Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Op zoek - groot kader

Lutinho
Forum-lid

Lutinho 14 sep 2015 17:22

Goedemiddag

Ik ben al even op zoek naar een nieuwe racefiets.
Ik reed tot voor kort op een oude, tweedehands fiets (kader 62, onbekend merk), maar die is deze zomer gestolen.
Ik fiets buiten het voetbalseizoen 2x per week, dus qua intensiteit valt het wel nog mee op jaarbasis (denk ik :-))

Mijn budget draait rond de 1000 - 1200 euro.
Daarvoor had ik graag een aluminium racefiets met minimum Shimano 105 (mag uiteraard meer zijn :-)) (Carbon weegt niet op tov een goede groep wordt mij verteld!)

Ik heb me in het UZ Gent laten meten om het juiste kader te laten bepalen.
Ik heb nogal lange benen, tov rest van mijn lichaam.

Hieronder mijn geometrie na de meting
Afbeelding

Ik vond bijvoorbeeld deze terug in de nieuwe modellen van Cube:
http://www.cube.eu/en/products/road-rac ... hred-2016/
Maar met die sloping bovenbuizen is het niet altijd even duidelijk of het goed past voor mij.
Deze Cube heeft seat tube length 580, terwijl ik 646 zou nodig hebben bij een horizontale bovenbuis. Het is me echter niet duidelijk hoeveel de bovenbuis afloopt. (of is dit 620 ' kadermaat' min die 580?)

Zijn er mensen die nog merken en eventueel modellen hebben binnen mijn 'wensen/eisen' die ook voldoet aan mijn maat?

Alvast bedankt!

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 14 sep 2015 17:58

Die seat tube maat slaat eigenlijk nergens op. Er is geen enkele reden waarom die afstand zo zou moeten zijn. Kijk naar de blauwe getallen. Stack van 651mm en Reach van 415 mm. Dat zijn de belangrijke maten. Die bepalen de lengte en de diepte van de zit in grote mate.

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 14 sep 2015 18:44

Ik weet dat oa. Bulls en Canyon grotere maten leveren. Er zijn er ongetwijfeld nog meer. Gewoon op internet zoeken. In het tabblad "links" op deze website staat een hele lijst met fietsmerken. Succes.

Mike the Bike
Forum-lid

Mike the Bike 14 sep 2015 19:48

Ik heb een Trek Domane 61 cm.
Komt ook redelijk in je bereik.
Trek Domane 2.3
Shimano 105

DvanW
Forum-lid

DvanW 14 sep 2015 20:26

Een Canyon Endurace komt aardig in de buurt van deze maten. Met de AL heb je met jouw budget ook nog Ultegra maar misschien is een klein beetje bijleggen voor de CF dan nog een beter plan.

somaro
Forum-lid

somaro 14 sep 2015 21:01

@Lutinho: gewoon nieuwsgierig: welke dienst/afdeling van UZ Gent doet fietsmetingen ?

peter1981
Forum-lid

peter1981 14 sep 2015 21:27

Gisteren zag ik bij Koga dat hun nog wel een 63er frame leveren en die vallen meestal ook nog wel vrij groot uit
Al ken ik de geometrie niet uit het hoofd maar wellicht een optie om even te bekijken
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Lutinho
Forum-lid

Lutinho 15 sep 2015 08:26

bedankt!
Ik ga het al eens bekijken!

Canyon is enkel online, juist? Dan zou ik wel nog een fietsenmaker moeten vinden die deze juist wil zetten (of moet die nog in elkaar gestoken worden ook?)
En vinden jullie dit geen nadeel dat je niet eerst eens kan testen, zitten op die fiets?
Zien er wel mooie en goede fietsen uit!

@somaro - afdeling sportgeneeskunde
http://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/mdsp ... lling.aspx
Kostte me 65 euro

Ik kijk eens bij Trek en Koga ook...

thanks!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 sep 2015 10:17

Canyon is online, of je moet afreizen naar Koblenz.
Is dit een nadeel? Denk het wel, zeker als je echt zoekende bent. Weet je beter wat je nodig hebt qua geometrie, bijv omdat je een huidige fiets hebt die gewoon goed bevalt, en vertrouw je op de kwaliteit die je krijgt dan is dat nadeel niet zo groot.
Je krijgt een canyon in een doos, dan moet je je wielen erin steken, en het zadel en stuur vastzetten. Dat is zo gepiept en dan nog zijn er handleidingen voor bij. De goede afstelling, wat dan nog voornamelijk je zadelhoogte en stand in lengte richting is, doe je dan zelf of evt samen met een fietsmaat ofzo. Je kan het prima zelf maar ik kan me voorstellen dat als je dit nog nooit echt goed gedaan hebt, je er graag een 2e paar ogen bij hebt.
Mocht je toch service nodig hebben - als er iets mis is of lijkt te zijn - dan kan je je richten op je nationale service centre.

Carbon of Alu.., ik ben zelf erg tevreden over mijn alu racer. Maar, in ieder geval de canyon fietsen die ik stukken heb mogen proberen, maakt het carbon wel nog een stukje comfortabeler. Het dempende karakter van carbon (bij goede frames zonder dat dit ten koste gaat van voorwaartse energie), is veel groter dan een alu fiets. Met andere woorden, een alu is al snel een harde racer. Uiteraard zit veel van het comfort in de bandendruk en breedte, en kan je je alu fiets dus ook prima wat comfortabeler rijden. Maar toch wilde ik je dit meegeven.

Trek En Koga maken ook echt goede fietsen, en als je die in de buurt in een winkel kunt bekijken en proefrijden, zou dat zeker ook aan te raden zijn! Al is het maar om het voelen en ervaren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 sep 2015 10:21

Een fietsmeting zonder lengte van de balhoofdbuis (of kijk ik verkeerd).... Da's een beetje hetzelfde als een grote beurt uitvoeren aan een auto zonder naar de remmen te kijken.

Je vermeldt niet hoe lang je zelf bent, en wat je BBL is dus verder kan ik er niet heel veel over zeggen maar doet me voorkomen als prutswerk.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 15 sep 2015 14:20

havana schreef:Een fietsmeting zonder lengte van de balhoofdbuis (of kijk ik verkeerd).... Da's een beetje hetzelfde als een grote beurt uitvoeren aan een auto zonder naar de remmen te kijken.

Je vermeldt niet hoe lang je zelf bent, en wat je BBL is dus verder kan ik er niet heel veel over zeggen maar doet me voorkomen als prutswerk.
Waarom zou je een balhoofdbuis lengte willen weten? Deze zit toch vooral in de stack aangezien deze eindigt op het bovenste balhoofdlager?

2meter
Forum-lid

2meter 15 sep 2015 15:26

Stack en reach zijn naar mijn mening idd ook prima maten om verschillende frames met elkaar te vergelijken zonder dat je veel rekening hoeft te houden met aflopende bovenbuizen, verschillende balhoofdbuizen etc. Onderstaande link geeft een lijst van grote frames inclusief stack en reach. De lijst is al weer wat ouder dus soms is er sprake van een modelwijziging maar het gaat om de manier van vergelijken:
http://www.cyclingabout.com/list-of-xxl ... 2-63-64cm/

De lijst is ook nog opgesplitst in Race-geometrie versus Endurance-geometrie. Gemiddels genomen hebben de fietsen met een racegeometrie meer reach en minder stack, je zithouding is lang en diep. Vanwege je lange benen tov de rest van je lichaam past een Endurance-geometrie mogelijk beter bij je. De voorzijde is iets hoger en de fiets is iets minder lang. Kijk maar eens naar het verschil tussen de 3XL Canyon Ultimate versus de 3XL Canyon Endurance.

Plaats reactie