Vandaag is de 100e Ronde van Vlaanderen voorgesteld:
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2510546
100e Ronde van Vlaanderen
-
Quarantanove
- Forum-lid
-
kharmanist
- Forum-lid
Totally agree... ze hadden als eerbetoon gerust de Muur van Geraardsbergen terug in het parcours kunnen leggen. Deze helling was tenslotte decennialang de scherprechter in de (echte) Ronde Van Vlaanderen. Desnoods als openingshelling,... parcourstechnisch is dit perfect mogelijk. Maar tegengestelde belangen en een koppige Wouter Vandehaute beslissen er blijkbaar anders over.
-
Quarantanove
- Forum-lid
Wat maakt het uit?
Ik kijk al meer dan 4 decennia jaarlijks naar de Ronde van Vlaanderen en de edities zonder en met de Muur waren allemaal even interessant. En als er al verschil in boeiend zijn was lag dat zeker niet aan al dan geen Muur.
Als Wouter Vandenhoute deze formule financieel nodig heeft om zijn koersen uit de handen van ASO te houden dan is dat veel belangrijker dan die Muur in het parkoers.
Ik kijk al meer dan 4 decennia jaarlijks naar de Ronde van Vlaanderen en de edities zonder en met de Muur waren allemaal even interessant. En als er al verschil in boeiend zijn was lag dat zeker niet aan al dan geen Muur.
Als Wouter Vandenhoute deze formule financieel nodig heeft om zijn koersen uit de handen van ASO te houden dan is dat veel belangrijker dan die Muur in het parkoers.
-
kharmanist
- Forum-lid
Tja, ergens zal dit een eeuwige discussie blijven, maar ik ben toch nog steeds geen fan van de nieuwe Ronde. Ik hou echt niet van lussen in een klassieker ("alé hop, nog es over de Kwaremont", of "Hoeveel keer moeten ze er nu nog over?") en vind het mooier als ze van punt A naar punt B rijden. Bovendien kan je op de Muur meer 'koers' maken dan op de Paterberg. Ik heb beide al veel opgereden (ben van de streek). Ik heb ook het gevoel dat de nieuwe Ronde veel meer een gesloten koers is geworden (maar da's misschien te veralgemenen naar alle klassiekers tegenwoordig).
Wat ook jammer is: als wielertoerist kon je vroeger op zaterdag het volledige parcours rijden, net zoals de profs op zondag. Nu is dit ook niet meer mogelijk... door de lussen
Ik heb beide al volledig gereden en de beleving bij de oude Ronde was dan ook een stuk groter.... niet alleen de zaterdag zelf, maar ook de zondag voor de buis.
Om on-topic te blijven: voor de 100ste editie had ik er de Muur toch graag nog eens in gezien, als eerbetoon, al was het maar als opener, en dan zijn de (kermis)lussen nog steeds mogelijk (dus ongewijzigde finale voor de liefhebbers van de huidige Ronde).
Wat ook jammer is: als wielertoerist kon je vroeger op zaterdag het volledige parcours rijden, net zoals de profs op zondag. Nu is dit ook niet meer mogelijk... door de lussen
Om on-topic te blijven: voor de 100ste editie had ik er de Muur toch graag nog eens in gezien, als eerbetoon, al was het maar als opener, en dan zijn de (kermis)lussen nog steeds mogelijk (dus ongewijzigde finale voor de liefhebbers van de huidige Ronde).
- de zwarten
- Forum-lid HC
ze hebben er een criterium van gemaakt, en een criterium wordt haast altijd beslist in de laatste ronde.
De vorige versie werd ook vaak beslist na de muur, maar de kans dat het voor de muur gebeurde zat er tenminste nog altijd in. Nu is die kans dat het voor de laatste keer Kwaremont gebeurt, helemaal weg.
De spankracht zal dus altijd beperkter zijn dan vroeger. De laatste 8km bevorderen het spektakel geenszins (nergens ook maar beetje vals plat of een bocht + veel kans op meewind = wachten op de sprint indien met 2 of meer).
Je kan dan wel zeggen dat de renners de koers maken, maar de ronde is gewoon te zwaar om vroeg pijlen te verschieten. Het is wachten om niet tegen de muur te lopen (pun intended!).
jammer, maar er zijn gelukkig nog andere vlaamse koersen. Ik kijk tegenwoordig liever naar de omloop en gent-wevelgem.
De vorige versie werd ook vaak beslist na de muur, maar de kans dat het voor de muur gebeurde zat er tenminste nog altijd in. Nu is die kans dat het voor de laatste keer Kwaremont gebeurt, helemaal weg.
De spankracht zal dus altijd beperkter zijn dan vroeger. De laatste 8km bevorderen het spektakel geenszins (nergens ook maar beetje vals plat of een bocht + veel kans op meewind = wachten op de sprint indien met 2 of meer).
Je kan dan wel zeggen dat de renners de koers maken, maar de ronde is gewoon te zwaar om vroeg pijlen te verschieten. Het is wachten om niet tegen de muur te lopen (pun intended!).
jammer, maar er zijn gelukkig nog andere vlaamse koersen. Ik kijk tegenwoordig liever naar de omloop en gent-wevelgem.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®