Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized Diverge Carbon

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 01 dec 2015 10:59

Eerder ben ik hier een topic gestart over mijn keuze tussen een Steven Super Prestige en een Specialized Diverge Carbon. Dat leverde vooral andere mogelijkheden en ideeen op en geen opmerkingen over de fiesen waaruit ik wil kiezen. Daarom nu op deze manier.

Mijn keuze lijkt de Diverge te worden, Komende week krijg ik er een als testfiets, mede, omdat ik nogal twijfel over de maat (54/56, vooral omdat ik eigenlijk een 54 moet hebben, met de lengte van een 56). Zijn er mensen met ervaring met de Diverge hier die nog aandachtspunten kunnen noemen tijdens mijn testweek? Wat ik dus niet vraag is welke modellen er nog meer zijn, maar juist wat zijn de ervaringen van anderen met de Diverge (of eventueel de Steven Superprestige, die nog niet helemaal uit beeld is, maar wel bijna). Alvast bedankt voor jullie input.
Ach, ik zeg ook maar wat

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 01 dec 2015 23:21

je bedoelt een stevens ;)
hoe kom je aan het gegeven een 54 met de lengte van een 56 nodig te hebben? Enige reden die voor handen ligt is omdat je liever dieper wilt zitten (want kleinere maat = korter balhoofd)?. Weet uit m'n hoofd het verschil in reach niet tussen die maat 54 en 56, maar dat verschil is inderdaad gewoon te overbruggen met langere stuurpen.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 02 dec 2015 11:49

Klopt helemaal, verschil in reach is idd te overbruggen me 2cm langere nok, maar verschik in balhoofdbuis is 2,5 cm dus dat scheelt erg veel en door het verschil in stack, kom ik dan wel erg rechtop te zitten volgens wat ik zo zie als vergelijk met mijn huidige fietsen. Maar komend weekend een testfiets in maat 56, dus ik kan dan "live" voelen hoe ik op een 56 kom te zitten en kijken of ik echt zo rechtop kom te zitten.
Ach, ik zeg ook maar wat

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 dec 2015 11:58

Inderdaad, eerst maar eens lekker testen. Dat is toch de beste manier om erachter te komen of een fiets bij je past. Als de Diverge je niet past zal die stevens ook geen oplossing zijn. Dan moet je eerder naar een Focus Mares kijken. Dat is volgens mij de meest lage, lange crosser.
Campagnolo Ultra Dork

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 05 dec 2015 18:19

Twee dagen flink kilometers gemakt op de Diverge Testbike. Heerlijke fiets. Het concept werkt. Heel veel comfort en toch heel direct bij aanzetten en de beste stuurfiets die ik ooit bereden heb. Perfecte fiets, uiteraard wat overdone als woon werk, maar wel heel lekker om daar je km op te maken. Maat 56 past goed en ik kan mijn zit daar op enkel mm na ideaal maken. Enige puntje blijft het "schrapen" van remschijven nadat je door een plas bent gereden, maar denk dat ik daar wel mee kan leven. Nu maar eens een maandje in laten dalen voor ik definitief de keuze maak, maar geloof dat ik er wel uit ben.

Voor degene die het opperde ( volgens mij in het eerst topic over mijn keuze) een Open UP is inderdaad nog mooier, vandaag in handen gehad, maar met een min of meer vergelijk bare afmontage kom je dan op een dikke 5k (misschien wel kleinde 60 uit, dat wordt me toch echt te gek. Maar het concept is gelijk met als voordeel dat er schijfremwielen voor de weg, 29 er en 650B wielen in kunnen. En wat is dat een geweldig frame, maar voor woon werk gaat hem dat zeker niet worden.
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 09 aug 2016 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat

schieper
Forum-lid

schieper 09 aug 2016 10:37

Hoe lang ben je als ik vragen mag (ivm bepalen framemaat)?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 09 aug 2016 10:52

Hoi Schieper, topic is van december.,Ondertussen rijd ik al weer een maand of 6 met veel plezier op mijn Diverge. Ik ben 178 met een bbl van 82,5 kwam volgens meting tussen een 54 en 56 in. Op een 54 moest ik erchter met een extreem lange nok gaan rijden (15cm of zelf nog langer). Door het sloping frame vond ik een 56 de betere keus. Heb zelfs daarop nog een 12cm nok laten monteren ipv de standaard 10cm. om goed te zitten. Doordat het frame sloping is krijg je toch nog een redelijke ruimte tussen je frame en zadel. Ook kan ik nog net diep genoeg zitten. Al met al past het maar net, maar het past nu wel. Dit ook, omdat ik voor het type fiets een iets minder diepe zit accepteer dan op een pure racer. Heb na bijna 40 jaar en tientallen fietsen al een paar jaar besloten dat voor mij de lengte van een frame belangrijker is dan de hoogte en ook op die basis voor de Diverge gekozen (tov mijn andere mogelijke alternatieven) en voor een 56 gegaan.
Ach, ik zeg ook maar wat

schieper
Forum-lid

schieper 15 aug 2016 10:44

Thanks. Ik ben 180 en 83 bbl dus die 56 zal mij dan ook wel passen. Ik wilde sowieso een wat kleiner frame dan wat ik nu heb.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 aug 2016 12:35

schieper schreef:Thanks. Ik ben 180 en 83 bbl dus die 56 zal mij dan ook wel passen. Ik wilde sowieso een wat kleiner frame dan wat ik nu heb.

Relatief korte benen ivm je totale lengte.
Een Diverge heeft toch een meer endurance geometrie.
Kom je dan niet beter weg met een "langere - lagere" fiets?
I know myself like no one else
Nothing to defend

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 15 aug 2016 13:06

Dacht ik ook voor ik ging meten en afstellen op 2 testfietsen (je kunt maar geluk hebben dat die toevallig beschikbaar zijn). Toch bleek voor mij het heel goed mogelijk om een redelijk ideale fit op een 56 ter bereiken, ja inderdaad met een wat minder diepe zit dan op mijn pure rader, maar dat is dan ook niet de bedoeling op deze fiets en ik rijd inderdaad op de Diverge erg veel in de beuge, maar zie dit niet als nadeel. Tip aan schieper is vooral zet je afstelling is op een testfiets en kijk hoe het bevalt.
Ach, ik zeg ook maar wat

schieper
Forum-lid

schieper 15 aug 2016 13:24

Ik ga het gewoon uitproberen en meemaken. De winkel vond dat ik een grensgevalletje was en adviseerde dan toch de 56 voor mijn gebruik. Bedankt voor de tips.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 15 aug 2016 13:52

Bij mij was het precies zo, maar nu na 4800km nog geen moment spijt van mijn 56, maar probeer het zeker zelf uit, niets zo persoonlijk als de fit van je fiets.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie