Rugzak-fietstas combinatie
Beste forumleden
Ik had graag wat hulp gehad bij mijn zoektocht. Ik zou graag mijn boekentas vervangen door iets dat ik zowel op mijn rug kan dragen als aan mijn fiets kan vasthangen. Dit zodat mijn bezweette rug niet meer de grootste geurhinder van het auditorium zou zijn. De nadruk ligt echter op rugzak, niet op fietstas. Ik ben al veel modellen fietstas tegengekomen met de mogelijkheid die als rugzak te dragen, maar dat ziet er niet comfortabel genoeg uit om langere afstanden op de rug te dragen (en dat staat in de reviews te lezen) en anderzijds zien ze er ook fietstassen uit, terwijl ik liever een rugzak/boekentas-uitzicht heb met ritsen ipv de tegenwoordig veel voorkomende oprol vastklik toestanden.
Tot nu toe leverde mijn zoektocht maar 1 resultaat, de Vaude cycle 28. Dit is ook precies het enige systeem waar zowel de optie rugzak als fietstas aan elkaar vast hangen (dus geen los paneel waarmee men moet werken) met de nadruk op rugzak. Ik hoopte toch alternatieven te vinden zodat ik ze kan vergelijken. Of zijn mijn eisen dan te streng om een rugzak te hebben die eenvoudig aan de fiets kan vastgemaakt worden?
Van mijn part mag het zelf een systeem zijn waarbij het op de bagagedrager vastzit ipv als een fietstas aan de zijkant hangt. Lijkt me zelfs veiliger naar grotere gewichten toe (balans is beter maar zwaartepunt hoger) maar daarbij heb ik nog nergens een deftig systeem gezien.
Alvast bedankt bij de hulp in mijn zoektocht,
Brecht
Ik had graag wat hulp gehad bij mijn zoektocht. Ik zou graag mijn boekentas vervangen door iets dat ik zowel op mijn rug kan dragen als aan mijn fiets kan vasthangen. Dit zodat mijn bezweette rug niet meer de grootste geurhinder van het auditorium zou zijn. De nadruk ligt echter op rugzak, niet op fietstas. Ik ben al veel modellen fietstas tegengekomen met de mogelijkheid die als rugzak te dragen, maar dat ziet er niet comfortabel genoeg uit om langere afstanden op de rug te dragen (en dat staat in de reviews te lezen) en anderzijds zien ze er ook fietstassen uit, terwijl ik liever een rugzak/boekentas-uitzicht heb met ritsen ipv de tegenwoordig veel voorkomende oprol vastklik toestanden.
Tot nu toe leverde mijn zoektocht maar 1 resultaat, de Vaude cycle 28. Dit is ook precies het enige systeem waar zowel de optie rugzak als fietstas aan elkaar vast hangen (dus geen los paneel waarmee men moet werken) met de nadruk op rugzak. Ik hoopte toch alternatieven te vinden zodat ik ze kan vergelijken. Of zijn mijn eisen dan te streng om een rugzak te hebben die eenvoudig aan de fiets kan vastgemaakt worden?
Van mijn part mag het zelf een systeem zijn waarbij het op de bagagedrager vastzit ipv als een fietstas aan de zijkant hangt. Lijkt me zelfs veiliger naar grotere gewichten toe (balans is beter maar zwaartepunt hoger) maar daarbij heb ik nog nergens een deftig systeem gezien.
Alvast bedankt bij de hulp in mijn zoektocht,
Brecht
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Hoi Brecht,
Volgens mij zoek je iets dat vrij lastig is. In de basis worden er hele andere eisen gesteld aan een fietstas dan aan een rugtas. Fietstas is relatief plat, met een vlakke, vaak vierkante, achterkant. Omdat dit nou eenmaal het beste past op een fiets, en de meeste stabiliteit, en ruimte geeft zonder al te veel uitsteken. Hiermee is de vorm meteen minder geschikt voor op je rug. Een compromis is dan de schouderband, maar dat werkt ook maar matig meestal.
Ik denk dat je beter kunt kijken hoe je een gewone rugtas makkelijk op je bagagedrager mee kan krijgen. Misschien zelf wat klussen voor een groter oppervlak van je drager, en dan met 1 of 2 spinnen je tas tegen je zadel geklemt oid.
Iets meer out of the box, in de motorenwinkel zijn prima tanktassen of buddy seat tassen te vinden die bedoeld zijn om makkelijk op/van een motor te bevestigen en ook als rugzak goed zijn. Een tanktas met ringbevestiging, zou je vast ook wel op je bagagedrager gemonteerd kunnen krijgen. voorbeeldje:
http://motodeluxe.be/wp-content/uploads ... 00x500.jpg
Volgens mij zoek je iets dat vrij lastig is. In de basis worden er hele andere eisen gesteld aan een fietstas dan aan een rugtas. Fietstas is relatief plat, met een vlakke, vaak vierkante, achterkant. Omdat dit nou eenmaal het beste past op een fiets, en de meeste stabiliteit, en ruimte geeft zonder al te veel uitsteken. Hiermee is de vorm meteen minder geschikt voor op je rug. Een compromis is dan de schouderband, maar dat werkt ook maar matig meestal.
Ik denk dat je beter kunt kijken hoe je een gewone rugtas makkelijk op je bagagedrager mee kan krijgen. Misschien zelf wat klussen voor een groter oppervlak van je drager, en dan met 1 of 2 spinnen je tas tegen je zadel geklemt oid.
Iets meer out of the box, in de motorenwinkel zijn prima tanktassen of buddy seat tassen te vinden die bedoeld zijn om makkelijk op/van een motor te bevestigen en ook als rugzak goed zijn. Een tanktas met ringbevestiging, zou je vast ook wel op je bagagedrager gemonteerd kunnen krijgen. voorbeeldje:
http://motodeluxe.be/wp-content/uploads ... 00x500.jpg
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik gebruik de Freepack Meta II op de racefiets en MTB. Met klick-fix aan de zadelpen.
http://www.amazon.de/Rixen-Kaul-KlickFi ... B013T8EPYQ
http://www.amazon.de/Rixen-Kaul-KlickFi ... B013T8EPYQ
Dag Mark, ik vermoedde al dat het een lastige vraag zou zijn. Maar mij lijkt dat toch niet zo moeilijk om den simpele rugzak als een fietstas aan de fiets vast te maken. Maar dan heb ik het wel niet over de giant boekentassen waarmee de kinderen al eens over straat lopen. Bij mij is hetgeen ik nu heb vrij vlak, het kan op de meeste dagen in een fietstas passen. Maar dan raakt wel de flap van de fietstas niet toe. Het grootste probleem dat ik zie is de linten van de rugzak die in de wielen zouden dragen en daarvoor heb ik al goede systemen gezien. Zoals bij de Vaude is het dat het door de fietstas bevestigingsflap afgeritst. Bij een fietstas-rugzak dat mijn moeder heeft is het dat men die los klikt en dan over de andere kant erover klikt zodat het weg zit van het wiel. Het enige wat dan nog nodig zou zijn naar het gewicht toe is misschien een versterkte bodem (voor mij niet nodig maar mss wel voor een veilige fietstas) en dan langs de zijkanten riempjes om alles samen te trekken (zodat het niet schuin verder van de fiets komt te liggen).
Die Vaude vind ik toch een goed voorbeeld van dat het wel kan, maar ik had graag gewoon andere zaken gezien in de hoop dat ik toch wel wat kan vergelijken naar comfort en gebruiksgemak toe. Allessinds zeker bedankt voor de tip om eens te kijken bij de motorwinkels.
Die Vaude vind ik toch een goed voorbeeld van dat het wel kan, maar ik had graag gewoon andere zaken gezien in de hoop dat ik toch wel wat kan vergelijken naar comfort en gebruiksgemak toe. Allessinds zeker bedankt voor de tip om eens te kijken bij de motorwinkels.
-
i-mac
Kijk eens bij Thule. http://www.fietstascenter.be/product/58 ... black.html
Ik ben vandaag de Vaude cycle 28 gaan proberen in de AS Adventure en dat zit toch nog redelijk op de rug. De reden waarom ik niet gewoon mijn rugzak op mijn fiets bind is omdat ik daar veel negatieve ervaringen mee heb gehad. Op mijn vorige fiets had ik zo een boekentas rek waarom ik hem met rekkers kon vastmaken. In die tijd zat ik nog in het middelbaar met toch al eens zware boekentassen. Ik heb al meerdere keren gehad dat de boekentas er afschoof door de Gentse kasseien. Nu op de unief is de boekentas een stukje lichter maar zit er al eens mijn pc of tablet in. Daar wil ik zo geen val met meemaken. Dat zijn kostbare dingen. En dan heb ik nog geluk gehad, een vriend van mij heeft het zelfs al gehad dat door het afschuiven van de boekentas de fietsenrekken in zijn wiel is gedraaid geraakt, die is hard gevallen.
Als men een fietstas makkelijk wilt meenemen zijn er al modellen met een schouderband, maar daarvan denk ik toch dat dat niet gezond is voor mijn scoliose, dus toch liever de symmetrische lastverdeling van een rugzak.
En I-Mac: ik heb die van Thule bekeken en daar zie ik niet direct een combinatie rugzak-fietstas. Wat ik wel zie zijn fietstassen en fietsrugzakken om al fietsend op de rug te dragen. Kijk ik ee dan over?
Als men een fietstas makkelijk wilt meenemen zijn er al modellen met een schouderband, maar daarvan denk ik toch dat dat niet gezond is voor mijn scoliose, dus toch liever de symmetrische lastverdeling van een rugzak.
En I-Mac: ik heb die van Thule bekeken en daar zie ik niet direct een combinatie rugzak-fietstas. Wat ik wel zie zijn fietstassen en fietsrugzakken om al fietsend op de rug te dragen. Kijk ik ee dan over?
-
i-mac
Dit? Tenzij ik je verkeerd begrijp ...Brecht S schreef:En I-Mac: ik heb die van Thule bekeken en daar zie ik niet direct een combinatie rugzak-fietstas. Wat ik wel zie zijn fietstassen en fietsrugzakken om al fietsend op de rug te dragen. Kijk ik ee dan over?
Die had ik inderdaad gevonden, maar die zie ik niet als een echte rugzak omdat het werkt met een schuine band. Dat lijkt me niet handig om te dragen en door het echt vlak zijn niet zo goed op de rug zitten. Maar ik zal als ik hem ergens zie het eens uitproberen. Wat ik ook een nadeel vind is dat het zo een oprol bovenkant is. Mijn moeder heeft zo een fietstas/rugzak (niet van Thule) en dat lijkt er toch een beetje op, alleen een stuk kleiner. Ik vind het veel makkelijker werken met ritsen zoals bij een boekentas. Allessinds bedankt voor de tip.
Waar ik nu onlangs aan dacht door een toevallige passant was om mijn boekentas in bijvoorbeeld een mand of krat die aan het stuur zit te steken. Dan is er niet het risico dat het eruit dondert zoals wel gebeurd is bij het bevestigen achteraan aan zo een boekentasrek. Maar ik heb geen idee of dat veel invloed heeft op het rijgedrag. Iemand ervaringen met zulke gewichten (reken toch 10 kilo, misschien zelfs pieken van 15 kilo) dat aan het stuur zit? Of in zo een krat zit op een bagagedrager vooraan?
Waar ik nu onlangs aan dacht door een toevallige passant was om mijn boekentas in bijvoorbeeld een mand of krat die aan het stuur zit te steken. Dan is er niet het risico dat het eruit dondert zoals wel gebeurd is bij het bevestigen achteraan aan zo een boekentasrek. Maar ik heb geen idee of dat veel invloed heeft op het rijgedrag. Iemand ervaringen met zulke gewichten (reken toch 10 kilo, misschien zelfs pieken van 15 kilo) dat aan het stuur zit? Of in zo een krat zit op een bagagedrager vooraan?
-
i-mac
Ik heb even Gegoogled op "Backpack Pannier Combo" : https://www.google.be/search?q=backpack ... pH&dpr=0.8
http://www.defietskoerierutrecht.nl/
Kijk hier eens naar de plaatjes, misschien heb je er wat aan. Kan me 'vaag' herinneren dat die lui tassen hadden die ze zowel op hun rug als aan hun fiets konden hangen.
Wat het ruften in het auditorium betreft, kan een schoon T-shirt en een busje deo wonderen doen. Kan vast nog wel in je tas.
Kijk hier eens naar de plaatjes, misschien heb je er wat aan. Kan me 'vaag' herinneren dat die lui tassen hadden die ze zowel op hun rug als aan hun fiets konden hangen.
Wat het ruften in het auditorium betreft, kan een schoon T-shirt en een busje deo wonderen doen. Kan vast nog wel in je tas.
Ik ken de trukjes van deo en schoon kleren. Ik gebruik dagelijks deo maar die helpt niet tegen het zweten op de rug. Verse kleren zal er ook niet bij helpen, ik kan ze moeilijk dagelijks verversen. Ik ververs ze om da 2à3 dagen, afhankelijk van de geur. En deo is echt geen wondermiddel, helpt wel gedeeltelijk, maar zoals anderen al eens doen u er na het fietsen mee bespuiten geeft een vervelende mengelmoes van deo en zweetgeur. En als u pech hebt de parfum en deogeuren van al de buren erbij. Ik gebruik dan ook geurloze deo zodat ik zelf niets doe waar ik me tenopzichte van anderen aan erger. Vrienden hebben al anti-transpirant aangeraden maar daar heb ik nog nergens een geurloze of zelfs geen neutraal geurende versie van gevonden.
Maar alvast bedankt voor de tip! Ik zal eens een mailtje sturen naar die mannen of ze willen zeggen wat ze gebruiken.
Maar alvast bedankt voor de tip! Ik zal eens een mailtje sturen naar die mannen of ze willen zeggen wat ze gebruiken.