Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielen en banden op kasseien

zjell
Forum-lid

zjell 15 nov 2015 19:21

Ik ben een recreatieve / amateur wielrenner en ben sinds enkele jaren mijn rondje rond de kerk aan het uitbreiden met het wat serieuzere werk (dit jaar bijv. les trois ballons gereden). Ik zit op zo'n 6000km per jaar en rijd het hele jaar door op de weg.

Ik overweeg komend jaar de Ronde van Vlaanderen te rijden of wellicht zelfs Parijs Roubaix en zoek advies of/wat ik moet investeren in materiaal.

Ik ben geen materiaal freak en ga voor degelijk, duurzaam en betaalbaar spul. Ik rijd een degelijke Giant TCR 1 Alu met standaard Giant wielen (P-R2) en dat voldoet voor mij prima op de weg. Sinds kort rijd ik met 25mm Conti 4000s II en die vind ik top.
Aan mij dus geen Italiaans marketingspul besteed maar ik wil wel goed spul hebben en koop geen Chinese troep.

Ik weeg 90 kg dus ik heb zeker op kasseienstroken goed spul nodig. De opties waar ik advies over nodig heb

- 28mm banden of 25mm?
- voldoen mijn fabriekswielen of moet ik andere wielen?
- Is mijn fiets / wiel compatibel met 28mm? Past dat?

Graag jullie advies! Alvast dank!

bw75
Forum-lid

Gebruikersavatar bw75 15 nov 2015 19:45

De 2015 Parijs-Roubaix TCR van Degenkolb was uitgerust met 28mm banden dus ws. passen ze op jouw TCR ook.
Veel meer ruimte zal je niet hebben denk ik. Voor kasseien zou ik zeker 28 mm geruiken vanwege meer comfort en toch betere demping richting wielen en frame. Je Giant wielen zijn prima. Er zullen wel sterkere wielen bestaan maar die moet je misschien custom laten bouwen. Lijkt me niet meteen nodig.

allard
Forum-lid

allard 15 nov 2015 20:03

Degenkolb reed Parijs-Roubaix op een Giant Defy, niet een TCR. De Defy heeft meer ruimte voor banden dan de TCR, dus daar past makkelijker 28mm in.
Ik heb zelf een TCR advanced, waarbij bandjes van (zelf gemeten) 26-27mm al aardig krap beginnen te worden. Bandjes van werkelijk 28mm zou ik zelf niet echt aandurven wegens de hoeveelheid ruimte.

Antwoord op de vragen:
1. Indien mogelijk qua ruimte: 28mm. Breder = meer comfort. Zeker op kasseien geen overbodige luxe.
2. Je wielen zullen waarschijnlijk wel wat aankunnen, maar hebben relatief weinig spaken. Met een bombproof 32 spaaks setje zal je wat meer zekerheid hebben dat de boel heel blijft.
3. Meten, meten, meten...

JoostG
Forum-lid

JoostG 15 nov 2015 20:51

Je moet het niet groter maken dan het is. Kasseien kunnen de eerste keer best heftig zijn, maar wielen, zeker met de juiste bandenspanning moeten dat kunnen hebben.
Ik heb Vlaanderen gereden met 23mm (campa zonda, jaja Italiaanse marketingspul) en veel te hoge spanning (blaren op mijn handen), Vlaanderen gereden op 23mm tubeless en lage bandenspanning (op Farsports carbon, jaja Chinese troep ;) ) en recent Roubaix op 28mm tubeless (op Pacenti SL23).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 nov 2015 21:55

zjell schreef:Ik ben een recreatieve / amateur wielrenner en ben sinds enkele jaren mijn rondje rond de kerk aan het uitbreiden met het wat serieuzere werk (dit jaar bijv. les trois ballons gereden). Ik zit op zo'n 6000km per jaar en rijd het hele jaar door op de weg.

Ik overweeg komend jaar de Ronde van Vlaanderen te rijden of wellicht zelfs Parijs Roubaix en zoek advies of/wat ik moet investeren in materiaal.

Ik ben geen materiaal freak en ga voor degelijk, duurzaam en betaalbaar spul. Ik rijd een degelijke Giant TCR 1 Alu met standaard Giant wielen (P-R2) en dat voldoet voor mij prima op de weg. Sinds kort rijd ik met 25mm Conti 4000s II en die vind ik top.
Aan mij dus geen Italiaans marketingspul besteed maar ik wil wel goed spul hebben en koop geen Chinese troep.

Ik weeg 90 kg dus ik heb zeker op kasseienstroken goed spul nodig. De opties waar ik advies over nodig heb

- 28mm banden of 25mm?
- voldoen mijn fabriekswielen of moet ik andere wielen?
- Is mijn fiets / wiel compatibel met 28mm? Past dat?

Graag jullie advies! Alvast dank!
Dit bedoel je dus met italiaans marketingspul en Chinese troep :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Suc met je 1ste post en serieus genomen te worden :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

joopi
Forum-lid

joopi 15 nov 2015 22:29

Owwww, Zjell, wat heb je gedaan, 1 sneer naar te dure Italiaanse spulletjes en je dreigt al meteen niet serieus te worden genomen! Blijkbaar raak je een rauwe zenuw...... :lol:
On topic: je fiets en je wielen zullen het gerust overleven, inderdaad niet groter maken dan het is. Als 28 mm banden passen (uitproberen!) dan zeker doen. Als 25 mm de max blijkt te zijn, dan niet met 7 of 8 bar gaan rijden maar met maximaal 6.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 16 nov 2015 07:52

joopi schreef:Owwww, Zjell, wat heb je gedaan, 1 sneer naar te dure Italiaanse spulletjes en je dreigt al meteen niet serieus te worden genomen! Blijkbaar raak je een rauwe zenuw...... :lol:
On topic: je fiets en je wielen zullen het gerust overleven, inderdaad niet groter maken dan het is. Als 28 mm banden passen (uitproberen!) dan zeker doen. Als 25 mm de max blijkt te zijn, dan niet met 7 of 8 bar gaan rijden maar met maximaal 6.
Maar waarom deze opmerkingen in een in een vraagstelling?Ik zie daar de meerwaarde niet van in.En omdat ik toevallig een Italiaan rijdt met Chinese velgen plaatste ik deze foto/opmerking met als reden dat de uitspraak nergens op gebaseerd is.
Maar voor kasseien ritten als amateur renner zou ik een setje laten spaken 28-32 spaaks kun je overal mee uit de voeten.
Mooi setje Pacenti's met hope naven kun je zowel winter als zomer mee doorrijden.
Afbeelding
Afbeelding
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 16 nov 2015 13:50

Je kunt RVV en P-R kwa kasseien niet met elkaar vergelijken. Beide heb ik gereden. Vlaamse kasseien liggen op lokale wegen waar ook lokaal autoverkeer tussen twee dorpen overheen gaat. Noord-Franse kasseien liggen op veldwegen waar de boer drie keer per jaar met de trekker overheen gaat en waar je geen enkele auto tegenkomt.

Dat Herr Degenkolb met 28mm durft te rijden, zegt wel iets maar niet heel veel. Hij kan daags na P-R afscheid nemen van z'n wielen en dinsdags met een schone lei en nieuwe wielen beginnen met de hersteltraining. Wij willen doorgaans nog wat langer met onze dure spullen doen.

Als je geen kasseien ervaring hebt, doe dan eerst een keer de RVV. Daar kun je met 25 á 28mm wel toe. Voor P-R heb imho 28 á 32mm nodig. Dat past niet in elke racer. Denk daarom eens aan de CX-er.

Mr. R
Forum-lid

Mr. R 16 nov 2015 13:57

Nee_Nee schreef: Als je geen kasseien ervaring hebt, doe dan eerst een keer de RVV. Daar kun je met 25 á 28mm wel toe. Voor P-R heb imho 28 á 32mm nodig. Dat past niet in elke racer. Denk daarom eens aan de CX-er.
Daar ben ik het niet mee eens. P-R kan je ook prima met 25mm banden rijden. Je hebt minder comfort maar het kan zeker want ik heb het ook gedaan.
Mijn setup was een knalhard alu frame met 25mm gp4seasons en Fulcrum R3. Dubbel stuurlintje was ik wel blij mee..... De kunst is vooral goed je weg zoeken over de stroken.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 nov 2015 15:25

Inderdaad. Je hebt echt geen mountainbike nodig voor Parijs Roubaix... Je materiaal kan veel hebben, zeker bij de gemiddelde rijder die qua gewicht en snelheid ver onder de limieten van het materiaal blijft zitten (70 tot 85kg?, bij wielen die vanaf fabriek een 110 tot 130kg mogen hebben).

Ik zou op 25mm rijden. Als het past en je voelt je er prettiger bij, stop je er 28mm banden in, prima. Gooi niet zoveel lucht in je banden als je normaal zou doen, maar extreem weinig is ook weer niet nodig (risico stootlek en risico op je velg butsen over de kasseien.. dus punt van je materieel heel willen houden). En verder is het toch vooral een kwestie van zelf zo relaxed mogelijk blijven, goed duwen op die pedalen, stuur losjes beet, schouders ontspannen en laat die fiets dan maar wat stuiteren en dansen. Dat is voor het materieel en voor je eigen lijf het beste wat je kunt doen. Waarschijnlijk een tandje zwaarder rijden dan je gewend bent, over de kasseistroken, en je komt prima door. En focus een meter of 10 tot 100 voor je voorwiel (afwisselend als dat lukt) zodat je inderdaad de minst slechte lijnen kunt pakken (korte zicht voor de kuilen en gaten vlakbij, lange zicht voor je globale lijn - ga je meer naar t midden, wil je juist richting het gootje?).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 16 nov 2015 23:21

Nou inderdaad. Parijs roubaix rijden gaat meer over techniek en inzicht dan over materiaal. Je rijdt hem toch ook voor de beleving? Ik reed m 3x met 23 bandjes en met dura ace 1380's. Niet omdat ik zo goed ben, maar gewoon omdat het prima kan. 25 bandjes zou wat extra comfort brengen maar als je breder dan dat wil gaan.... Ga dan op de crosser of de mtb. Persoonlijk vind ik het niet nodig er speciaal bandjes voor te gaan kopen. Hoogstens een extra binnenbandje. Parijs roubaix op 23 kàn, kies je lijn gewoon goed.

Emielepiel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 17 nov 2015 13:47

MarkVeenstra schreef:... Waarschijnlijk een tandje zwaarder rijden dan je gewend bent, over de kasseistroken, en je komt prima door...
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld? Komend voorjaar voor het eerst de RVV rijden. Ik maak me niet zo druk over de kasseien. In Drenthe (Ees, Odoorn) rij ik er ook wel eens over. Ik heb het idee dat als je de juiste snelheid hebt, het een stuk beter aanvoelt. Heeft niets met heel snel of langzaam te maken. Je danst bij wijze van spreken van kassei naar kassei en voelt een stuk aangenamer.
Maar ik was benieuwd waarom je een tandje zwaarder zou moeten rijden. Wellicht doe je dit automatisch door het gestuiter..

Plaats reactie