Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

compatibiliteit derailleurs

VhFtsnmkr
Forum-lid

VhFtsnmkr 03 nov 2015 15:55

Een vraag:

Mijn RX100 8 speed fiets heeft een nieuwe derailleur nodig. Ketting, shifters, cassette zijn 8speed en OK, maar de achterderailleur, ik kom er niet uit. Wat past wel en wat past niet?

Gaat het mis bij de nieuwe 11speed groepen, omdat daar de cable travel anders zou zijn?

http://productinfo.shimano.com/download/pdf/com/1.0/en geeft geen uitsluitsel. Of ik begrijp het niet, dat kan ook...

(en ik wil dus niet mijn fiets ombouwen naar 11speed, maar enkel een passende nieuwe achterderailleur aan mijn fiets schroeven... )

Graag jullie hulp...

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 03 nov 2015 16:32

Elke gewone (non-shadow) 7/8/9 speed MTB achterderailleur. In Acera, Alivio en Deore kwaliteiten nog goed verkrijgbaar, 2-3 tientjes.

Edit: ik zie dat er in race ook eea nog te verkrijgen is, Rose heeft oa 8s compatible race achterderailleurs op de site, zelfde prijscategorie.

VhFtsnmkr
Forum-lid

VhFtsnmkr 03 nov 2015 17:11

Dat er compatibele derailleurs bestaan dat geloof ik ook, maar welke zijn dan niet compatibel? Past 11 speed ook?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 03 nov 2015 18:48

Lijkt me niet. Zal wel schakelen maar niet optimaal. Die nieuwere derailleurs hebben een heel andere parrellogram structuur. Neem er eentje waar 8sp compatibel bij staat volgens shimano. Genoeg keuze bij rose. Sowieso zie ik t nut van een dure 11speed derailleur niet. Je kan nog steeds maar 8 tandjes schakelen. Die simpele claris derailleurs 7/8 speed lijken het meest op de rx100s en zullen waarschijnlijk nog het beste werken ook. Anders ergens tweedehands eentje oppikken.

http://www.rosebikes.nl/producten/onder ... eurs/race/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie