 50/39
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.