Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

DTswiss r 23 spline vs Fulcrum racing 7

Carl Bosman
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2015 09:23

Carl Bosman 02 nov 2015 09:34

Hallo,

Ik wil hier vragen welke wielset ik best op mijn fiets zou leggen voor een koers. Ik heb op mijn Specialized Fulcrum racing 7 liggen maar zou deze willen veranderen door mijn reserve wielset die ik heb van mijn reservefiets, dit zijn DT swiss R23 Spline velgen. De dt swiss velgen bollen zeer goed en heb hier nooit problemen mee gehad. Nu hetgeen waardoor ik ze vooral zou vervangen is dat de Fulcrum's meer wegen. Zou iemand mij raad kunnen geven? Ik heb op men canyon een setje cosmics liggen maar het probleem dat ik heb als ik deze op men specialized leg, is dat deze een carbon velgrand hebben en dat ik dan met deze speciale blokjes geen aluminium velgen op kan leggen en is ook nogal kostelijk als je ermee valt. :P

Mvg Carl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 nov 2015 09:50

Ik weet niet wat voor koersen je rijdt, maar bij vlakke koersen is gewicht nauwelijks een issue.

Reden om wel met de DT's te rijden is de interne breedte van de velg (18 mm, versus 15 mm op de F7's). Hierdoor vallen 25 mm bandjes veel mooier dan op de F7's.

Bmoos01
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2015 17:02

Bmoos01 02 nov 2015 10:18

Je kunt prima rijden met een alu wielset met carbon remblokken in nood. Is me regelmatig overkomen tijdens de nederlandse klassiekers (Norg, midden brabant, eurode). Remgevoel en kracht is weliswaar iets minder maar goed genoeg als noodoplossing. Remblokjes alleen niet meer gebruiken voor de carbon velg nadien. Tevens denk ik niet dat je per se sneller bent met je 50mm carbon wielen ten opzichte van de dt swiss. Sterker nog ik zou zelf voor de dt swiss wielen rijden omdat deze een bredere vorm heeft zoals havana al zei. Dit zorgt voor meer comfort en dat maakt voor mijzelf na 180km koers meer verschil dan een klein aërodynamisch voordeel.

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 02 nov 2015 15:55

havana schreef:Ik weet niet wat voor koersen je rijdt, maar bij vlakke koersen is gewicht nauwelijks een issue.

Reden om wel met de DT's te rijden is de interne breedte van de velg (18 mm, versus 15 mm op de F7's). Hierdoor vallen 25 mm bandjes veel mooier dan op de F7's.
De 2016 modellen Fulcrum R7 en R5 (en ook Racing Quattro trouwens) zijn nu 17mm interne breedte, ipv 15mm.
Zijn te herkennen aan de toevoeging "LG".
Bijv: https://www.bike-components.de/de/Fulcr ... tz-p40673/

Carl Bosman
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2015 09:23

Carl Bosman 08 nov 2015 18:37

Ok, En de cosmic's blijven op men reserve fiets liggen en die gaat dan op de volgwagen. Het type koersen zal vooral vlak zijn en kermiskoersen maar interclubs zijn vaak ook met klimmen. (Angreau, Herboumont, Harzé.) Maar dan kan ik de wielen nog veranderen en waarom mag je ze erna niet meer gebruiken opcarbon velgen als je op aluminium hebt geremd?

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 08 nov 2015 22:07

Omdat er aluminiumslijpsel van je alu velgen in je remblokken kan komen, en dat zullen je carbon remvlakken niet leuk vinden...

Plaats reactie